Toata lumea impotriva Google

Postat la 14 iunie 2010 43 afişări

In anii ‘90, Gary Reback, un avocat din Silicon Valley, a adus aproape de unul singur pe capul Microsoft toate fulgerele autoritatilor antitrust. Acum, Reback crede ca un nou monopol s-a cocotat in fruntea industriei (si deci ca ar trebui dat jos de acolo): Google.

Luna trecuta, Reback i-a insotit prin Washington pe Adam si Shivaun Raff, sotii antreprenori care au dezvoltat comparatorul de preturi online Foundem. Cei trei s-au intalnit cu functionari ai Congresului si cu oficialii antitrust din Ministerul Justitiei si din Comisia Federala de Comert (FTC).

Scopul lor era sa promoveze plangerea din 2006 a celor doi soti, care sustineau ca algoritmii asa-zisi obiectivi ai motorului de cautare Google au prabusit site-ul Foundem in subsolul listei cu rezultate. Nu numai atat, dar Google a crescut si tarifele pe care Foundem a trebuit sa le plateasca pentru publicitatea asociata cu rezultatele cautarii.

Aceste miscari, sustin cei doi soti, le-au scos site-ul din prim-plan, iar mai tarziu Google si-a promovat propriile servicii de comparare de preturi.

Google este "arbitrul tuturor lucrurilor pe internet si isi favorizeaza proprietatile in dauna celorlalti", a explicat Reback, in timp ce statea la o cafea cu cuplul de antreprenori. "Ei vor sa controleze traficul de pe internet si orice le submineaza aceasta este tratat ca o amenintare."

Google sustine ca misiunea sa este sa le ofere utilizatorilor informatia pe care o cauta, chiar daca asta inseamna sa dea prioritate continutului propriu si sa lase in umbra site-urile considerate a nu oferi informatii relevante. "Sa pretinzi unui motor de cautare sa nu inoveze si sa nu arate rezultatele intr-un mod benefic pentru utilizatori inseamna sa subminezi chiar scopul legislatiei noastre privind competitia", comenteaza Matthew Bye, avocat al Google.

Dar deciziile companiei in aceste privinte ar putea in curand ajunge sub lupa unor autoritati mai inalte. De-a lungul ultimilor ani, motorul de cautare a devenit aproape singurul folosit pentru cautari pe internet, asa incat Google a ajuns sa dicteze ce informatie ajunge sa fie vizibila pentru public.

Cota de piata tot mai mare a generat si profituri spectaculoase, dar si o atentie nedorita din partea autoritatilor de reglementare.

La aproape un deceniu dupa ce Google a promis ca sintagma "Nu face rau" ii va ghida activitatile, guvernul federal examineaza achizitiile si actiunile companiei cum n-a mai facut-o pana acum, cautand sa vada daca puterea de care dispune ingradeste competitia in zona de cautare si de publicitate online. "Nu doar ca ei sunt pe ecranul radarului, sunt chiar in centrul radarului", afirma Tim Wu, profesor la Universitatea Columbia si autor al cartii in curs de aparitie "The Master Switch: The Rise and Fall of Information Empires", despre monopolurile tehnologice. "Daca esti angajat al guvernului federal si ai ca obiect de activitate actiunile antitrust, atunci esti cu ochii pe Google."

Compania a reusit pana acum sa se strecoare prin cele mai multe controale ale autoritatilor. La 21 mai, Comisia Federala de Comert (FTC) a aprobat tranzactia de 750 de milioane de dolari prin care Google a cumparat AdMob, un startup din domeniul publicitatii pe mobil. Membrii comisiei intentionasera sa se opuna achizitiei, anuntand chiar ca tranzactia "ridica serioase probleme antitrust". Dar pana la urma FTC a dat unda verde intelegerii, cu ideea ca intrarea Apple pe aceasta piata va facilita competitia.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
special,
Google,
internet,
Silicon Valley
/special/toata-lumea-impotriva-google-6369153
6369153
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.