Toyota se pregateste de locul I

Postat la 03 martie 2008 17 afişări

Grupul auto Toyota estimeaza ca va ajunge anul viitor la 10,4 milioane de autovehicule vandute, detronand General Motors de pe locul intai in topul producatorilor. In spatele acestei tinte sta insa un proces complicat si indelungat de crestere a eficientei si de schimbare a filozofiei de productie.

La centrul de training al companiei din cadrul uzinei Motomachi din Toyota City, Japonia, muncitorii folosesc mingi de golf ca sa-si incalzeasca degetele inainte de a deprinde noi tehnici de lucru pe banda de productie: tinand doua mingi in fiecare mana, ei incearca sa le faca sa se invarta in directii opuse, ceea ce necesita un grad de concentrare surprinzator de mare.

Exercitiile sunt doar o mica parte din planul Toyota de a cauta permanent modalitati prin care sa-si imbunatateasca metodele de productie, disecand fiecare dintre pasii folositi in mii de activitati de pe linia de asamblare ca sa-i invete pe noii angajati si manageri.

Toyota priveste centrele de training - unul in Toyota City, celalalt in Georgetown, Kentucky, dar si celelalte aflate in plan in alte colturi ale lumii - ca pe un instrument important in pregatirea companiei pentru urmatoarea faza de crestere.

Cu fabrici in 27 de tari, altele aflate in constructie si muncitori care vorbesc inclusiv in rusa sau turca, Toyota incearca o echilibrare dificila - transpunerea in alte tari a principiilor sale de operare, in acelasi timp cu cedarea unui control sporit catre aceste centre. Un asemenea mod de a gandi vizeaza nu nu mai reconcilierea unor scopuri divergente - de a controla si de a delega in acelasi timp.

E o schimbare fundamentala pentru Toyota, unde posturile din categoria senior management sunt detinute exclusiv de japonezi si unde operatiunile majore, de la inginerie la design si planificare strategica, sunt concentrate inca in Toyota City, la 320 km vest de Tokio.

„Este extrem de important sa avem acelasi «Stil Toyota» insuflat tuturor angajat ilor din toate colturile lumii“, spune Katsuaki Watanabe, presedintele companiei. „Dar pe de alta parte, in fiecare colt al lumii, in fiecare regiune, exista caracteristici inerente care trebuie respectate“.

Spre exemplu, Watanabe le-a cerut managerilor straini sa spuna de care misiuni se pot ocupa de unii singuri, de care se pot ocupa cu ajutor din Japonia si unde anume mai au nevoie de oficiali japonezi ca sa-i supervizeze.

Toyota trebuie sa se miste repede. Anul viitor se asteapta sa vanda peste 10,4 milioane de masini in intreaga lume, dublu fata de cat a vandut in 2000. Asteptarile Toyota ca vanzarile sale sa depaseasca 10 milioane de autovehicule vor clasa compania in fata General Motors, care isi disputa cu Toyota primul loc in industria auto mondiala.

In acelasi timp insa, Toyota este supusa presiunilor de a incheia seria rechemarilor in service din ultimii trei ani, care au afectat reputatia sa de producator fara cusur in ce priveste calitatea.

„Pentru o companie globala sunt multe, multe lucruri pe care cred ca Toyota trebuie sa le faca“, spune Fujio Cho, presedintele consiliului de administratie al companiei. „Nu ne mai putem intoarce la ce eram odinioara.“

Watanabe spune ca Toyota a invatat, in special din experienta din Statele Unite, ca poate nu doar sa impuna pur si simplu practicile japoneze muncitorilor din alte state. A invatat si ca nu-si permite sa iroseasca decenii ca sa delege treptat responsabilitatile. „Ceea ce ne lua 20 de ani acum e concentrat in doar cinci“, spune Watanabe.

John Paul MacDuffie, profesor la Scoala Wharton de la Universitatea Pennsylvania, spune despre noua strategie a Toyota ca „se refera la o maturizare in raport cu globalizarea si la transferul de cunostinte“.

Organizarea rasfirata a Toyota include operatiuni in America, care au devenit versiuni mai mici ale companiei-mama. Reprezentantele din Europa isi insusesc rapid acelasi tip de operatiuni, alimentate de o fabrica din Franta care livreaza micile modele Yaris 24 de ore din 24.

Cu toate acestea, in China, productia Toyota a ramas multa vreme in urma altor companii mari, pentru ca a mizat pe un partener modest, care construieste doar cateva mii de vehicule in fiecare an. Compania s-a reorientat insa in 2003, incheind un parteneriat cu un producator chinez de anvergura, First Automotive Works, si acum isi face planuri, potrivit relatarilor din presa, sa construiasca aici prima sa uzina de asamblare din tara asiatica.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
auto,
special,
Toyota,
Motomachi,
Watanabe,
Tsutsumi
/special/toyota-se-pregateste-de-locul-i-2429766
2429766
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.