Dincolo de carti

Postat la 26 ianuarie 2010 49 afişări

Daca zvonurile se adeveresc, in zilele urmatoare Apple isi va lansa faimoasa tableta si probabil ca notiunea de portabilitate isi va schimba definitia. Amazon incearca sa repozitioneze Kindle pentru a face fata noului concurent.

La cateva luni dupa ce am descoperit serviciul Netvibes m-am intrebat cum de-am putut sa traiesc fara el. Desigur, am mai avut si alte "agregatoare" (adica feed readers), dar niciunul nu era atat de comod si, in plus, conectat la o comunitate. Zilele trecute am facut o alta descoperire care inca de a doua zi m-a pus in situatia de a-mi pune aceeasi intrebare. Se cheama Instapaper si principala sa functionalitate este ca imi permite sa marchez printr-un clic paginile de web pe care vreau sa le citesc mai tarziu. Pot face asta in diverse alte feluri, incepand cu sistemul de bookmarks al browser-ului si terminand cu sisteme de "social bookmarking" precum Delicious, diferenta este insa ca Instapaper arhiveaza automat articolele pe care le-am citit deja, asa ca lista ramane scurta si actuala - spre deosebire de celelalte metode, in care referintele se aglomereaza pana la nivelul la care mai mult incurca decat ajuta.

Însa ceea ce este special la Instapaper este ca functioneaza si pe iPhone, fiind totodata una dintre primele functionalitati aditionale pentru Amazon Kindle. Noutatea este ca vor urma si altele, pentru ca Amazon a anuntat zilele trecute ca va deschide Kindle pentru dezvoltatorii de aplicatii si chiar a publicat un SDK (Software Development Kit) in acest scop. Deocamdata totul e in faza beta, dar intentia de a imita reteta folosita de Apple pentru iPhone e evidenta: asa cum App Store gazduieste si vinde nenumarate aplicatii dezvoltate de terti, Amazon urmareste sa furnizeze prin Kindle Store nu doar carti, ci si "continut activ".

Chiar si partea care revine proiectantului aplicatiei (70% din pretul de vanzare) se potriveste cu cota practicata de Apple. Ce fel de aplicatii vor aparea este mai greu de anticipat, dar este foarte probabil ca primele sa fie cartile interactive, de genul ghidurilor de calatorie cu posibilitati de personalizare. Poate chiar clienti de e-mail sau feed readers. În orice caz, vor prevala cele orientate intr-un fel sau altul spre text. De remarcat este ca SDK-ul permite utilizarea conexiunii 3G de care beneficiaza Kindle si ca pentru un trafic mai mic de 100 KB pe luna legatura este gratuita (traficul suplimentar va fi taxat cu 15 centi pe MB in contul utilizatorului). Tot ca si Apple va proceda Amazon si in privinta filtrarii aplicatiilor ce vor fi puse in vanzare, pe baza unui set de reguli (care interzic, de exemplu, produse de telefonie prin internet sau reclame).

Ce urmareste Amazon cu aceasta miscare? Înainte de toate, sa obtina un plus de atractivitate fata de competitori. insa presa nu rateaza sansa de a specula ca deschiderea catre aplicatii este o repozitionare strategica in fata iminentei lansari a "tabletei" de la Apple, care va reprezenta cu siguranta o amenintare pentru Kindle. Chiar daca secretul pastrat de Apple in privinta noului produs este fara bresa, se stie ca oamenii lui Jobs au negociat intens in ultima vreme cu diverse edituri si distribuitori de carti si presa, ceea ce sugereaza nu doar ca tableta va avea si functie de e-book reader (absolut normal pentru dimensiunile presupuse), dar si ca Apple intentioneaza sa vanda prin iTune Store carti si, mai ales, ziare si reviste. Pentru acestea din urma, avantajul afisajului color poate sa compenseze superioritatea ecranului eInk utilizat de Kindle in materie de "ergonomie vizuala", esential pentru texte de mari dimensiuni. De remarcat ca exista de mai multa vreme o aplicatie Kindle for iPhone, insa este de presupus ca cititorul de carti din tableta va directiona utilizatorul spre iTunes Store si nu spre Amazon. La fel de probabil este ca Apple va trebui sa ofere la randul lui posibilitati de transfer gratuit prin 3G, intre anumite limite.

De fapt, semnificatia deschiderii lui Kindle spre terti dezvoltatori depaseste cadrul unui simple competitii pe piata. E vorba despre un balans al functionalitatilor. Kindle este un produs cu o functie specifica, exact asa cum iPod a fost un simplu player. Tendinta ilustrata de iPhone este de a combina functionalitatile intr-o platforma care, in cele din urma, este un computer complet. Limitarile si interfata tin mai degraba de factorul de forma decat de posibilitatile computationale. Kindle este la randul sau un computer care poate face mult mai multe decat sa afiseze text si ilustratii alb-negru, iar aceasta posibilitate trebuie valorificata pentru a rezista in fata unor alternative de uz general, la aceleasi dimensiuni si la preturi apropiate. Asa cum va fi, probabil, tableta lui Apple.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
netvibes,
Kindle,
ipphone,
instapaper,
amazon,
/opinii/dincolo-de-carti-5447030
5447030
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.