21 de ani au trecut. Cum va fi peste încă 21? Ce-am pierdut? Ce-am învăţat? Ce-am câştigat?

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 06 octombrie 2025 114 afişări

21 de ani au trecut. Cum va fi peste încă 21? Ce-am pierdut? Ce-am învăţat? Ce-am câştigat?

Mirosul cernelii proaspete pe hârtie are un farmec aparte, dar cei cărora această senzaţie le spune ceva sunt tot mai puţini. Chiar şi în cazul nostru, fiorul legat de apariţia unei noi publicaţii se estompează tot mai mult, cuibărit într-un ungher îndepărtat, alături de alte amintiri la fel de... „obsolete” ca scrierea CD-urilor (acum avem cloud, transfer instant şi tot soiul de noi unelte minunate).

În urmă cu 21 de ani, pe 4 octobrie 2004, ieşea primul număr al revistei BUSINESS Magazin cu obiectivul clar de a face o revistă „ca afară”; săptămânalul de afaceri făurit în birourile dintr-o clădire din spatele TNB, aproape de Km Zero, a trecut de-a lungul timpului prin la fel de multe schimbări şi adaptări ca şi economia românească. La mai bine de două decenii de la momentul T Zero, credem că ne-am îndeplinit promisiunea, iar nr. 998 este dovada că în fiecare săptămână punem în paginile revistei cele mai importante poveşti din lumea de afaceri locală. Pentru a fi (tot mai) relevantă, BUSINESS Magazin a ţinut pasul cu vremurile şi a găsit noi variante de a prezenta poveştile din economia românească. Un exemplu sunt cataloagele (100 Cele mai puternice femei de afaceri, 100 Tineri manageri de top, 100 Cei mai admiraţi CEO, Cât de responsabile
sunt companiile din România?

, Cele mai inovatoare companii din România). Prin evenimentele (Gala Women in Power, Gala Tineri manageri de top, Gala CEO Awards sau conferinţele dedicate inovaţiei şi CSR-ului) pe care le-am „crescut” de-a lungul timpului reunim comunităţi sau aducem în faţa cititorilor istoriile de carieră ale celor mai puternici reprezentanţi ai mediului de afaceri din România (Club BUSINESS Magazin). Prin site, social media, podcasturi şi video toate poveştile ajung mai aproape, mai repede, de publicul revistei.

Acum, volumul de informaţii este uriaş, la un click distanţă, disponibil imediat, şi chiar doar vizualizarea grăbită a titlurilor este mare consumatoare de timp; aş îndrăzni să spun chiar obositoare. Dar... 95% din informaţii sunt fake-news, conform studiilor, iar două treimi dintre noi nici nu recunosc că au fost înşelaţi de informaţii care circulă online, pe tot felul de platforme (64% dintre respondenţii studiului Pareto Report consideră că nu au fost niciodată păcăliţi de fake-news). Într-o lume în care totul se desfăşoară într-o viteză din ce în ce mai mare, este greu de dibuit dintr-o simplă privire care este informaţia adevărată şi care este doar un basm. Una dintre soluţii este drumul până la sursă (de pildă – chiar a spus Banca Naţională a României / compania X sau ministrul Y cutare lucru?) dar timpul, disponibilitatea sau interesul nu sunt niciodată de-ajuns pentru marea masă a cititorilor. O altă variantă, mai simplă, este să vă bazaţi pe publicaţii de încredere, pentru că jurmaliştii trebuie să facă ei înşişi verificările.

Aş mai spune că în goana în care ne aflăm permanent, prea puţin trecem dincolo de titlul ştirii. Arareori timpul petrecut citind o informaţie depăşeşte câteva minute, poate nici măcar un minut. Astfel, se pierd răspunsurile la întrebări precum de ce, cum, când, cine, cu cine. O poveste înseamnă mai mult decât un titlu spumos şi, poate, aceasta este una dintre pierderile tuturor. Nu mai avem vreme, de multe ori, să trecem de „suprafaţă”. Revista noastră se încăpăţânează însă să spună tot ce considerăm că este relevant, iar acesta este un punct de diferenţiere. Într-un ocean de titluri, BM spune, în continuare, povestea mediului de afaceri local.

Ce va fi peste 21 de ani? Este un exerciţiu complicat. Nu cred că sunt prea mulţi cei care ar fi fost atât de optimişti încât să creadă că nivelul de trai din România va creşte aşa rapid cum a făcut-o, că PIB-ul, puterea de cumpărare, profesionalizarea vor avansa aşa rapid; că vom plănui mai multe concedii peste hotare an de an, că preţul la cafea sau îngheţată pe Calea Victoriei va fi la fel ca la Roma, că la Cluj chiriile vor fi comparabile cu cele din mari oraşe din Vest. Bucureştiul rivalizează la multe capitole cu majoritatea capitalelor europene, pe multe le-a şi depăşit. Va ajunge România în top cinci ţări din UE peste 21 de ani? Cum vor arăta afacerile din România? Antreprenorii români care au început să cucerească pieţele vor fi depăşit deja graniţele continentului? Aş face un pariu: cred că - dacă va fi pace -, graniţele Europei vor fi deja depăşite peste încă două decenii şi un an de către (mai) multe businessuri clădite de antreprenori români. Şi Euro va înlocui leul. Că BUSINESS Magazin va rezista peste ani şi va ajunge la cititori în feluri în care nu ni le imaginăm în prezent – poate pe device-uri care încă nu sunt inventate.

 

Redacţia BUSINESS Magazin vă urează încă (alţi, cel puţin) 21 de ani prosperi! Vă mulţumim că sunteţi alături de noi şi ne citiţi!    

Ioana Mihai-Andrei este redactor-şef, Business Magazin

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.