Noua vedeta a comunicarii

Postat la 09 aprilie 2006 1 afişăre

Daca a cazut un copac in padure si nu s-a transmis la televizor, atunci el nu exista. Am reprodus din memorie o afirmatie celebra a unuia dintre clasicii manualelor de comunicare, facand apologia televiziunii.

Daca a cazut un copac in padure si nu s-a transmis la televizor, atunci el nu exista. Am reprodus din memorie o afirmatie celebra a unuia dintre clasicii manualelor de comunicare, facand apologia televiziunii. Cu alte cuvinte, copacii din padure nu sunt diferiti pentru ca unii sunt brazi si altii doar molizi sau pentru ca unii au inimioare si declaratii de dragoste scrijelite in coaja si altii doar putregaiuri. Copacii din padure nu seamana intre ei din simplul motiv ca unii "sunt mediatizati" si altii nu. Tot din aceeasi cauza, arborii seculari care nu au apucat sa isi vada fotografia in presa se aleg doar cu recunostinta vesnica si amintirea noastra - mai efemera decat presa insasi.

"Regula copacului in padure" conduce piata de comunicare. Ea transforma produsele in brand-uri, le innobileaza sau le face uitate pe rafturi. Si daca, pana mai ieri, nu era loc decat pentru o singura regina a brand-urilor - publicitatea - astazi, pe lista candidatelor se afla si relatiile publice. Vitregit multa vreme din cauza nepriceperii noastre, PR-ul este noua vedeta a comunicarii. M-as incumeta chiar sa afirm ca PR-ul este noua poveste de succes a domeniului. 

Caci, dupa ce a zacut ani buni in mintea multora sub numele de "relatii cu publicul", prejudecatile noastre au azvarlit din nou PR-ul in cliseul "un piscot, o maslina, un comunicat". Acesta este de fapt si refrenul multora dintre "firmele de PR" care se infiinteaza saptamanal si au ca obiect organizarea de evenimente pentru douazeci de persoane. In toata aceasta aventura cognitiva, adevaratele servicii de relatii publice si-au castigat incet si sigur locul binemeritat. 

PR-ul este cel care a inteles - abordand o viziune noua - ca brand-urile care comunica sunt acelea care ii vor cuceri si pe nepotii nostri. Veti spune: si publicitatea face acelasi lucru, de mult mai multa vreme. Personal, cred ca diferenta intre advertising si PR este una de nuanta: publicitatea creeaza brand-uri, iar PR-ul le comunica. 

Publicitatea defileaza sub ochii nostri cu brand-urile, monologand pe spatiile platite de clienti. PR-ul e singurul care are instrumentele necesare pentru "a face brand-urile sa vorbeasca". Iar daca regula publicitatii este sa fi creativ, regula PR-ului este sa fii credibil si creativ. Si iertati-mi comparatia - caci nu sunt partinitoare - publicitatea este un play-back rafinat, in timp ce PR-ul e live show. PR-ul va tine vii brand-urile in viata noastra, dupa ce publicitatea le-a dat nastere.

 PS: Si copacii de la televizor se impart in doua: cei din calupurile publicitare si cei din stiri. 

 Mihaela Nicola este matematician, presedinte Ogilvy Romania si  lector universitar la Facultatea de Comunicare si Relatii Publice "David Ogilvy".

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Noua vedeta a comunicarii
/media-marketing/noua-vedeta-a-comunicarii-1005395
1005395
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.