Formula Formulei 1

Postat la 20 mai 2008 21 afişări

Dupa ce te intorci de la o cursa de Formula 1, cum ar fi Marele Premiu al Turciei de la Istanbul, traficul bucurestean intr-o zi aglomerata iti pare o rapsodie. Mai ales daca ai avut sansa sa ajungi la standurile de concurs inca din ziua de calificari si fara recomandatele dopuri pentru urechi.

Privita de aproape, adica de la standuri si mai apoi din tribune, Formula 1 da impresia unui joc de strategie organizat in jurul unei curse de karting pe masini de lux: de la temperatura la care sunt incalzite pneurile si pana la cantitatea de combustibil cu care este alimentata fiecare dintre cele 22 de masini la sesiunea de calificari din preziua concursului, orice detaliu in aparenta mai putin semnificativ capata o importanta evidenta dupa ce jocul prinde viteza. Un cauciuc incalzit prea tare poate impiedica accelerarea intr-o turnanta pentru a depasi masina din fata, iar un rezervor cu prea putina benzina poate face ca in ziua cursei pilotul sa-si piarda locul in plutonul fruntas, obligat sa se retraga la boxe pentru alimentare.

Dar castigatori ai cursei nu sunt doar pilotii care ies pe locurile fruntase, ci mai ales sponsorii ale caror logo-uri impestriteaza atat caroseria masinilor de curse, cat si traseul concursului. In timp ce credeti ca va relaxati pe canapeaua din living, diverse branduri internationale - de la operatori de telefonie si producatori de haine sau de procesoare pentru calculatoare si pana la banci si asigurari - devin tot mai familiare la fiecare viraj al cursei.

Grupul olandez ING, care a intrat abia din 2007 in aceasta competitie ca partener pe trei ani al echipei Renault, a cuantificat inca de la sfarsitul sezonului trecut, intr-un studiu realizat pe 16.000 de subiecti din 32 de tari, ce inseamna implicarea in imensul joc mediatic care este Formula 1: notorietatea companiei - spune Isabelle Conner, managing director din partea ING al programului ING Renault de Formula 1 - a crescut cu 7% in 2007, in urma celor 14.289 de secunde in care logo-ul ING a fost surprins de camerele instalate pe circuit, pe masinile pilotilor sau pe elicopterele care survoleaza constant pista in timpul concursului si al calificarilor.

Dupa acelasi studiu, ING a avut in sezonul trecut cea mai buna vizibilitate dupa Vodafone, asociat al echipei McLaren-Mercedes, ceea ce in cifre inseamna 43 de milioane de euro investitii in publicitate conventionala (spoturi TV) care au fost astfel economisiti, au declarat reprezentantii companiei la un briefing de presa sustinut inaintea cursei de la Istanbul. Depinde insa de intelesul pe care fiecare il da termenului de “economisire”, pentru ca parteneriatul ING cu Renault nu este chiar ieftin, insemnand un aport financiar considerabil din partea grupului olandez; Isabelle Conner nu face decat sa reia si ea sumele vehiculate in piata - “o investitie intre 50 si 100 de milioane de euro” - fara sa le confirme sau sa le infirme.

Oficialul ING spune ca prima tinta a grupului - dupa ce s-a luat decizia cresterii vizibilitatii brandului in spatiul public - a fost fotbalul, insa Champions League, competitia celor mai bune cluburi din Europa, avea deja sponsori. Pentru ca tenisul, a doua optiune, nu era constituit intr-o competitie unitara la nivel mondial, fiecare turneu avand propriii organizatori, a mai ramas doar Formula 1, cu care ING spune ca s-a acomodat chiar de la primul sezon. “Tratam implicarea in Formula 1 ca parte a activitatii noastre de baza, care se leaga de tot mai multe dintre celelalte activitati ale grupului”, spune Conner.

Studiul amintit sustine ca performantele negative ale echipei n-ar afecta perceptia publicului asupra brandului care se asociaza cu ea. Asa ca oficialii ING au privit cu resemnare locul 17 pe care al doilea pilot al echipei, Nelsinho Piquet (fiul unui alt mare pilot de Formula 1, Nelson Piquet), l-a ocupat la calificarile pentru cursa din al doilea weekend al lunii mai. Iritarea pilotului fata de performanta sa a fost vizibila pentru cei care am asistat din boxa echipei la iesirea furtunoasa a lui Piquet din masina, fara a privi in jur si fara sa schimbe impresii cu mecanicii sai, asa cum a facut coechipierul Fernando Alonso, calificat in cursa de pe pozitia a saptea.

Unii dintre cei prezenti am pus lipsa sa de concentrare pe ambianta relaxata a Istanbulului, care poate corupe usor un pilot tanar si cu mai putina experienta: desi acum un oras de peste 10 milioane de locuitori, fostul Bizant a reusit sa mai pastreze din faimoasa tihna levantina. Aici, cainii vagabonzi de la noi sunt inlocuiti de pisici, carora li se ingaduie sa se odihneasca pana si in Sfanta Sofia, iar la orice colt de strada exista o ceainarie cu mese joase scoase afara unde iti poti savura ceasca de ceai aromat privind la traficul lipsit de ambuteiaje.

Pana la urma, la finalul cursei oficiale, Piquet a reusit sa urce inca doua locuri in clasamentul final, insuficient pentru a obtine puncte; aceasta misiune i-a revenit insa lui Fernando Alonso, care a fost nevoit sa priveasca abia de pe locul al saselea (care i-a adus trei puncte in clasament) cum brazilianul Felipe Massa castiga pentru al treilea an consecutiv pe circuitul de la Istanbul. Dar dezamagirea lui Piquet este la aceasta ora deja uitata, pentru ca penultimul weekend din luna programeaza una dintre cele mai dure intreceri ale sezonului: Marele Premiu al principatului Monaco.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
marketing,
Formula 1,
Istanbul,
Marele Premiu,
cursa
/media-marketing/formula-formulei-1-2647959
2647959
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.