Automatizarea nu înseamnă doar eficienţă, ci şi libertate
Pentru Inulta, companie specializată în consultanţă şi furnizare de soluţii software dedicate managementului financiar, lanţului de aprovizionare şi performanţei vânzărilor, ultimii ani au însemnat consolidare, expansiune şi adaptare. Cu o prezenţă deja puternică în Europa Centrală şi de Est, compania a făcut în 2025 un pas strategic spre o nouă piaţă: Croaţia.
Decizia de a intra pe piaţa croată face parte dintr-un plan mai amplu de dezvoltare regională. Croaţia este o economie stabilă, cu o cultură financiară solidă şi un apetit real pentru digitalizare în zona financiară şi de management al performanţei”, explică într-un interviu pentru BUSINESS Magazin Anton Niculescu, managing partner în cadrul Inulta.
El adăugă că piaţa croată este mai mică, dar foarte disciplinată, comparativ cu piaţa din România. „În Croaţia există o atenţie mare la proces, conformitate şi calitate. În România, avem mai multă viteză şi creativitate în implementare, iar combinaţia celor două e una câştigătoare.
Croaţii au un spirit pragmatic, românii au un spirit antreprenorial puternic, iar împreună pot construi parteneriate solide.” Extinderea nu presupune, cel puţin pentru moment, un birou fizic deschis în Croaţia, ci o prezenţă comercială şi de consultanţă coordonată local, cu suport direct acordat de echipele din România şi Slovenia.
„Ne-am dorit să fim mai aproape de companiile din regiune care caută soluţii moderne de raportare, consolidare şi planificare, dar şi să colaborăm mai strâns cu vendorii de software, printre care CCH Tagetik, una dintre cele mai puternice platforme globale pentru financial close, consolidation şi planning, desemnată lider în Gartner Magic Quadrant 2025. În paralel, lucrăm împreună cu partenerii noştri de tehnologie pentru a susţine iniţiative comune de dezvoltare a pieţei.”
Cu o experienţă în transformarea proceselor financiare şi operaţionale, Inulta a derulat proiecte pentru peste 50 de bănci şi instituţii financiare de top din America de Nord, Europa, Orientul Mijlociu şi Asia. Expertiza companiei se extinde însă şi dincolo de zona financiară, către industrii precum automotive, manufacturing şi retail, unde soluţiile implementate contribuie la creşterea eficienţei operaţionale, la acurateţea raportărilor şi la îmbunătăţirea procesului decizional.
În România, compania colaborează cu un portofoliu de clienţi din diverse sectoare – de la Renault Group, Allianz, Banca Transilvania şi UniCredit, până la Agricola, Raiffeisen, Autoklass şi Romstal – precum şi cu alte organizaţii de top din domeniile financiar şi industrial.
În prezent, Inulta îşi consolidează prezenţa internaţională prin proiecte active în Europa de Vest, Orientul Mijlociu, Asia şi America de Nord, derulate atât prin parteneriate directe, cât şi prin colaborări strategice. Compania deţine birouri şi echipe locale în Slovenia, Malaezia, Taiwan, Olanda, Statele Unite şi Canada, de unde coordonează activităţi de consultanţă, implementare şi suport pentru clienţii din aceste regiuni. „În continuare analizăm câteva pieţe din regiune pentru extindere, în special Serbia, Bulgaria şi Ungaria, cât şi Singapore - unde vedem potenţial pentru soluţii de digitalizare financiară şi planificare integrată”, mai spune Anton Niculescu.
În prezent, echipa Inulta numără peste 100 de specialişti, dintre care majoritatea îşi desfăşoară activitatea în zona de consulting, implementare software şi data analytics. Aproximativ 70 dintre ei sunt în România. „Anul acesta am recrutat aproximativ zece persoane, extinzând echipa de project delivery şi suport regional. Şi continuăm să recrutăm, avem deschise cinci poziţii, în special pentru roluri tehnice – precum consultant CPM, data analyst, software engineer - şi pentru zona de business development.”
Pentru Inulta, 2024 a fost un an de maturizare. Piaţa a fost volatilă, mai ales în zona bugetelor IT şi a investiţiilor în proiecte de amploare, însă apetitul companiilor şi antreprenorilor pentru automatizare şi raportare financiară inteligentă a crescut vizibil.
„Provocarea a fost echilibrul între livrare şi inovaţie. Am reuşit, totuşi, să menţinem un ritm susţinut de creştere şi să extindem parteneriatele internaţionale.”
De altfel, una dintre cele mai mari provocări aduse de anul 2024 a fost extinderea echipei într-un ritm care să susţină cererea tot mai mare, păstrând în acelaşi timp nivelul de calitate şi expertiză pe care îl oferă compania, punctează Anton Niculescu. „Într-un context în care piaţa de talente în tehnologie şi consultanţă este extrem de competitivă, a fost esenţial să atragem oameni cu experienţă, dar şi să investim în formarea internă a tinerilor specialişti. Chiar şi aşa, am reuşit să menţinem un ritm sănătos de creştere, să extindem parteneriatele internaţionale şi să consolidăm poziţia Inulta ca unul dintre integratorii regionali de referinţă în zona de finance software solutions.”
