Top BM: Cele mai scumpe laptopuri din Romania - GALERIE FOTO

Postat la 16 iunie 2009 500 afişări

Definitia unui laptop scump, considerat de lux, incepe cu cinci zerouri. In Romania insa, luxul inseamna - cand vine vorba de laptopuri - o nisa ingusta de tot si destul de indepartata de zerourile din vest. Putine modele care au ajuns pe piata locala depasesc pragul de 10.000 de euro, si doar atunci cand sunt personalizate din punct de vedere tehnic dupa gusturile clientului.

Pentru consumatorii din Romania, un laptop scump inseamna un echipament cu procesor rapid, memorie RAM mare, o placa de baza cu racire puternica si silentioasa si o capacitate sporita a hard disk-ului, la care sa se adauge un ecran cu diagonala mare, conectivitate wireless si diverse alte tehnologii de ultima ora. Nici nu se pot aduce in discutie laptopurile de genul Diamond Tulip E-Go sau Luvaglio, fabricate din materiale precum piele sau lemn de esenta rara si batute cu pietre pretioase, care au preturi de ordinul sutelor de mii de euro. Singurele modele scumpe din Romania care ar putea fi intr-o oarecare masura incadrate in segmentul de lux sunt Asus Lamborghini si Acer Ferrari, produse in parteneriat cu renumiti producatori de automobile de lux, insa al caror pret de vanzare nu depaseste 3.000 de euro.

In Romania, accentul este pus asadar pe performante, designul fiind un aspect secundar in decizia de cumparare a clientilor dispusi sa scoata din buzunar cateva mii de euro pentru un computer portabil - in general oameni de afaceri, specialisti in grafica, pasionati de jocuri sau aventurieri interesati sa aiba acces la un computer chiar si in conditii extreme. Categoriei din urma ii este de fapt adresat cel mai scump laptop disponibil in magazinele din Romania, un Panasonic Toughbook care poate functiona chiar daca temperaturile sunt fie extrem de scazute fie ridicate sau daca mediul de lucru nu este tocmai potrivit pentru un computer, laptopul fiind rezistent la apa sau la loviturile puternice.

“Gama Toughbook este potrivita consumatorilor cu pasiuni extreme sau angajatilor din domenii precum armata, politia, companiile de utilitati si in general firme care desfasoara o mare parte din activitate pe teren”, explica Octavian Popian, business development manager in cadrul Panasonic Romania. Compania care a lansat recent si un laptop destinat sistemului medical vinde computere portabile cu preturi care variaza intre 2.000 si 5.000 de euro, proportia celor care costa mai mult de 2.500 de euro reprezentand jumatate din gama disponibila de portabile. Pretul este insa o notiune discutabila cand vine vorba despre laptopuri, intrucat, dincolo de preturile de lista practicate de comercianti pentru modelele cu configuratie standard, valoarea unui laptop poate ajunge sa fie chiar si de trei ori mai mare, daca este personalizat din punct de vedere tehnic de clienti, in functie de necesitati. Cu toate acestea, putini consumatori romani sunt dispusi sa investeasca sume atat de mari intr-un computer care dupa cativa ani se uzeaza moral. Iar in conditiile in care vanzarile generale de computere portabile sunt in scadere considerabila fata de anul trecut, criza se face simtita cu atat mai mult in ce priveste laptopurile din gama superioara de pret.

“Cei care se gandesc la inlocuirea computerului portabil considera ca mai pot astepta o perioada, avand in vedere investitia foarte mare, iar cei pentru care schimbarea este absolut necesara iau in calcul modele mai ieftine”, apreciaza Paul Militaru, director de dezvoltare in cadrul IT&S, compania care importa si distribuie computerele Dell pe piata romaneasca. Produsele high-end se adreseaza in general oamenilor de afaceri si managerilor, zona in care, cel putin in cazul Dell, se regasesc cele mai scumpe dintre laptopuri si care a inregistrat o scadere in ultima perioada, pe fondul climatului economic.

In schimb, vanzarile de laptopuri highend Panasonic sunt in crestere in Romania. “Criza ne afecteaza, dar intr-o masura mai mica”, spune Popian, care asteapta, in acest an, vanzari la aceasta categorie, de 2 milioane de euro, cu aproximativ 35% mai mult decat in 2008. Nici Lenovo nu a fost pana acum foarte afectat, compania inregistrand in primul trimestru al acestui an o crestere de 188% a vanzarilor, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut - fiind luate in calcul si computerele portabile din segmentul inferior si mediu de pret. Cele mai scumpe laptop-uri Lenovo sunt cele dedicate mediului de business, in particular seria ThinkPad X, cele mai reprezentative fiind X300 si W700, cu preturi care pornesc de la putin sub 3.000 de euro. “Varful de lance este insa W700ds, in prezent singurul computer portabil din lume care are doua monitoare”, spune Aurel Netin, country general manager al Lenovo pentru Romania si Republica Moldova, despre laptopul dedicat in special inginerilor proiectanti sau designerilor.

Sony estimeaza insa ca vanzarile se vor mentine. Lia Burghelea, group trade marketing manager pentru Europa Centrala si de Est in cadrul Sony, spune ca grupul detine in jur de 15% din piata laptopurilor mai scumpe de 1.000 de euro - prin intermediul seriilor Vaio TT si Z pentru zona de business, FW si AW pentru zona de divertisment si CS pentru zona de lifestyle. Compania mizeaza de altfel pe faptul ca piata computerelor portabile este una dintre cele mai dinamice din sectorul IT, avand in vedere tendinta mondiala, intalnita inclusiv in Romania, de crestere a vanzarilor de laptopuri in detrimentul celor de desktopuri, iar ca situatia mai dificila din acest moment va fi depasita cu mai mare usurinta decat in alte industrii. Pana atunci insa, producatorii aleg sa-si reorienteze strategia asupra computerelor portabile din gama inferioara de pret, lasand modelele high-end in plan secund.

“Desi se spune ca aceia care au bani isi permit oricand sa cumpere obiecte scumpe, situatia nu mai sta chiar asa”, este de parere Andreas Schäfer, directorul de vanzari responsabil de regiunea EMEA din cadrul Toshiba Europe, considerand ca exemplele de crestere pe acest segment din piata sunt exceptii. Argumentul sau este faptul ca in Romania aproape ca nu se mai vand deloc laptopuri care costa mai mult de 2.500 de euro, in timp ce in Bulgaria piata a disparut de tot in acest moment, din cauza dificultatilor economice. “Probabil ca nu se vor mai vinde anul acesta mai mult de cateva sute de astfel de laptopuri in intreaga piata”, apreciaza Schäfer.

Urmărește Business Magazin

/topurile-business-magazin/top-bm-cele-mai-scumpe-laptopuri-din-romania-galerie-foto-4559715
4559715
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.