Piata de media si publicitate a avut un an excelent, dupa cum spun agentiile. Ultimele luni le-au stricat insa socotelile pentru 2009. Daca anul acesta agentiile de publicitate au cunoscut, in medie, cresteri de 30-40% ale afacerilor, pentru anul viitor previziunile sunt destul de rezervate.
“A fost cel mai bun an al grupului, dar ar fi fost chiar fantastic daca ar fi continuat cum a inceput”, spune Alex Badila, managing director al Publicis Romania. Este un raspuns pe care il dau mai toti publicitarii: au avut un an cu resurse puternice de crestere, dar care se termina intr-o nota deloc optimista. Bugetele de publicitate au inceput deja sa scada, chiar si in cazul companiilor care pana acum investeau masiv in promovare; in anumite domenii s-au intamplat amanari sau chiar anulari de campanii si proiecte, iar tendinta nu pare sa se sfarseasca deloc odata cu anul.
Cele mai afectate segmente au fost cele in care vanzarile au scazut dramatic intr-un timp foarte scurt. Adica auto, real estate si partial bancile. “Industria de masini este foarte puternic afectata. Nu cred ca se va intampla ceva acolo, ba dimpotriva, iar in zona financiara e dezastru, deci avem doua categorii mari de clienti care vor suferi foarte mult”, spune Radu Miu, directorul general al Mercury 360. Cu toate acestea, piata a inregistrat o crestere semnificativa de 22%, ajungand la o valoare de 590 de milioane de euro, fata de 486 de milioane de euro in 2007.
A fost, de asemenea, un an in care multe agentii au mizat pe diversificarea gamei de servicii oferite, in conditiile in care 2008 a fost un an electoral, cu evenimente sportive importante, iar “toate aceste lucruri si-au adus si ele contributia la dinamica industriei”, dupa cum observa Manuela Necula, CEO al Ogilvy Group Romania.
Nu trebuie sa uitam nici de faptul ca, din nou, consumul a atins cote record, iar aceasta i-a determinat pe producatori si comercianti sa investeasca agresiv in promovare (in special in prima jumatate a anului), in ideea de a castiga o cota cat mai mare din piata.
Ca si in 2007, topul celor mai mari investitori in publicitate a fost dominat tot de companiile din FMCG (Procter & Gamble, Unilever, L’Oreal Romania, Coca-Cola, Kraft Foods Romania, European Drinks & European Food, Danone) si telecom (Vodafone, Cosmote si Orange). In total, in primele noua luni ale anului, companiile din Romania au cheltuit peste 2,5 miliarde de euro pentru publicitate (valori brute), in conditiile in care tarifele de achizitie a spatiului de publicitate au crescut pe toate mediile.
Dupa cum era de asteptat, canalele in care s-a investit cel mai mult au ramas televiziunea si publicatiile, urmate de reclamele outdoor si cele difuzate pe radio si internet. Tot televiziunea a fost mediul care a inregistrat cele mai mari majorari ale tarifelor practicate, in medie, de 30-40%. Dintr-o piata totala de 590 de milioane de euro, televiziunea a adunat venituri de 385 de milioane, urmata de print - 90 de milioane de euro, outdoor - 70 de milioane de euro, radio - 38 de milioane de euro si online - 15 milioane de euro.
In ciuda acestor cresteri, ultimele luni ale anului au creat o situatie fara precedent. “A fost pentru prima oara cand, in toamna, televiziunile inca mai aveau spatiu de vanzare, ceea ce pentru noi a fost un semnal clar ca au scazut bugetele de publicitate si lucrurile nu stau tocmai bine”, spune Carmen Lixandru, general manager la Mediacom. Asa se face ca evenimentele de la final de an au determinat multe companii sa blocheze majoritatea activitatilor de comunicare si sa astepte inceputul anului viitor pentru a decide in ce forma sa le reia.
La nivel de personal, anul acesta a fost unul in care s-a mentinut, cel putin in primele noua luni, o rata crescuta a fluctuatiei, care s-a diminuat progresiv odata cu primele indicii ale instalarii crizei. Principalul motiv a fost acela ca nimeni nu s-a mai hazardat sa ofere salarii peste pretul pietei. “Este o premiera. De fapt, povesti de genul incep sa devina istorie”, crede Radu Miu, directorul general de la Mercury 360.
In acelasi context, daca anul trecut aproape toate marile agentii aveau un expat in echipa de creatie, in 2008, numarul lor a scazut dramatic. La sfarsit de an, in 15 agentii mari care activeaza pe piata nu regasim mai mult de trei sau patru expati. Cele mai importante schimbari au avut loc la McCann Erickson (Daniela Knecht a plecat la Scala JWT), Saatchi & Saatchi (Nick Hine i-a predat locul lui Jorg Riommi), GMP Advertising (prin plecarea lui Oliver Kapusta) si Tempo Advertising (prin mutarea lui Miguel Gonçalves la Mercury 360). Vestea buna pentru cei care inca mai cauta sa-i angajeze este ca pretentiile salariale pe care le au acestia sunt simtitor mai mici decat acum un an.
REPERE 2008
- Dragos Grigoriu a vandut Tempo Media, intr-o tranzactie de peste 20 de milioane de euro. Divizia de media a fost preluata de grupul britanic Aegis - cea mai mare tranzactie de pe piata locala de advertising.
- Grupurile media si companiile MediaPro, PRO TV SA, Gazeta Online, Realitatea-Catavencu, Intact Media Grup si Internet Corp ies din Trafic.ro si raman in SATI, ca unic sistem recunoscut de BRAT pentru masurarea audientei pe internet.
- Omnicom Media Group (OMD), divizia de media a grupului Omnicom, s-a lansat oficial pe piata din Romania.
- Leo Burnett Group lanseaza prima companie specializata in masurarea audientei in-store si indoor din Romania: TruMedia Research.