Inulta aduce un mix de consultanţă strategică şi expertiză tehnologică, oferind companiilor soluţii personalizate de tip CPM (Corporate Performance Management). Aceste platforme se conectează direct la sistemele ERP existente şi simplifică procese-cheie precum planificarea fiscală, bugetarea, prognoza financiară, raportarea (inclusiv cea statutară, conform IFRS) şi consolidarea contabilă, explică Anton Niculescu.
Parteneriatele Inulta se bazează în proporţie de 90% pe CCH Tagetik, o platformă de origine italiană achiziţionată în 2017 de grupul olandez Wolters Kluwer. Soluţia automatizează fluxuri financiare complexe - de la planificare şi bugetare la raportare şi analiza ESG - oferind flexibilitate în adaptarea la cerinţele specifice ale fiecărui client. Pentru nevoi de nişă, precum administrarea pachetelor de compensaţii complexe sau managementul proiectelor avansate, Inulta integrează şi platforma Acuity (fost Axerion), care reprezintă aproximativ 10% din activitatea companiei. „Adevărata valoare nu vine din platformă, ci din expertiza consultanţilor noştri. Nu vorbim doar de competenţe tehnice, ci de o înţelegere profundă a mecanismelor financiare şi de business”, a menţionat Anton Niculescu.
În privinţa evoluţiei tehnologice, platformele CPM încep să integreze capabilităţi de inteligenţă artificială, însă Anton Niculescu atrage atenţia că, cel puţin deocamdată, AI-ul rămâne performant mai ales în sarcini bine definite – precum calcule complexe, scriere de cod, analiză de date istorice şi identificarea de corelaţii predictive.
În urma activităţii derulate, compania a încheiat anul 2024 cu o cifră de afaceri de aproximativ 26 de milioane de lei, înregistrând o creştere de peste 27% faţă de anul precedent. Pentru 2025 reprezentanţii Inulta estimează un avans de 60% a cifrei de afaceri, susţinut de expansiunea regională şi de cererea pentru soluţii financiare bazate pe AI şi automatizare. „Primele nouă luni din 2025 au fost marcate de o creştere solidă pentru Inulta, impulsionată de achiziţia companiei Filight din Slovenia. Integrarea acesteia a consolidat competenţele tehnologice şi a extins portofoliul Inulta, în special pe zona de analiză de date şi performanţă financiară. În 2025, Inulta aniversează zece ani de activitate, perioadă în care a ajuns la peste 100 de clienţi în 23 de ţări, dintre care circa 10% din România”, adaugă Anton Niculescu.
Pentru 2026, Anton Niculescu mizează pe o accelerare a automatizării şi pe integrarea inteligenţei artificiale în procesele financiare. „Companiile vor trece de la simpla raportare la analiză predictivă şi simulări de business în timp real. 2026 va fi anul în care funcţia de CFO va deveni complet digitală, iar noi vrem să fim partenerul care face această tranziţie posibilă.” Până în 2027, obiectivul Inulta este să devină unul dintre principalii integratori de soluţii financiare din Europa Centrală şi de Est, cu o prezenţă în cel puţin 30 de pieţe şi o echipă de peste 150 de consultanţi.
eciurile de baSchet, controlul şi claritatea
Deşi agenda sa este mereu plină, Anton Niculescu vorbeşte cu naturaleţe despre echilibru. „Chiar dacă ricoşăm între meetings, iar lista de <<to do>> pare inepuizabilă, secretul este să încetineşti ca să mergi repede şi eficient. Cred că lucrurile trebuie făcute o dată şi bine. Ritualurile sunt importante în viaţa de zi cu zi - fie că asculţi o muzică bună (neapărat vinil), fie că te bucuri de un meci de baschet cu fiul tău.” Ultimii doi ani i-au reconfirmat importanţa adaptabilităţii atât în business cât şi în viaţa personală, a menţionat managing partnerul de la Inulta. „Nu poţi controla totul, dar poţi controla cât de repede te adaptezi. Profesional, mi-am propus să construim mai mult în jurul oamenilor — echipe stabile, autonome, curioase. Personal, mi-am propus să fiu mai prezent. Nu doar fizic, ci şi mental.” Întrebat ce nu ar trebui să-i lipsească unui lider sau manager bun de echipă, Anton Niculescu răspunde scurt: claritatea. „Un lider bun trebuie să ştie să asculte şi să aibă claritate, în viziune, în decizii, în direcţie. Pentru un angajat, calitatea esenţială este curiozitatea. Oamenii care pun întrebări şi vor să înţeleagă de ce lucrurile funcţionează într-un anumit fel sunt cei care cresc cel mai repede. Ultimul punct ar fi că un lider trebuie să-şi protejeze colegii.” ■
é
Scurt CV
Primul job al lui Anton Niculescu după facultate a fost la Ernst & Young în Toronto, după un parcurs lung ca student (BBA, CPA, MBA).
