Opinie Estera Anghelescu, Kaufland: Provocările recrutării generaţiei Z

Postat la 16 martie 2017 1495 afişări

Generaţia Z, a tinerilor care s-au născut după 1996 şi care nu ştiu ce înseamnă viaţa fără Google, începe să fie din ce în ce mai vizibilă pe piaţa muncii. Această generaţie schimbă felul în care companiile recrutează şi modul în care îşi „compun” pachetele de beneficii pe care le oferă angajaţilor.

Opinie Estera Anghelescu, Kaufland: Provocările recrutării generaţiei Z
Opinie Estera Anghelescu, Kaufland: Provocările recrutării generaţiei Z

Am simţit pentru prima oară că nu mai fac parte din cea mai tânără generaţie de pe piaţa forţei de muncă atunci când, în 2010, am început să am în faţă, la interviuri, oameni care nu prinseseră deloc perioada comunismului. Născuţi şi crescuţi după 1989, erau, de fapt, prima generaţie de oameni liberi şi, din perspectiva unei persoane care lucrează în HR, un segment de forţă de muncă destul de diferit faţă de figurile cu care eram obişnuiţi.

Acum asistăm la un nou schimb de generaţii: 2017 marchează anul în care pe piaţa muncii intră în forţă generaţia Z. Termenul îi defineşte pe cei născuţi în perioada 1996-2000, care acum au ajuns la vârste de 17-21 de ani, au terminat studiile liceale şi poate chiar şi primul ciclu universitar, intrând pe piaţa forţei de muncă.

Este o generaţie care s-a născut şi a crescut alături de computere, este generaţia iPhone-ului, generaţia care nu ştie cum este viaţa fără Google şi care respiră Facebook şi Instagram. Specialiştii din HR observă însă o generaţie pentru care tehnicile de recrutare şi pachetele de beneficii tradiţionale nu mai sunt de ajuns. Iar asta cred că este cea mai mare provocare a anului 2017 pentru oricine lucrează în Resurse Umane.

Principala diferenţă este că tinerii care intră acum pe piaţa forţei de muncă pun mai multă valoare pe timpul lor liber. Spre comparaţie, aş zice că, pentru generaţia precedentă, motivaţia principală pe plan profesional era reuşita în carieră. Pentru ei, companiile au conceput programe pentru dezvoltarea profesională, team building, sisteme de recompensare şi recunoaştere.

Noua generaţie este, însă, mai independentă şi mai introvertită, iar pentru a-i atrage şi a-i păstra, ca angajator, trebuie să fii dispus să le acorzi flexibilitate şi să le respecţi timpul lor liber. Cu alte cuvinte, trebuie să ai iniţiative speciale dedicate noii generaţii de pe piaţa muncii şi să le oferi opţiunea unui job flexibil ceea ce noi, la Kaufland, facem deja de ceva vreme.
Al doilea factor care diferenţiază tânăra generaţie este pragmatismul de care dau dovadă.

Dacă ne uităm la rata şomajului în rândul tinerilor, în România, dar şi în alte ţări din Europa, ea este mult mai mare decât şomajul mediu. Părerea mea personală este că această tendinţă se va accentua. Tinerii din generaţia Z nu sunt dispuşi să intre într-o relaţie de muncă pentru un salariu sub un anumit nivel, preferând confortul de acasă. Cei din generaţiile trecute riscă să privească acest pragmatism la graniţă cu comoditatea sau delăsarea. Dar în realitate nu este aşa.

Noi, cei din generaţiile anterioare, dornici de la vârste cât mai fragede să fim independenţi şi la casa noastră, avem tendinţa să fim critici cu tinerii care aleg să stea cu părinţii şi după terminarea studiilor. Riscăm să-i acuzăm de comoditate, când de fapt ei sunt pragmatici şi-şi dau seama că aşa beneficiază în continuare de avantaje (nu au grija curăţeniei, a cumpărăturilor, a gătitului). Şi, mai important, nu îşi sacrifică timpul făcând ceva ce nu le place sau acceptând un job care nu corespunde cu planurile lor de carieră.

