Au fost ziarişti de business, iar astăzi sunt bancheri, manageri, antreprenori sau experţi în comunicare

Autor: Dorin Oancea Postat la 25 noiembrie 2013 2361 afişări

Nu puţini sunt oamenii din mediul de afaceri cu background de jurnalist, cu precădere în presa economică. Supusă în perioada postrevoluţionară unei permanente schimbări, presa a parcurs mai multe etape: cea romantică, în deceniul ‘90, cea de profesionalizare, în deceniul trecut, şi, în ultimii cinci ani, cea de adaptare la noile tehnologii. Fiecare dintre aceste valuri de jurnalişti a oferit mediului de afaceri şi câte un grup de parteneri: bancheri de investiţii, manageri, antreprenori, specialişti în comunicare. Cum presa de afaceri are deja o istorie, credem că poveştile celor pentru care jurnalismul s-a constituit într-un MBA la locul de muncă merită spuse.

Au fost ziarişti de business, iar astăzi sunt bancheri, manageri, antreprenori sau experţi în comunicare

La momentul discuţiei, Laurenţiu Ispir, investment director la fondul de investiţii Oresa Ventures, avea mâinile ştampilate, la propriu, de fiul său şi, povestind despre aventurile unui tată în lumea unui copil de trei ani şi jumătate, am convenit împreună că acesta este cel de-al doilea pseudo-MBA pe care l-a absolvit, după perioada de jurnalism la Ziarul Financiar: „Fiul meu m-a ajutat să privesc lucrurile dintr-o altă perspectivă. Nu mai eşti concentrat doar pe propria persoană, devii mai puţin important. Mi-am dat seama cât de mult contează nu atât raţiunea şi judecata, cât creativitatea şi emoţia. Dacă vorbeşti raţional cu un copil, nu-l interesază, dar, dacă ai inventat povestea, l-ai prins imediat. O poveste de cinci minute îţi salvează două ore de argumentaţii şi discuţii. Mă gândesc că şi în business e la fel; în foarte puţine cazuri funcţionează raţiunea. Importantă este povestea, cu care te prind şi un vânzător bun, şi un manager bun."

Ne aflăm într-un bar din apropierea BNR, în ziua când instituţia găzduia seminarul „15 ani de la lansarea Ziarului Financiar: România 1998, 2013, 2028". Laurenţiu, fost jurnalist la ZF şi primul redactor-şef al Business Magazin, a coordonat tranzacţiile pentru investiţiile Oresa în Fabryo Corporation, Bau Profil şi Kiwi Finance, dar şi fuziunea Fabryo - Atlas Paint şi este membru al Advisory Board pentru toate cele patru companii din portofoliul Oresa - Fabryo-Atlas, Kiwi Finance, Somaco şi RTC. Venit la ZF în 2000, Ispir a făcut parte din echipa care a restructurat jurnalul; spune că perioada de ziarist i-a fost folositoare nu atât prin prisma oamenilor pe care i-a cunoscut, a realizărilor şi eşecurilor întâlnite, cât prin prisma echipei din care a făcut parte. „Am învăţat să mă disciplinez pe mine, să-mi folosesc resursele, să respect un deadline. Am învăţat despre mine. Despre prioritizare, despre echipă. Despre ce poate face o echipă motivată şi cu viziune. Era ceva mai mult decât jobul în sine, era susţinerea mediului de afaceri."

Laurenţiu Ispir face parte din dintr-un grup de absolvenţi de ASE care au făcut întâi presă şi pe urmă au trecut în afaceri, din care mai fac parte Radu Stoica, CFO Baumax, Oana Nuţă, director de marketing şi comunicare la Eximbank, Cristian Micu, directorul general al firmei de brokeraj NBG Securities, Radu Ionescu, antreprenor, care a vândut recent agenţia de digital Kinecto către grupul britanic Aegis pentru 5 milioane de euro, sau Corina Vasile, director de comunicare la Raiffeisen Bank. Ei, dar şi alţii pe lângă ei, fac parte din cel de-al doilea val de ziarişti despre care vorbeam mai sus, cel al profesionalizării presei.

Din primul val, cel romantic, al presei primului deceniu de după Revoluţie, cu tiraje uriaşe şi abordări, să le spunem, pătimaşe, fac parte Alexandru Păiuş, care conduce acum agenţia de relaţii publice şi comunicare Image şi care a fost şeful secţiei Economic la începuturile agenţiei de presă Mediafax, Doru Lionăchescu, fost la Tineretul Liber şi Capital, în prezent partener la casa de investiţii Capital Partners, Crenguţa Roşu, fostă ziaristă la săptămânalul Tinerama, în prezent partener la DC Communication, sau Virginia Gheorghiu, alternate director for Romania, Ukraine, Moldova, Armenia, Georgia la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare.


Citiţi articolul integral în ediţia tipărită a revistei Business Magazin, începând de luni, 25 noiembrie 2013.

Urmărește Business Magazin

Citeşte pe MonitorulApararii.ro

/cover-story/au-fost-ziaristi-de-business-iar-astazi-sunt-bancheri-manageri-antreprenori-sau-experti-in-comunicare-11718755
11718755
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.