Unul din doi romani crede ca recesiunea il afecteaza direct; pentru patru din zece romani, puterea de cumparare a scazut; mai mult de jumatate isi vor reduce bugetul alocat cadourilor de sarbatori. Acestea sunt, conform unui studiu Deloitte, noile coordonate ale comportamentului de consum pentru perioada sarbatorilor.
Sfarsitul de an e o perioada cheie pentru comercianti si producatori, atat timp cat consumatorii lasa deoparte restrictiile si cheltuiesc mai mult decat in restul anului. Anul acesta insa, amenintarea crizei economice tinde sa genereze un comportament mai precaut decat de obicei. Dupa cum arata studiul “Xmas Survey 2008”, realizat de Deloitte, se observa nu numai o schimbare a criteriilor pe care le au consumatorii atunci cand fac cumparaturile de Craciun, dar si o ierarhizare mult mai pragmatica a prioritatilor de consum.
Pentru ca 45% dintre respondenti se asteapta ca situatia economica din Romania sa se deterioreze in 2009 si mai ales pentru ca declara ca au inceput sa simta impactul crizei, una dintre reactiile firesti va tine de ajustarea bugetului alocat cheltuielilor de Craciun. Astfel, doi din trei romani chestionati in cadrul sondajului declara ca intentioneaza sa lase mai putini bani in magazine, in primul rand din cauza cresterii preturilor la alimente si a majorarii costurilor cu utilitatile. Nu inseamna insa ca vor renunta la deja traditionalele cumparaturi de sarbatori. O vor face doar intr-o maniera mult mai prudenta decat pana acum: daca anul trecut, doar 37% dintre consumatori plecau la cumparaturi cu un buget dinainte stabilit, anul acesta, ponderea creste la 48%.
Tot 48% dintre subiectii sondajului spun ca nu sunt siguri ca anul viitor vor mai avea unde sa lucreze. Acest gen de temeri au reverberatii mult mai puternice in alte state din Europa, in special din Vest; conform rezultatelor sondajului la nivel european, 55% dintre consumatorii de pe continent au declarat ca vor reduce cheltuielile pentru cadourile de sarbatori din cauza cresterii preturilor la produsele alimentare. Interesant este insa ca restul de 45% sustin ca vor prefera sa cheltuie mai putin pe mancare pentru a nu fi nevoiti sa reduca bugetul pentru cadouri.
In termeni de prudenta, vest-europenii ne surclaseaza. Cei mai multi consumatori din estul Europei nu intentioneaza sa cumpere mai putine cadouri decat anul trecut, iar Ucraina si Rusia sunt statele care se evidentiaza ca avand consumatorii cei mai cheltuitori, deci si cei mai putin ingrijorati de criza. In Romania, unul din patru consumatori planuieste sa cheltuiasca mai putin pe cadouri decat pana acum, rezultat comparabil cu Elvetia si Marea Britanie. Primele taiate de pe lista vor fi cadourile pentru colegii de serviciu, prieteni, cele in scopuri caritabile, pentru copiii cunoscutilor, pentru rudele indepartate sau chiar pentru sine. Foarte putini romani afirma ca vor renunta la cadourile pentru parinti si pentru partenerul de viata, in timp ce niciunul nu va renunta la cadourile pentru copil.
“Este o tendinta normala a consumatorului, in general, aceea de a se rasfata, de a-si acorda un bonus, tocmai in momente de criza. Simt astfel ca pot reduce incarcatura momentului”, crede Daniela Knecht, partener in cadrul agentiei de publicitate Scala JWT. In cazul romanilor, doar 41% considera ca prioritar de sarbatori este bugetul pentru cadouri, in timp ce 61% isi vor orienta cheltuielile prioritar catre produsele alimentare.
Asadar, anul acesta, orice produs competitiv din punctul de vedere al pretului va avea de castigat. “Si producatorii, si comerciantii, si noi, care ne ocupam de promovarea acestor produse, intelegem importanta pretului pentru consumatori. Vor fi cautate promotiile de orice tip, fie ca este vorba de trei produse la pret de unul sau pachetele cadou”, spune Radu Miu, directorul general al agentiei de publicitate Mercury 360. Miu isi bazeaza predictiile si pe faptul ca toate semnalele arata o scadere semnificativa a puterii de cumparare a unei mari parti dintre consumatori. Daca infuzia de capital care pana acum a venit constant din partea romanilor care lucreaza in afara va fi redusa, cei de aici care mizau pe acesti bani (si care, in cele mai multe cazuri, ii alocau pentru cheltuielile de consum zilnic) vor fi nevoiti sa stranga cureaua. La ce vor renunta prima data? “La lucrurile de care nu au nevoie stringenta”, crede Miu.
La fel arata si studiul Deloitte: 28% dintre romani spun ca un pret avantajos va fi criteriul principal de decizie asupra unei achizitii, indiferent de calitatea produsului. Incepem sa fim mai prudenti sau mai saraci? “Incepem sa intram in normalitate”, raspunde Felix Tataru, directorul general al GMP. Cu alte cuvinte, ritmul aproape haotic in care se cheltuia la noi pana acum incepe sa se tempereze, iar consumatorul devine mai rational. “Perioada de criza, in aceste conditii, are si efecte pozitive”, conchide Tataru.
Ca atare, comerciantii vor fi nevoiti sa gaseasca metode pentru a satisface cele doua nevoi ale consumatorilor - ieftin si util - si sa optimizeze politicile de promotii atat in perioada dinaintea sarbatorilor, cat si dupa. Deja patru din zece romani spun ca puterea lor de cumparare a scazut semnificativ fata de anul trecut. In restul tarilor cuprinse in sondajul Deloitte, cea mai puternica perceptie a scaderii puterii de cumparare s-a resimtit in randul consumatorilor din Europa de Vest, mai cu seama din Irlanda, Belgia, Elvetia, Spania si Portugalia.