Ştia că vrea să meargă în zona de tehnologie (era perioada dot-com), dar a realizat repede că există mulţi tineri cu un nivel tehnic IT foarte ridicat. Aşa că a ales o cale în care îşi putea folosi aptitudinile financiare şi a intrat în Clarity Systems - un start-up de CPM (Corporate Performance Management), ca angajatul numărul 31. Zece ani mai târziu, compania avea peste 700 de angajaţi şi a fost vândută către IBM.
Pentru Anton Niculescu au urmat apoi roluri ca lab director & EMEA Executive la IBM, GM North America la Wolters Kluwer CCH Tagetik, iar apoi Inulta şi Spoke Global.
Practic, managing partnerul Inulta şi-a găsit nişa la intersecţia dintre finanţe şi software.
În afara biroului, pasiunea lui sunt maşinile şi motoarele. „Există o linişte în <<all things mechanical>>”, a spus el.
De vorbă cu Anton Niculescu despre începuturi şi vocaţie
Cum aţi ales să vă construiţi o carieră în acest domeniu? Când eraţi copil, ce vă doreaţi să fiţi când veţi fi mare?
Am ajuns în zona financiară aproape natural, am fost mereu pasionat de structură, analiză şi logică. Când eram copil, voiam să fiu inginer, pilot, sau ortoped; ceva care să implice precizie şi adrenalină. Într-un fel, am rămas aproape: tot analizez, tot construiesc, doar că în loc de motoare, acum reglez procese financiare.
Ce greşeli aţi făcut de-a lungul carierei şi ce sfat v-aţi da dvs. la începutul carierei?
Nu neapărat greşeală, cât un moment revelator (în 2007) la un client din Fortune 500: am văzut pe cineva tastând frenetic într-un PC, privind un monitor atârnat deasupra care afişa alte date. Întrebarea mea a fost: „Introduce manual în calculator informaţia pe care o citeşte de pe monitor?” Da, aceea era treaba lui. Lecţia: indiferent de mărime sau reputaţie, companiile pot irosi capital intelectual în procese ineficiente. Avem mult de optimizat.
Care a fost cel mai greu „Nu” pe care a trebuit să îl spuneţi în carieră?
Un proiect mare, cu potenţial financiar important, dar care nu se potrivea valorilor companiei, asumând un risc plătit mai degrabă de echipa de implementare, nu de mine personal. A fost greu să refuz, dar corect chiar din punct de vedere business. Oamenii trebuie protejaţi. Acel „nu” mi-a confirmat cine sunt şi ce nu vreau să devin. Nimic cu orice preţ.
Credeţi că mai sunt importanţi mentorii de la un anumit nivel (funcţie) în sus?
Absolut. Cu cât urci mai mult, cu atât e mai uşor să crezi că le ştii pe toate. Un mentor te ţine ancorat în realitate. Mentorii nu dispar odată cu funcţia, doar îşi schimbă forma: pot fi un coleg, un partener, chiar un client care îţi prezintă o altă perspectivă. Înconjurarea cu „yes people” este cel mai rapid fel de a te plafona.
Ce persoană v-a inspirat cel mai mult în ultimii doi ani?
Cu riscul de a fi lipsit de originalitate, o să insist: copiii. Am doi. Şi fiecare este o sursă de linişte, frustrare, iubire, incertitudine, o lecţie de viaţă, şi cea mai frumoasă pasiune posibilă. Sincer, este foarte posibil ca ei să mă educe, de fapt, pe mine.
Cum v-aţi rezuma, într-un cuvânt/sintagmă, întregul parcurs profesional?
Curiozitate. E cuvântul care leagă tot: de la începuturile în finanţe, la tehnologie, echipe, şi până la proiecte internaţionale.
Ce sfat i-aţi da unui tânăr aflat acum la începutul carierei?
Găseşte ceva care merită învăţat temeinic. Competenţa naşte expertiza şi expertiza creează satisfacţia. Niciodată nu m-am visat în rolul pe care îl am acum, dar sunt extrem de mulţumit de unde am ajuns.
Cu cât urci mai mult, cu atât e mai uşor să crezi că le ştii pe toate. Un mentor te ţine ancorat în realitate. Mentorii nu dispar odată cu funcţia, doar îşi schimbă formă: poate fi un coleg, un partener, chiar un client care îţi prezintă o altă perspectivă. Înconjurarea cu <yes> people este cel mai rapid fel de a te plafona.
Anton Niculescu, managing partner, Inulta
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













