Romania mai are de recuperat

Postat la 10 octombrie 2005 2 afişări

Abia se mai asezase ierarhia marilor grupuri de publicitate din lume, ca apele incep din nou sa se tulbure. O achizitie si o consolidare sunt gata sa prinda contur in viitorul apropiat. Vor avea ecou si in Romania?

Abia se mai asezase ierarhia marilor grupuri de publicitate din lume, ca apele incep din nou sa se tulbure. O achizitie si o consolidare sunt gata sa prinda contur in viitorul apropiat. Vor avea ecou si in Romania?

 

La sfarsitul anului trecut, cand gigantul de publicitate WPP a cumparat grupul Grey si agentia MediaCom, miscarea a fost calificata drept tranzactia anului in industria de publicitate. In urma achizitiei, volumul de activitate al WPP - care detine MindShare si Mediaedge:cia - a ajuns la 48 de miliarde de dolari, ceea ce a clasat conglomeratul britanic pe locul intai in topul agentiilor de media (conform topului RECMA pe 2004). Astfel, WPP i-a suflat prima pozitie grupului francez Publicis (care detine Starcom MediaVest si ZenithOptimedia).

 

Asadar, anul 2005 a inceput cu o noua ierarhie in industria mondiala a serviciilor de media. Dar "azi poti fi in top, maine nu", comenteaza Philippe Bernard, presedintele Initiative pe Europa, Orientul Mijlociu si Africa (Initiative face parte din grupul Interpublic, care mai detine Universal McCann si care ocupa locul trei in acelasi clasament RECMA, dupa Publicis). Intr-o discutie cu BUSINESS Magazin, Philippe Bernard isi argumenteaza afirmatia: comunicarea este un domeniu extrem de dinamic, in care "tranzactiile par ca nu se termina niciodata". Cu alte cuvinte, o noua achizitie sau o noua consolidare poate oricand produce schimbari in varful clasmentului. El ofera ca exemplu oferta de cumparare pe care Aegis, cel mai mare grup independent de media din lume a primit-o recent de la Publicis. Conform Advertising Age, Aegis - care detine Carat si Vizeum - ocupa locul al saptelea in lume, cu venituri de 18,6 miliarde de dolari in 2004.

 

Dar cresterea business-ului nu se traduce numai prin achizitii, ci si prin consolidari. Vorbind despre compania pe care o reprezinta, Bernard spune ca insasi Interpublic se afla in plin proces de restructurare. Concret, Interpublic a luat prin primavara decizia infiintarii unei entitati care sa reuneasca toate afacerile sale de media - Initiative, Universal McCann si Magna Global - sub aceeasi umbrela : IPG Media (de notat ca Magna Global are ca obiect de activitate productia de programe TV, product placement, etc). Dar reunirea acestor entitati sub IPG Media nu va echivala cu o fuziune, subliniaza Bernard, "desi acestea vor lucra impreuna". "In industria de media, fuziunea este foarte dificil de realizat. Pe de o parte, agentiile pot detine conturi direct concurente, deci ar fi conflict de interese. Pe de alta parte, culturile difera foarte mult de la o agentie la alta", spune Bernard.

 

Concret, care este avantajul acestei concentrari? Bernard enumera reducerea costurilor de cercetare si impartasirea acelorasi instrumente si proceduri de lucru. Ceea ce este esential in acest business - spune reprezentantul Initiative - in special in contextul cresterii investitiilor in cercetarea New Media (care include Internet-ul si telefonia, medii publicitare ce cresc intr-un ritm galopant). Procesul se va incheia la anul, estimeaza Bernard, iar la capatul acestuia "IPG va ramane in topul primilor trei jucatori", subliniaza el.

Care vor fi consecintele acestei concentrari in Romania? Nu vor fi, spune Bernard. "Initiative si Universal McCann vor continua sa lucreze separat" (este normal, dat fiind faptul ca cele doua agentii ofera servicii pentru branduri concurente, de exemplu Universal McCann gestioneaza contul Connex, iar Initiative - contul Orange, n.r). Iar situatia nu este particulara in Romania, ea fiind aceeasi in toate pietele, adauga Bernard.

 

Vorbind despre Romania, ca volum de business, Bernard spune ca este "strategica" ca dimensiune, fiind una dintre cele mai mari piete din regiune. Dar ca maturitate, Romania mai are "de recuperat", comparativ cu tarile vecine. Iar "atunci cand va face acest lucru", va juca un rol "important" in planul de afaceri al Interpublic, subliniaza el.

 

Pana atunci insa, industria isi continua consolidarea. Iar atata timp cat gradul de competitivitate este crescut in aceasta industrie, procesul concentrarii nu se va incheia. De pilda, Interpublic s-a gandit la concentrarea business-ului sau - crearea IPG Media din aceasta primavara - inca de acum 4 ani. "Dar procesul acestei concentrari a fost accelerat recent", spune Bernard.  Care sa fie motivul acestei "accelerari"? Consolidarea WPP, o data cu achizitia Grey si MediaCom? Eventuala consolidare a lui Publicis in urma achizitiei Aegis?

 

Problemele financiare ale Interpublic care au tinut prima pagina a presei de specialitate internationale? Bernard spune ca nu este nici o legatura intre acest demers de consolidare si pierderile grupului (Advertising Age spune ca Interpublic a pierdut conturi in valoare de circa 3,8 miliarde de euro de la inceputul acestui an, n.r.). "Este o miscare prin care vrem sa fim mai competitivi", rezuma el. Cat de competitivi, ramane de vazut. - Larisa Ghitulescu

 

CITAT:

"In publicitate, achizitiile par sa nu se termine niciodata"  - Philippe Bernard, Initiative

 

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Romania mai are de recuperat
/media-marketing/romania-mai-are-de-recuperat-1004766
1004766
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.