Sezonul achizitiilor

Autor: Mircea Sarbu Postat la 19 octombrie 2010 9 afişări

In dinamica lume a industriei informatice se spune adesea: daca nu poti sa-i bati, cumpara-i. Daca nici nu poti sa-i cumperi, aliaza-te cu dusmanii lor. Orice fel de combinatii sunt posibile, cel putin pe bursa zvonurilor.

Toamna este, prin traditie, sezonul de cumparaturi in industria IT, iar anul acesta nu face exceptie. Toata media - de specialitate sau nu - vehiculeaza zvonuri sau supozitii bazate pe informati incerte despre tot felul de combinatii posibile. Ramâne sa vedem in lunile urmatoare care pe care si cine cu cine.

Voi incepe cu un zvon confirmat: AOL a cumparat TechCrunch. Desi valoarea achizitiei nu pare sa fie impresionanta (se vorbeste de circa 30 de milioane de dolari), miscarea este interesanta din perspectiva AOL, care la sfârsitul anului trecut a iesit de sub aripa Time Warner si incearca sa se redefineasca ca un mare furnizor de continut. TechCrunch este o publicatie web pe teme IT fondata in 2005 de Michael Arrington, structurata ca o retea de bloguri (cotata de Technorati pe prima pozitie la categoria Info/Tech). Este interesant ca AOL detine deja situl Engadget, cu profil similar, asa ca preluarea pare oarecum bizara. Bob Cringely face speculatii pe aceasta tema: pe termen scurt, AOL vrea sa devina "cool", iar TechCrunch este "cool". Pe termen lung, AOL vrea sa devina un furnizor de content suficient de interesant pentru a fi cumparat de Google. Sau poate de altcineva.

Inca zvon, dar cu sanse de confirmare: Intel vrea sa cumpere o parte din producatorul de semiconductori Infineon, mai precis partea de wireless chips. Infineon a fost fondat de Siemens si este unul dintre cei mai mari furnizori pentru producatorii de telefoane mobile si smartphones, cu circa 43.000 de angajati si vânzari de peste 12 miliarde de dolari pe an. Se poate presupune ca Intel va avea de platit un pret nu tocmai mic (se estimeaza la circa 1,5 miliarde de dolari), dar in schimb poate obtine biletul de intrare pe o piata extrem de interesanta, in care pâna acum a pierdut competitia cu ARM. Miscarea nu spune altceva decât ca intr-un viitor nu foarte indepartat, PC-urile vor deveni mai putin importante din perspectiva comerciala decât telefoanele inteligente si tabletele.

Un zvon care ar putea sa para fantezist, daca n-ar porni de la Wall Street Journal: AOL impreuna cu câteva firme de investitii vor sa cumpere Yahoo! (semnul exclamarii nu-l mai pun, pentru ca asa se cheama firma). Faptul ca valoarea Yahoo este estimata la peste 20 de miliarde de dolari, iar AOL face cam 2,6 miliarde pare sa nu aiba prea mare importanta, daca ne amintim de fabulosul târg din 2000, când AOL a prelat controlul colosului Time Warner. The Guardian spune ca si News Corporation ar intra in combinatie.

Cert este insa ca valoarea actiunilor Yahoo a crescut brusc cu 13%. Unul din scenariile posibile ar fi ca Yahoo sa-si vânda proprietatile din Asia, unde detine 40% din compania chineza de e-comert Alibaba (cu o valoare estimata intre 10-15 miliarde de dolari) si 34,5% din Yahoo Japan, plus inca vreo câteva servicii, astfel incât sa devina "abordabila". Dar circula si zvonul ca se poarta discutii ca Yahoo sa cumpere AOL, ceea ce are mai mult sens având in vedere ca o fuziune a fost discutata si in 2008, dupa ce Yahoo a refuzat cele 45 de miliarde oferite de Microsoft. Indiferent pe ce cale s-ar combina cele doua firme, rezultatul ar fi o entitate cu o uriasa baza de utilizatori, dar cu un business de publicitate cu mari probleme si cu sanse mici de a concura cu Google. Nici Yahoo si nici AOL nu mai sunt ce-au fost odata, iar intrebarea la care analistii se caznesc sa gaseasca un raspuns este ce ar avea de câstigat cele doua companii dintr-o fuziune. Pâna acum n-au gasit.

In fine, zvonul maret al saptamânii: Microsoft ar putea sa cumpere Adobe. De data aceasta originea este New York Times, care a aflat din surse neprecizate ca Steve Ballmer impreuna cu o mica echipa de executivi de la Microsoft au avut o intâlnire secreta cu seful executiv de la Adobe, Shantanu Narayen. Se pare ca subiectul principal al discutiilor a fost Apple, care este lider pe piata telefoanelor inteligente, iar cele doua companii ar vrea sa se coalizeze pentru a-l contracara. Tot pe surse, una dintre variantele luate in discutie a fost achizitia. Desigur, jurnalistii au cerut pozitii oficiale, iar Adobe a raspuns ca cele doua companii au milioane de clienti comuni si ca sefii discuta din când in când, dar ca nu comenteaza despre intâlnirile lor private. De unde Guardian trage concluzia ca raspunsul este un "non-denial denial about a non-meeting meeting". Si din nou aceeasi intrebare fara raspuns: ce-ar avea de câstigat cele doua companii dintr-o combinatie? Cum s-ar numi o combinatie intre Microsoft si Adobe? Varianta lui Charles Arthur imi place: Microbe.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
opinii,
achizitii,
informatica
/opinii/sezonul-achizitiilor-7496954
7496954
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.