Se vad semnele revenirii pentru industria de media si publicitate

Autor: Ana Raduta Postat la 13 august 2011 36 afişări

Nu o data s-a spus ca industria media si de publicitate reprezinta o oglinda fidela a evolutiei economice. Cand companiile o duc bine, investesc in comunicare si industria se dezvolta. Cand le merge rau, si piata de media se duce in jos. In aceste conditii, viitorul suna bine, de vreme ce este estimata o rata anuala de crestere de aproape 9% pentru industria de media si divertisment din Romania pana in 2015.

Dupa doi ani de scadere clara si abrupta si la mijlocul unui alt an care nu a pornit cu estimari prea optimiste, lucrurile par sa intre intr-o zona de autoreglare si in industria de media si divertisment din Romania. Potrivit editiei de anul acesta a raportului PwC Global Entertainment and Media Outlook 2011-2015, industria de divertisment si media nu doar ca s-a stabilizat, ci da chiar semne de revenire si este de asteptat sa creasca cu o rata anuala medie de 8,8% in urmatorii patru ani. Astfel, valoarea totala a pietei de media din Romania va creste de la 2,5 miliarde de dolari in 2010 la 3,8 miliarde de dolari in 2015.

Specialistii de la PwC cred ca partea cea mai mare a acestei cresteri va veni din segmentul accesului la internet, care va inregistra un ritm mediu anual de crestere de 12,9% in urmatorii patru ani, in vreme ce cheltuielile de publicitate vor inregistra un ritm de expansiune de 8,9%. In schimb, cheltuielile consumatorilor pentru produse media vor avea cea mai lenta evolutie, atingand o rata medie de crestere de 4,7%. "Aceasta este epoca de aur a consumatorului, cererea pentru produsele media digitale fiind in crestere si devenind regula. In multe piete, industria de divertisment si media a fost profund afectata de perioada de recesiune, pe masura ce consumatorii si-au accelerat migratia catre mediul online, ajutati fiind si de revolutionarea tehnologiilor", spune Bogdan Belciu, partener in cadrul departamentului de Servicii de Consultanta de Management al PwC Romania.

Cresterea aceasta este importanta nu numai la nivel intern, ci si la nivelul intregii regiuni, Romania fiind cea de-a treia cea mai dinamica piata de divertisment si media din regiune dupa Turcia si Rusia. In acest context, ritmul nostru de dezvoltare le va depasi pe cele din Polonia, Republica Ceha si Ungaria. Cu toate acestea, in cifre absolute, vorbim despre o piata care ramane printre cele mai mici din regiune, reprezentand aproximativ o zecime din valoarea pietei din Rusia, spre exemplu. Sigur, aici si elementele care tin de demografie si de calitatea vietii au un cuvant greu de spus, la fel cum se intampla si in ceea ce priveste dimensiunea afacerilor care se deruleaza in cele doua piete comparate. Acelasi studiu mai arata ca in anul 2010 economia globala a inceput sa-si revina dupa declinul accelerat inregistrat in 2009, iar imbunatatirea climatului economic a jucat un rol important in revirimentul industriei de divertisment si media, care a crescut la nivel global cu 4,6%.

In orice caz, calculele specialistilor de la PwC sustin ca in urmatorii cinci ani cheltuielile agregate la nivel global pentru produsele industriei media si divertismentului vor creste de la 1,4 mii de miliarde de dolari in 2010 la 1,9 mii de miliarde de dolari in 2015, cu o rata anuala medie de crestere de 5,7% generata in principal de cresterea economica generala, dar si de accelerarea trecerii de la produsele media traditionale la cele digitale. In prezent, componenta digitala reprezinta 26% din cheltuielile totale, dar pana in 2015 PwC estimeaza ca ponderea cheltuielilor pe produse media digitale va creste la 33,9%. Concluzii similare referitoare la segmentul digital a adus si studiul Media Fact Book 2011, realizat de Initiative Media - pana la sfarsitul anului este estimat ca investitiile in publicitate in mediul digital sa creasca cu 12 mil. euro, pana la 36 mil. euro.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
media,
publicitate,
piata,
evolutie,
comunicare
/media-marketing/se-vad-semnele-revenirii-pentru-industria-de-media-si-publicitate-8591576
8591576
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.