Cum au trecut publicitarii prin criza

Postat la 22 septembrie 2009 35 afişări

Dupa ce anul trecut au castigat pe toate fronturile, in 2009 grupurile de comunicare au simtit pentru prima oara gustul amar al crizei. Gigantii industriei au discutat cu BUSINESS Magazin despre ce le-a adus acest an, cum isi gestioneaza pierderile si cat loc a mai ramas pentru orgolii, pe o piata in care imaginea e totul.

"Ne vor trebui ani de zile, cu cresteri incrementale mici, ca sa ajungem din nou la valorile din 2007-2008", spune grav Bogdan Enoiu, cel care de 18 ani conduce afacerile McCann Worldgroup Romania, care cuprinde B.V. McCann Erickson (include agentia de media Universal McCann si agentia de creatie McCann Erickson), agentia de comunicare interactiva MRM Worldwide si compania de BTL Momentum. Cu toate acestea, nu este singurul care inca mai bugeteaza profit pentru anul in curs. Semn ca, totusi, publicitarii ar putea iesi cu fata curata dintr-o criza care a cernut multe afaceri si a dus in pragul disparitiei multe companii.

O parte dintre publicitari - cea mai mica - cred ca in aceste momente traversam partea cea mai grea a crizei, lasand sa se inteleaga ca de acum incolo e loc numai de crestere. Moderata, ce-i drept, insa dupa un an de cumpana orice crestere e buna. "Vom creste timid, cu maximum 10% pe an, diferentiat pe domenii. Ne apropiem de ceea ce eu numesc , o marja de crestere de 2-3% pe an, putin inca pentru o piata emergenta cum suntem noi, insa natural pentru o piata matura, cum tindem sa ajungem", spune Veronica Savanciuc, presedintele Lowe&Partners, grup care detine in Romania agentia de publicitate Lowe&Partners, agentia de media Initiative Media, Lowe PR, Medic One si Brand Connection.

Cresterile despre care vorbeste Savanciuc si care sunt invocate, de altfel, de mai toti jucatorii din piata vin dupa ce anul acesta industria serviciilor de comunicare a scazut cu 45-50%, desi la sfarsitul lui 2008 se preconizau scaderi nu mai mari de 5-10 procente. "Anul trecut, cel mai negru scenariu pe care ni-l imaginam e sa nu mai avem cresteri, in niciun caz sa scadem", spune Stefan Iordache, directorul general al Leo Burnett Romania.

In aceiasi termeni raspunde si Zoltan Szigeti, presedintele The Group, atunci cand este intrebat despre modul cum vede revenirea generala a economiei si, in particular, redresarea industriei de comunicare. "Revenirea? Va fi lenta! Convulsiile vor mai dura cativa ani, iar intre timp ne vom obisnui cu faptul ca evolutiile de la un la altul se masoara in procente cu o singura cifra".

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/media-marketing/cum-au-trecut-publicitarii-prin-criza-4911299
4911299
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.