Un an ca-n filme

Autor: Ana Raduta Postat la 02 noiembrie 2010 19 afişări

Oamenii au renuntat la multe din cauza crizei - la concedii, la masini noi, la garderoba schimbata in fiecare sezon sau la iesirile la restaurant. Merg insa in continuare la film, ba chiar mai mult decat anul trecut, potrivit raportarilor pe care le dau cinematografele.

Peste patru milioane de spectatori au vazut premierele cinematografice in primele noua luni ale acestui an, arata datele agentiei Champions, care monitorizeaza saptamanal box-office-ul romanesc. Cu 900.000 mai mult decat anul trecut si dublu fata de 2008. Asta inseamna ca oamenilor le place sa se duca la film, chiar daca, raportat la salariul mediu pe economie, costurile unei astfel de distractii nu sunt neaparat neglijabile. Pretul mediu al unui bilet la cinematograf este de 15 lei pentru productiile clasice si de circa 20 de lei pentru cele 3D.

Daca la asta adaugam clasicul meniu cu suc si popcorn, bugetul pentru doua persoane creste inca si mai mult. Rezultatele anuntate de Champions ascund insa o piata destul de mica, iar operatorii cinematografelor spun ca ar fi loc si de mai bine, dar ca deocamdata se multumesc si cu atat, de vreme ce au reusit cresteri considerabile tocmai in niste vremuri cand bugetul alocat activitatilor de timp liber a scazut.

"Filmele 3D sunt de vina, succesul lor a determinat aceasta crestere", apreciaza Constantin Fugasin, fondatorul agentiei Champions. Tot el spune ca anul trecut incasarile din cinematografe au urcat cu 70%, un procent impresionant pentru orice business derulat in acest moment pe piata, iar anul acesta se va termina tot pe crestere, de vreme ce numarul de spectatori s-a marit cu circa 900.000 numai in primele noua luni, iar preturile biletelor au ramas aceleasi. Pana la inceputul lunii octombrie, cinematografele din tara au avut incasari de circa 16 milioane de euro numai din vanzarile de bilete, fata de circa 15 milioane de euro in primele noua luni din 2009.

Filmele de actiune si cele de animatie au fost preferatele spectatorilor, potrivit datelor furnizate de agentie. Productia "Alice in Wonderland" a avut cel mai mare numar de spectatori din ianuarie si pana in septembrie - 222.314. Alte opt titluri au reusit sa aduca peste 100.000 de spectatori in salile de cinema, printre care "Inception", "Prince of Persia: The Sands of Time", "Shrek Forever After" sau "Sherlock Holmes". Anul trecut, preferintele au fost putin diferite, comediile fiind productiile care au atras cei mai multi spectatori. Pe primul loc s-a clasat filmul de animatie "Ice Age: Dawn of the Dinosaurs", care a avut 329.722 de spectatori, urmat de comedia "The Proposal" (102.991) si "Angels & Demons", cu 96.746 de spectatori.

La polul opus se situeaza interesul pentru productiile europene si in general fata de filmele realizate cu buget redus. Astfel, pe ultimele locuri in topul premierelor, atat anul acesta, cat si anul trecut, s-au clasat productii europene, realizate in Franta, Slovenia, Estonia, Marea Britanie, Ungaria si Romania. "Egyetleneim (My One and Onlies)", o comedie maghiara, este titlul care a reusit sa atraga numai 35 de spectatori. Adica nici macar o sala plina.Alaturi de interesul pentru filmele din cinematografe a crescut si cel pentru filmele din sistemul de vizionare VOD (Video on Demand - video la cerere), iar platformele care le ofera incep sa se dezvolte, desi ritmul este inca timid.

Cu toate acestea, faptul ca atrag investitii in publicitate inseamna ca potentialul lor a fost deja recunoscut. Un exemplu este parteneriatul recent incheiat intre Chio Chips si site-ul Muvix.ro, fiind pentru prima data in Romania cand un astfel de brand se asociaza cu o platforma VOD. "Sistemul de video la cerere din Romania nu are inca popularitatea cinematografului si nici nu exista o concurenta directa intre cele doua, iar parteneriatul de curand incheiat cu Chio este exemplul viu ca segmentul VOD a atras investitii in publicitate", spune Cristina Constantinescu, brand manager la Apropo Media. De altfel, Chio nu este primul partener care a ales sa isi asocieze brandul cu Muvix.ro, precizeaza ea; inainte s-au mai desfasurat campanii pe Muvix.ro cu Microsoft, Citroën sau Allianz-Tiriac.

Si Cristian Fugasin este increzator in potentialul nisei VOD, dar crede ca dezvoltarea se va intinde pe parcursul urmatorilor cativa ani, pentru ca fenomenul filmelor piratate are multi sustinatori, iar furnizorilor de filme platite, indiferent de varianta de vizionare, le este foarte greu sa-i determine pe amatorii de cinema sa renunte la filmele descarcate ilegal de pe internet sau vizionate acolo la liber.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
media,
filme,
criza,
bani,
cinemaografe
/media-marketing/un-an-ca-n-filme-7619034
7619034
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.