Indicele meu nu face bine

Autor: Dorin Oancea Postat la 14 martie 2011 67 afişări

„Ce mai face indicele tau?", ma intreaba nu cu mult timp in urma un coleg. "Ai scris la un moment dat...", continua el, ca raspuns la mutra mea mirata. Si mi-am amintit... este vorba de Baltic Dry Index, un indice economic de care am scris cu exact doi ani in urma.

Si pe care chiar l-am urmarit o buna bucata de vreme, pana cand m-am luat cu altele. De fapt crestea, cam in zig-zag, dar linistitor, si eram convins ca vestile pe care le aducea sunt bune. Dupa ce m-a intrebat amicul meu, l-am cautat si am exclamat, pentru prima oara dupa mult timp "Uau!".

Baltic Dry este emis zilnic de Baltic Exchange din Londra, ia in calcul peste 20 de rute comerciale si reflecta evolutia costurilor de transport din industria navala a materiilor prime - minereu de fier, otel, ciment, carbune. Analistii care il folosesc si il citeaza spun ca tranzactiile cu materii prime, reflectate in evolutia costurilor de transport, sunt direct legate de mersul viitor al economiei mondiale - creste inaintea si in timpul perioadelor faste si scade inainte si in perioadele de criza.

"Uau!", adica indicele meu era la un nivel apropiat de minimul "ever", putin peste 1.000 de puncte la inceputul lui februarie. BDI a inceput sa scada in primavara lui 2008, de la nivelul record de 11.793 de puncte atins la 20 mai 2008, si a tot scazut pana la un minim de 663 in decembrie 2008. De la inceputul lui 2009, BDI a oscilat intre 3.500 si 5.000 de puncte. Evolutia din 2008 ii demonstreaza puterea de predictie, pentru ca a in doua parte a anului lumea credea destul de putin in criza economica si financiara mondiala (pe care o separ de criza imobiliara americana). Baltic era un soi de indicator ezoteric la inceputul crizei, destul de putina lume il folosea; publicatiile, blogurile si siturile economice l-au descoperit intre timp si l-au invocat destul de des. Devenind popular, si-a castigat si critici; cel mai recent il fac praf cei de la Businessinsider.com, cum ar veni TataSiMamaLuPresaEconomicaDeScandalSiDeSucces din epoca web2.0.

Eu il cred in continuare si sunt tentat sa spun ca BDI prevesteste o criza in China. Economia chinezeasca a sustinut traficul mondial cu materii prime si sufera acum din cauza reducerii cererii; graitor este deficitul comercial din februarie, de peste 7 miliarde de dolari, primul deficit din martie 2009 si cel mai important din ultimii sapte ani. Economistii asteptau un surplus de circa 5 miliarde de dolari. Valorile nu sunt mari pentru economia Chinei, dar unu, exista si doi, sunt prea mari pentru explicatia cu sezonalitatea.

Cred ca prietenii de la Businessinsider gresesc cand privesc evolutia BDI pe zile. Nu are nicio relevanta ca a scazut in februarie si creste acum. Importanta este tendinta pe care BDI o traseaza in timp - luni, ani - si aceasta este de declin. Din punctul acesta de vedere, daca BDI ar gresi, ar fi pentru prima oara in istorie.

Si daca adaugam la BDI si pretul in crestere al petrolului si evolutia marfurilor, metalelor si alimentelor, putem trage o linie imaginara si sa conchidem ca pretul pe care lumea il va plati pentru relansarea economica va fi destul de mare.

Doua observatii: prima tine de Baltic Dry, care a fost afectat de inundatiile din Australia (si inchiderea unor mine care asigurau cam o treime din carbunele transportat pe mare), dar si de cresterea numarului de nave. Armatorii au profitat de preturile scazute si au adaugat capacitati de transport flotelor lor (stiu ca e greu de crezut, dar unii nu numai ca stiu sa administreze, cu profit, flote intregi de vapoare, dar mai si cumpara vapoare noi). Pentru a le pune la treaba, armatorii au acceptat, sunt sigur, preturi mai mici de transport. De aceea, BDI ar putea pacatui intr-o oarecare masura. O paranteza, cat amuzanta, cat instructiva: costurile in crestere cu carburantii au determinat armatorii sa reduca si viteza navelor, de la 25 de noduri pe ora la 17 noduri. Noua nave din zece merg acum pe oceanele lumii cu viteza unui vantulet de primavara; singure superpetrolierele au tot vantul in panze: criza libiana a crescut pretul spot de la 2.700 la 15.000 de dolari/zi in numai doua saptamani.

A doua observatie tine chiar de economia chineza. Si de presiunile care s-au acumulat in zona imobiliara: Chinese Academy of Social Sciences a avertizat recent ca, din 35 de mari orase, preturile imobiliarelor sunt supraevaluate in 11, cu 30 - 50%. Iar masurile propuse de administratia centrala sunt respinse de primarii si de autoritatile locale, pentru ca imobiliarele reprezinta surse importante de venituri la buget.

Intre paragraful de mai sus si acesta este o pauza de o noapte. O noapte la sfarsitul careia Japonia este lovita de un cutremur major si de un tsunami distrugator. Imaginile cu valul de apa care antreneaza case, masini, vapoare, animale si oameni sunt terifiante, bursele deja au deschis in cadere, iar efectele asupra lumii abia incep a fi cuantificate.

Indicele meu nu face bine, din pacate.

Urmărește Business Magazin

/opinii/indicele-meu-nu-face-bine-8053785
8053785
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.