De ce nu avem branduri puternice in Romania

Postat la 09 august 2010 107 afişări

Sa spunem lucrurilor pe nume: romanii nu au fost niciodata maestri in construirea unor marci puternice. Doar cateva zeci de nume autohtone au o rezonanta clara in urechea consumatorului, iar cele care au trecut de granitele tarii pot fi numarate pe degetele de la o mana. Morala brandingului bine facut pare acum mai actuala decat oricand, mai ales de cand frunza buclucasa de la Turism a readus in discutie o tema mai veche: cat de bine ne pricepem la branding?

De ce nu avem branduri puternice in Romania deschide galeria

Un produs sau serviciu isi creeaza o marca in care sunt investiti bani. Lumea trebuie sa auda de ea, sa il cumpere, sa il foloseasca, iar banii investiti sa se intoarca apoi la investitori. In cateva cuvinte, asa stau lucrurile in lumea celor ce fac branding, o lume bulversata in ultima saptamana de cea mai importanta campanie a anului - cea pentru crearea brandului de tara.

Pana sa inceapa discutiile in jurul elementelor care tin de strategie, coerenta a simbolicii sau estetica, au aparut altele, mult mai spumoase, legate de originalitatea logoului ales - o frunza, nu ca oricare alta, ci una care ar trebui sa simbolizeze esenta potentialului turistic al tarii. S-a spus ca desenul ar fi fost cumparat dintr-o banca de imagini, deci ca nu poate fi folosit, ca pentru el s-a platit enorm peste pretul normal si ca, oricum, nici nu spune mare lucru.

Chiar daca Elena Udrea, ministrul turismului, a spus ca aceste discutii nu au fost neaparat negative, ci au ajutat la popularizarea brandului, efectele pozitive nu sunt remarcate si de specialisti. "Personal, nu cred in varianta plagiatului, dar si daca, in cele din urma, se ajunge la concluzia ca totul este in regula din punct de vedere juridic si ca imaginea poate fi folosita, eu m-as gandi bine daca sa continuu cu acest brand de tara", spune Cosmin Alexandru, director asociat la Brandivia, desi crede ca anul acesta, Romania s-a prezentat cu "un brand bine facut si care permite sa fie umplut cu continut bun".

Fara sa dea un verdict clar asupra de-acum faimoasei lucrari incredintate consortiului THR-TNS pentru aproape 900.000 de euro, Aneta Bogdan, managing partner la Brandient, atrage atentia asupra unor aspecte de baza, precum justificarea costurilor prin rezultate. "Cei 73 de milioane de euro destinati campaniei de promovare pentru anii urmatori pot fi investiti cu profit pentru tara sau doar cheltuiti fara rost.

Pozitionarea nu inseamna diferentiere de dragul diferentierii, ci acea diferentiere sustenabila si relevanta, capabila sa sustina cresterea unei afaceri", crede Bogdan. "Nu este o tragedie ca un client sa se intoarca la consultant si sa-i ceara sa livreze si alte rute de diferentiere", adauga ea.

Controversa din jurul contractului cu un consortiu strain ai carui membri nici macar nu erau specializati in branding - detaliu ce i-a facut pe multi comentatori sa se intrebe de ce lucrarea n-a fost incredintata unor specialisti, in particular unora romani - pune in evidenta un adevar pe care nici oamenii ce se ocupa de branding nu se tem sa-l ascunda: Romania nu are marci locale puternice, nici competitive, ci niste marci mici, care in loc sa-si strige avantajele catre consumatori, abia daca le soptesc, iar toate au capatat amploare abia dupa ce au intrat sub umbrela unor investitori straini.

"Antreprenorii romani nu au avut o strategie pe termen lung: intentia lor nu a fost sa construiasca branduri puternice, ci o afacere solida, pe care, la un moment dat, sa o poata vinde.

Paginatie:

fii la curent cu cele mai noi analize de business

Urmareste BM pe Facebook

Am mai scris despre:
media,
marci,
branduri,
Elena Udrea

Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro

/media-marketing/de-ce-nu-avem-branduri-puternice-in-romania-6794128
6794128
comments powered by Disqus
Cum să devii milionar după patru eşecuri Cum să devii milionar după patru eşecuri

După ce a ratat de patru ori startul în antreprenoriat, Cristian Oneţiu a decis să mai încerce o dată. El a pus bazele celei mai mari companii româneşti din industria de vânzări directe, afacere care i-a adus statutul de milionar. Cel mai recent proiect al său este Scale-Up 1000, o platformă prin intermediul căreia şi-a propus să transmită cunoştinţele sale fondatorilor de start-up-uri şi antreprenorilor din noua generaţie. Cum a ajuns în ipostaza de „profesor de antreprenoriat” după lecţia falimentului?

vezi continuarea
ZF.ro
Atenţie! De astăzi, plăţile cu carduri ”sar în aer”.Schimbări majore pentru posesorii de carduri Atenţie! De astăzi, plăţile cu carduri ”sar în aer”.Schimbări majore pentru posesorii de carduri
O resursă EXTREM de valoroasă, pe care românii o au din plin. A devenit al doilea ”aur negru” al planetei. Este una dintre cele mai CĂUTATE substanţe din lume
ProMotor.ro
Un mare producător auto vine în România. Despre ce este vorba? Un mare producător auto vine în România. Despre ce este vorba?
Un DUSTER cum nu s-a mai văzut. Cel mai popular model al Dacia devine şi mai FIERBINTE
Cât costă un PERMIS AUTO în România anului 2019. Cum funcţionează reţeaua mitei
Descopera.ro
SECRETUL ascuns până acum din Transfăgărăşan, ''drumul dintre nori'', unul dintre cele mai frumoase din România - FOTO SECRETUL ascuns până acum din Transfăgărăşan, ''drumul dintre nori'', unul dintre cele mai frumoase din România - FOTO
Într-o regiune din Africa există un REACTOR nuclear vechi de peste 2 miliarde de ani. Ce se ÎNTÂMPLĂ acolo
O schiţă realizată de da Vinci ULUIEŞTE lumea ştiinţifică. Sunt PRIMELE dovezi scrise - FOTO
Go4it.ro
IPHONE 11 ajunge în ROMÂNIA! Cât trebuie să scoţi din buzunar pentru cel mai performant telefon APPLE IPHONE 11 ajunge în ROMÂNIA! Cât trebuie să scoţi din buzunar pentru cel mai performant telefon APPLE
Huawei livrează telefoane fără ANDROID de la Google. Ce se va întâmpla cu telefonul tău HUAWEI
HUAWEI a lansat MATE 30 PRO, un telefon de peste 1000 de EURO fără GOOGLE
Csid.ro
Portretul psihologic al unui violator: cum îl recunoaştem şi cum evităm să devenim victime Portretul psihologic al unui violator: cum îl recunoaştem şi cum evităm să devenim victime
Cum poţi ajuta o femeie care este abuzată
HOROSCOP AUGUST 2019: se anunţă noi câştiguri financiare şi multe relaţii pasagere

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.