Publicitatea trece granita

Postat la 26 august 2008 137 afişări

Integrarea in Uniunea Europeana, noile oportunitati de castig, dar si spiritul de aventura ii determina pe din ce in mai multi manageri de agentii de publicitate independente sa se extinda in regiune, tara cea mai vizata fiind Bulgaria.

Prima incercare de lansare a unei filiale intr-o alta tara i-a apartinut agentiei Babel Communications, care a deschis un birou in Bulgaria in 2005. Anul urmator a fost randul Brand Management, unul dintre principalii jucatori pe piata de publicitate indoor, iar anul acesta si-au anuntat extinderea peste granita inca doua companii: Bigger Group si Brands.On Marketing.

 

Despre pasul pe care l-a facut in 2005, Calin Diaconu, managing partener al Babel Communications, spune ca a fost determinat de trei factori: participarea acestuia la constituirea Camerei de Comert Bulgaro-Romane, faptul ca intalnise oameni care erau dispusi sa devina antreprenori, dar mai ales ca Henkel Bautechnik, unul dintre principalii clienti ai agentiei, se dezvolta foarte mult in Bulgaria.

 

“Sa pleci in alta tara ai nevoie de curaj, pentru ca e vorba de o alta legislatie. Acum vorbim despre acelasi spatiu european, dar inainte legislatiile erau diferite. Limba este principalul factor care te impiedica si nu in ultimul rand piata este una de relatii, in care te simti strain de doua ori”, afirma Calin Diaconu.

 

Insa odata cu preluarea pachetului majoritar al Babel Communications de catre Raluca Simu, noul management format din Simu si Diaconu a hotarat sa se axeze pe dezvoltarea agentiei in Romania, mai ales ca la anul isi propun sa fie printre primii zece jucatori pe piata de publicitate. In 2007, agentia a avut o cifra de afaceri de aproximativ cinci milioane de euro, situandu-se astfel intre primele 20 de agentii. “Cand am preluat pachetul majoritar al Babel, ideea a fost sa ne concentram pe piata romaneasca. Este piata pe care o cunosc si cred ca avem destul de multe de facut aici. Pe viitor nu stiu ce va fi. Daca vom considera ca va fi atractiv, de ce nu? Pentru moment insa avem destul de multe de facut aici”, afirma Raluca Simu.

 

Alte agentii au planuri de extindere in trei sau chiar patru tari. In 2006, Brand Management, unul dintre principalii jucatori pe piata de indoor, s-a lansat tot in Bulgaria, dar Laurentiu Jiga, managerul agentiei, spune ca pana la sfarsitul lui 2011 va opera in Cehia, Polonia si Ungaria. “Am aflat la inceputul lui 2005 ca se pregateste de deschidere in 2006 un mall in Sofia, apoi am aflat ca vor fi doua, aceasta fiind conditia minima ca noi sa existam intr-un oras. De obicei, acest oras este capitala. Bulgaria a fost primul pas, pentru ca avea potential de crestere cam ca si noi”, afirma Jiga, adaugand ca in momentul acela in Bulgaria practic nu exista o piata de publicitate indoor.

 

El considera ca din ce in mai multe agentii isi deschid filiale in afara tarii datorita extinderii pietei europene si pentru avantajul competitiv. “Este mai usor sa aplici ceva in care ai experienta intr-un loc care nu este departe. Este important si cine se duce primul si daca primul jucator nu face greseli acolo”, considera directorul Brand Management.

 

Anul trecut, valoarea investitiilor in publicitatea indoor in Bulgaria a fost in jurul a jumatate de milion de euro, de zece ori mai putin decat investitiile in acelasi sector in Romania. Daca anul trecut, Brand Management a avut pe piata romaneasca afaceri in jur de 1,1 milioane de euro, in Bulgaria a inregistrat afaceri de 100.000 de euro. Pentru acest an estimeaza insa o cota de aproximativ 40% din piata bulgareasca, asteptata sa ajunga la aproximativ 750.000 de euro. Acum, filiala din Bulgaria are cinci angajati, in timp ce in Romania agentia are 15 angajati si 120 de colaboratori. “Acolo ne-au ajutat agentiile multinationale care lucrau cu noi aici. Ne-au dat scrisori de recomandare, dar cand am fost cu aceste scrisori si le-am spus ca facem indoor, se uitau la noi si spuneau: ?”, spune directorul Brand Management.

 

Chiar daca in 2006, cand a deschis filiala din Bulgaria, potentialii clienti nici nu stiau de publicitatea indoor, agentia a gasit acolo si avantaje, precum deschiderea bulgarilor catre noutate sau preturile mai mici. “Firmele de productie romanesti sunt aliniate cu niste standarde si sunt conservatoare la tot ce inseamna aparitie noua pe piata. De exemplu, le e greu sa-si schimbe linia de productie pentru un proiect. In Bulgaria, pentru ca sunt firme micute, sunt cumva atrase de ideile nastrusnice si sunt dispuse sa-si modifice procesul de productie”, spune Razvan Marincoi, PR & marketing manager la Brand Management. Si costurile de pe piata bulgareasca sunt mai mici cu aproape 50%, chiriile fiind la jumatate, iar productia este mai ieftina cu 35%. Astfel, in timp ce in Romania cea mai scumpa campanie a fost de 150.000 de euro, in Bulgaria a fost de 10.000 de euro, dupa cum spune Jiga.

 

Spre deosebire de Bulgaria insa, unde au fost printre cei ce au format piata, in celelalte tari in care vor sa se extinda, situatia este fundamental diferita. “In Cehia si Polonia totul se intampla pe linie internationala. De exemplu, la noi pana acum un an sunam si ceream ca indoor-ul sa aiba alocat un procent, macar 0,5%. Acum ne bucuram ca a intrat in planul de media. Acolo nu se mai pune problema asta, vine automat”, spune Razvan Marincoi.

 

Directorul Brand Management sustine ca spera ca agentia sa ajunga in Cehia in doi ani la o cota de piata de 40%, desi din cauza lipsei unor studii, nu poate spune care este valoarea investitiilor in publicitatea indoor. “Ne asteptam ca acum lucrurile sa se miste mult mai repede. Cu siguranta este mult mai greu sa intri intr-o piata needucata decat intr-o piata educata. In Bulgaria am inceput de la a explica ce inseamna indoor la

 

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
publicitate,
advertising,
media
/media-marketing/publicitatea-trece-granita-2978709
2978709
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.