Nu în ultimul rând, generaţia Z se ghidează după principiul „trăieşte momentul”. Sunt foarte entuziaşti şi au iniţiativă. Trebuie să le laşi spaţiu să se manifeste, dar şi să primească feedback şi recompense mult mai rapid. Dacă trebuie să aştepte până la sfârşitul anului pentru evaluarea anuală, pe mulţi rişti să-i pierzi sau să-i demotivezi. Tocmai de aceea, devine necesară scurtarea timpilor de feedback în procesul de evaluare a angajatului. În acelaşi timp, implicarea managerului direct în acest proces de evaluare şi feedback creează nuclee responsabile în toată organizaţia.

La o privire de ansamblu, trăsăturile generaţiei Z schimbă semnificativ modul în care companiile recrutează şi beneficiile pe care trebuie să le ofere pentru a atrage, motiva şi reţine în companie această generaţie. Vorbim de flexibilitate, de atenţie la nevoile şi obiceiurile lor şi, în final, pachete de beneficii mai complexe - toate cu impact, chiar dacă nu neapărat direct, în performanţa viitoare a businessului.

fii la curent cu cele mai noi analize de business

Urmareste BM pe Facebook

Suedezul care vrea să îi facă pe români să se simtă în formă Suedezul care vrea să îi facă pe români să se simtă în formă

Pasionat de sport încă din anii copilăriei, Kent Orrgren a ajuns într-un postură de invidiat: lucrează într-un domeniu în care poate să combine prima sa iubire cu aceea pentru leadership. În cadrul evenimentului Meet the CEO, suedezul a vorbit despre businessul World Class, pe care îl conduce, dar şi despre înclinaţia românilor pentru sport şi o stare generală de bine.

vezi continuarea
ZF.ro
Un business care a EXPLODAT în România. Este unul dintre cele mai căutate şi mai bine plătite joburi din ţară, iar companiile NU GĂSESC angajaţi Un business care a EXPLODAT în România. Este unul dintre cele mai căutate şi mai bine plătite joburi din ţară, iar companiile NU GĂSESC angajaţi
LOVITURĂ URIAŞĂ! Una dintre cele mai mari companii româneşti va fi LICHIDATĂ. Dezastrul deja a început pentru angajaţi
ProMotor.ro
Metoda de FURT care face ravagii. Cu o monedă pusă unde trebuie hoţii îţi iau tot din maşină - VIDEO Metoda de FURT care face ravagii. Cu o monedă pusă unde trebuie hoţii îţi iau tot din maşină - VIDEO
VIDEO - Uite cum arată în acest moment CEA MAI AŞTEPTATĂ AUTOSTRADĂ DIN ROMÂNIA!
Verifică talonul! Dacă nu ai acest înscris şi te opreşte poliţia rişti amendă de 5800 de lei!
Descopera.ro
Cum a DEPINS încoronarea unui mare rege de Nicolae Ceauşescu. „Este megaloman şi complet NEBUN, dar am mare nevoie de el”. ADEVĂRUL istoric puţin ştiut Cum a DEPINS încoronarea unui mare rege de Nicolae Ceauşescu. „Este megaloman şi complet NEBUN, dar am mare nevoie de el”. ADEVĂRUL istoric puţin ştiut
DESCOPERIRE surprizătoare a savanţilor. S-a întâmplat după ce 500 de oameni şi-au DEZACTIVAT conturile de Facebook
Cine l-a UCIS pe geniul Eminescu. DOVADA care demonstreză că nu era nebun şi trebuia redus la tăcere
Go4it.ro
Huawei pregăteşte un parteneriat cu RUSIA. Putin vrea să ofere companiei chineze o alternativă la ANDROID Huawei pregăteşte un parteneriat cu RUSIA. Putin vrea să ofere companiei chineze o alternativă la ANDROID
Laptop-ul cu DOUĂ ecrane a ajuns în ROMÂNIA. Cât costă cel mai impresionant computer de până acum
O aplicaţie pentru rezultate din FOTBAL spionează utilizatorii. S-ar putea să o ai în telefon
Csid.ro
Dieta de vară: cum să slăbeşti 4 kilograme în 2 săptămâni Dieta de vară: cum să slăbeşti 4 kilograme în 2 săptămâni
Cât de stropite sunt roşiile româneşti din pieţe?
Dr. Mihaela Bilic: cum slăbeşti simplu şi ieftin 30 de kilograme VIDEO MARIUS TUCĂ SHOW

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.