Viata si aventurile micilor agentii

Postat la 16 decembrie 2008 358 afişări

Multi oameni de creatie care au parasit o mare agentie de publicitate au facut-o nu pentru un post in cadrul altei companii, ci pentru a-si deschide propria agentie. Pe o piata unde firmele mari si grupurile straine fac legea, asa ceva poate parea o aventura.

 

Ce-a fost se stie: o parte din agentiile vechi s-au afiliat la retelele straine, iar din 2000 incoace au aparut cateva - putine - agentii independente, care au ramas asa pana astazi. Acum, peisajul pare complet: mai exista loc pentru alte agentii noi? Curajosii care au intrat pe piata in ultimii ani spun ca da.
 
“Exista oricand loc pentru agentii bune. O agentie buna isi va face loc pe piata, indiferent cat de mica este”, spune Silviu Culea, care a infiintat agentia Funny alaturi de Simona Vasilescu in anul 2006. La Funny lucreaza acum zece oameni, insa cei doi fondatori spun ca vor sa mai aduca si altii. Echipa care lucreaza acum in sediul deja neincapator se ocupa de conturi precum Cora, HelpNet, Intesa Sanpaolo, UPC Romania, UPC Broadband. Este, de asemenea, prima agentie romaneasca ce a castigat un cont paneuropean, UPC Broadband. La jumatatea anului 2008, cifra lor de afaceri era de aproximativ 800.000 de euro.
 
Sorin Tranca este si el unul dintre cei care au ales sa porneasca pe propriul drum in publicitate. In anul 2003, alaturi de colegul si prietenul lui, Bojan Spasic, a pus bazele agentiei Friends. “Eu cred ca e loc sa faci o agentie in fiecare zi, mie nu imi e frica de inceputuri, imi plac foarte mult.
Dar e si o problema de conservare a energiei, nu stiu cati dintre colegii mei de la creatie s-ar mai apuca de asta. E ca si cum te-ai chinui sa renovezi un apartament cu niste mesteri cu care abia te intelegi, iar la sfarsit zici bine ca ai terminat, dar nu mai vrei sa treci prin asta niciodata”, sustine Tranca. Friends a implinit deja cinci ani si este formata acum dintr-o echipa de 26 de oameni. Cel mai mare client al agentiei este European Drinks, care reprezinta aproximativ 30% din cifra de afaceri de peste 3 milioane de euro la nivelul anului trecut.
 
Una din primele probleme cu care se confrunta oricine vrea sa isi deschida o agentie este gasirea unui nume. El trebuie sa fie sonor, usor de retinut, si sa inglobeze intreaga filozofie a agentiei. Simona Vasilescu spune despre Funny ca in primul rand au avut in vedere pozitionarea, apoi numele.
 
“Funny poate sa insemne nu doar amuzant, poate insemna ciudat, bizar - in esenta, altfel. Important e sa ii faci pe oameni sa inteleaga ce ai de transmis. Nu e nimic sofisticat”, explica ea. Pentru Sorin Tranca, numele Friends a venit de la sine: “Trebuia sa fie un nume care sa spuna ce vrem si sa oblige suficient la coeziunea noastra. Prietenia inseamna incredere, iar noi asta am vrut sa construim, un loc in care clientii sa aiba incredere. Sunt agentii care au in denumire, la sfarsit, . Noi suntem ”.
 
Agentia Mark s-a nascut dupa ideea lui Marius Negrea si Andrei Carcu. “Am vrut sa fie ceva diferit. Daca te uiti la numele agentiilor, ele sunt fie acronime, fie nume intregi, denumiri care incearca sa faca o declaratie, nume de culori sau de fructe. Atunci l-am creat pe Mark, ca persoana virtuala”, afirma Marius Negrea. Mark are mai bine de un an de zile si inseamna patru oameni care, intr-o casa veche cu tavan inalt, gestioneaza conturi ca MKB Romexterra (cel mai mare client al lor), Unilever sau Abbott.
 
Pana aici, lucrurile par simple. Totusi, care sunt dezavantajele unei lansari pe cont propriu? “Daca vrei sa cresti, o poti face exclusiv prin ritmul tau de munca, nu poti sa o faci ca agentiile mari, pe fondul cresterii pietei”, raspunde Negrea.
 
Sorin Tranca se refera la faptul ca, pentru agentia lui, cea mai mare problema a fost “sa invete limba clientilor” - cu alte cuvinte, sa gaseasca un limbaj comun cu niste oameni care, in general, provin din multinationale sau se poarta ca atare chiar daca lucreaza in companii romanesti.

“La inceput nu ai limbajul necesar comunicarii cu ei. Asta nu inseamna ca nu le intelegi obiectivele, dar sunt lucruri care tin de comportament, de pilda o sedinta care inainte dura o ora si care acum se intinde pe cinci ore”, spune Tranca.

 

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
media,
publicitate,
agentie
/media-marketing/viata-si-aventurile-micilor-agentii-3665125
3665125
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.