De ce nu avem branduri puternice in Romania

Postat la 09 august 2010 108 afişări

Sa spunem lucrurilor pe nume: romanii nu au fost niciodata maestri in construirea unor marci puternice. Doar cateva zeci de nume autohtone au o rezonanta clara in urechea consumatorului, iar cele care au trecut de granitele tarii pot fi numarate pe degetele de la o mana. Morala brandingului bine facut pare acum mai actuala decat oricand, mai ales de cand frunza buclucasa de la Turism a readus in discutie o tema mai veche: cat de bine ne pricepem la branding?

De ce nu avem branduri puternice in Romania deschide galeria

Un produs sau serviciu isi creeaza o marca in care sunt investiti bani. Lumea trebuie sa auda de ea, sa il cumpere, sa il foloseasca, iar banii investiti sa se intoarca apoi la investitori. In cateva cuvinte, asa stau lucrurile in lumea celor ce fac branding, o lume bulversata in ultima saptamana de cea mai importanta campanie a anului - cea pentru crearea brandului de tara.

Pana sa inceapa discutiile in jurul elementelor care tin de strategie, coerenta a simbolicii sau estetica, au aparut altele, mult mai spumoase, legate de originalitatea logoului ales - o frunza, nu ca oricare alta, ci una care ar trebui sa simbolizeze esenta potentialului turistic al tarii. S-a spus ca desenul ar fi fost cumparat dintr-o banca de imagini, deci ca nu poate fi folosit, ca pentru el s-a platit enorm peste pretul normal si ca, oricum, nici nu spune mare lucru.

Chiar daca Elena Udrea, ministrul turismului, a spus ca aceste discutii nu au fost neaparat negative, ci au ajutat la popularizarea brandului, efectele pozitive nu sunt remarcate si de specialisti. "Personal, nu cred in varianta plagiatului, dar si daca, in cele din urma, se ajunge la concluzia ca totul este in regula din punct de vedere juridic si ca imaginea poate fi folosita, eu m-as gandi bine daca sa continuu cu acest brand de tara", spune Cosmin Alexandru, director asociat la Brandivia, desi crede ca anul acesta, Romania s-a prezentat cu "un brand bine facut si care permite sa fie umplut cu continut bun".

Fara sa dea un verdict clar asupra de-acum faimoasei lucrari incredintate consortiului THR-TNS pentru aproape 900.000 de euro, Aneta Bogdan, managing partner la Brandient, atrage atentia asupra unor aspecte de baza, precum justificarea costurilor prin rezultate. "Cei 73 de milioane de euro destinati campaniei de promovare pentru anii urmatori pot fi investiti cu profit pentru tara sau doar cheltuiti fara rost.

Pozitionarea nu inseamna diferentiere de dragul diferentierii, ci acea diferentiere sustenabila si relevanta, capabila sa sustina cresterea unei afaceri", crede Bogdan. "Nu este o tragedie ca un client sa se intoarca la consultant si sa-i ceara sa livreze si alte rute de diferentiere", adauga ea.

Controversa din jurul contractului cu un consortiu strain ai carui membri nici macar nu erau specializati in branding - detaliu ce i-a facut pe multi comentatori sa se intrebe de ce lucrarea n-a fost incredintata unor specialisti, in particular unora romani - pune in evidenta un adevar pe care nici oamenii ce se ocupa de branding nu se tem sa-l ascunda: Romania nu are marci locale puternice, nici competitive, ci niste marci mici, care in loc sa-si strige avantajele catre consumatori, abia daca le soptesc, iar toate au capatat amploare abia dupa ce au intrat sub umbrela unor investitori straini.

"Antreprenorii romani nu au avut o strategie pe termen lung: intentia lor nu a fost sa construiasca branduri puternice, ci o afacere solida, pe care, la un moment dat, sa o poata vinde.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
media,
marci,
branduri,
Elena Udrea
/media-marketing/de-ce-nu-avem-branduri-puternice-in-romania-6794128
6794128
comments powered by Disqus
Ambiţia mea este să conduc banca nr. 1 din România Ambiţia mea este să conduc banca nr. 1 din România

Cu o experienţă de peste 15 ani în industria bancară, Bogdan Neacşu, în prezent preşedinte - director general al CEC Bank, a povestit în cadrul celui mai recent eveniment Meet the CEO organizat de Business MAGAZIN cu ce provocări vine meseria de bancher, ce a învăţat din fiecare experienţă avută în cadrul altor instituţii bancare şi cum şi-a propus să îmbine modelul de banking tradiţional al celei mai vechi bănci din România cu transformările venite prin prisma digitalizării.

vezi continuarea
CUM VEDEȚI ZIARUL FINANCIAR PESTE 21 DE ANI?

TOTUL PENTRU BUSINESS. TOTUL ESTE BUSINESS

ZF.ro
S-a terminat! Decizia CRUCIALĂ luată de PSD în urmă cu câteva ore. S-a terminat! Decizia CRUCIALĂ luată de PSD în urmă cu câteva ore.
RĂSTURNARE uriaşă de teatru de la unul dintre cei mai mari producători auto. ADIO motoare pe benzină şi diesel. A renunţat complet
ProMotor.ro
Noua SKODA OCTAVIA are un preț imbatabil în România Noua SKODA OCTAVIA are un preț imbatabil în România
Este atât de UȘOR să aduci o mașină din Germania! Procedura care a convins mulți ROMÂNI
Motivele pentru care TREBUIE să cumperi o Dacia DUSTER. Spoiler: niciunul nu are legătură cu prețul
Descopera.ro
O IMAGINE cu România văzută din spaţiu provoacă CONTROVERSE puternice - FOTO O IMAGINE cu România văzută din spaţiu provoacă CONTROVERSE puternice - FOTO
VIDEO - Reuşită ISTORICĂ! Este primul om care a putut să ZBOARE la aceeaşi altitudine cu avioanele
Dragostea cu NĂBĂDĂI dintre Brâncuşi şi Maria Tănase. Cum l-a făcut de RÂS Maria pe Constantin chiar de faţă cu Roosevelt - VIDEO
Go4it.ro
O companie britanică lansează în 2020 un telefon cu WINDOWS 10. Acesta va putea fi folosit asemeni unui PC O companie britanică lansează în 2020 un telefon cu WINDOWS 10. Acesta va putea fi folosit asemeni unui PC
Cum arată adidaşii de 400 de dolari în care Nike a investit multă tehnologie
Agenţii Hamas au „spart” telefoanele soldaţilor israelieni folosind conturi false de fete pe Facebook şi Instagram
Csid.ro
Portretul psihologic al unui violator: cum îl recunoaştem şi cum evităm să devenim victime Portretul psihologic al unui violator: cum îl recunoaştem şi cum evităm să devenim victime
Cum poţi ajuta o femeie care este abuzată
HOROSCOP AUGUST 2019: se anunţă noi câştiguri financiare şi multe relaţii pasagere

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.