ATAC STRATEGIC

Postat la 04 aprilie 2006 3 afişări

In doar doua zile, islandezii de la Actavis si indienii de la Ranbaxy au cumparat, cu jumatate de miliard de dolari, doua companii romanesti de medicamente: Sindan si Terapia Cluj. Daca adaugam si cele 200 de milioane de dolari pe care cehii de la Zentiva le-au dat pentru Sicomed, rezulta aproape trei sferturi de miliard de dolari in jumatate de an. Comentariile post-vanzare s-au centrat in jurul preturilor neasteptat de bune. Cumparatorii socotesc insa ca au platit doar un pret corect, in acord cu planurile pe care si le-au facut aici. Dar in Romania mai sunt fabrici de vanzare. La ce pret?

In doar doua zile, islandezii de la Actavis si indienii de la Ranbaxy au cumparat, cu jumatate de miliard de dolari, doua companii romanesti de medicamente: Sindan si Terapia Cluj. Daca adaugam si cele 200 de milioane de dolari pe care cehii de la Zentiva le-au dat pentru Sicomed, rezulta aproape trei sferturi de miliard de dolari in jumatate de an. Comentariile post-vanzare s-au centrat in jurul preturilor neasteptat de bune. Cumparatorii socotesc insa ca au platit doar un pret corect, in acord cu planurile pe care si le-au facut aici. Dar in Romania mai sunt fabrici de vanzare. La ce pret?

 

"We come from India" - asa a raspuns Yogish Agarwal, seful reprezentantei din Romania, cand a fost intrebat de ce Ranbaxy Laboratories a cumparat compania clujeana Terapia. Produsele din India sunt "de foarte buna calitate, iar oamenii sunt talentati", a continuat el, iar acelasi lucru l-a gasit si in Romania, "dar mult mai aproape de Uniunea Europeana". Insa nu acesta a fost argumentul pentru cumparare, a venit si completarea lui Agarwal: "Am vazut ce putem face, ce venituri putem obtine, ce economii vom realiza".

 

RANBAXY, PATRU ACHIZITII IN DOUA SAPTAMaNI. Cu un zambet larg pe fata, Agarwal nu isi ascunde satisfactia de a fi reusit sa cumpere una dintre companiile fanion ale industriei romanesti de medicamente, chiar si platind un pret pe care multi analisti il considera supraevaluat: Ranbaxy a dat 324 de milioane de dolari (270 de milioane de euro) pentru a cumpara 96,7% din actiunile Terapia de la compania americana de investitii Advent International. Ceea ce inseamna ca fabrica clujeana e evaluata la 335 milioane de dolari (280 milioane de euro) - de 11,6 ori EBITDA (Earning Before Interests Taxes Depreciation and Amortization - profit inainte de plata dobanzilor, taxelor, deprecierii si amortizarii). Toamna trecuta, Sicomed a fost cumparata de cehii de la Zentiva cu un pret echivalent cu 9,9 ori EBITDA, un multiplu de 10 fiind o valoare normala pe plan mondial.

 

Pe de alta parte, Ranbaxy a intrat intr-o frenezie a achizitiilor, incheind patru tranzactii in numai doua saptamani, dupa ce ratase una in Germania in fata concurentului indian Dr. Reddy’s. Dupa vanzarea de obligatiuni in valoare de 400 de milioane de dolari - la care se adauga posibilitatea atragerii unor credite bancare - Ranbaxy are un buget substantial pentru achizitii pe o piata europeana spre care este impinsa de competitia tot mai puternica din SUA - cea mai mare piata de medicamente din lume.

 

Compania indiana este un important producator de substante active si intermediari, iar strategia de achizitie a producatorilor de medicamente vine si din dorinta de a livra produse cu o valoare adaugata mai mare. In fapt, aproximativ 20% din vanzarile Ranbaxy provin din substante active, pentru care compania indiana este concurata puternic de producatori din China, ceea ce-i micsoreaza castigurile. Acesta este motivul pentru care si Ranbaxy, dar si alte firme indiene, vor sa isi integreze afacerile pe verticala spre consumatorul final, marindu-si astfel castigurile. Politica Ranbaxy de achizitii in Europa este explicabila: lunea trecuta, compania a anuntat ca a preluat afacerea cu generice din Italia a GSK. Miercuri a urmat Terapia, iar joi al zecelea producator de generice din Belgia, Ethimed. La acestea se adauga si preluarea anterioara a unor active si patente pentru un dispozitiv de administrare a medicamentelor fabricat de firma americana Senetek.

 

Ranbaxy incearca, astfel, sa-si aranjeze afacerile pentru a profita cat mai mult de tendinta mondiala care arata ca va creste ponderea vanzarilor de medicamente generice - cele bazate pe substante active a caror perioada de protectie a expirat - in defavoarea celor originale, protejate de patent. Si asta pentru ca genericele sunt de cateva ori mai ieftine decat cele originale, iar fiecare stat incearca sa-si scada costurile din sistemul sanitar. Pe de alta parte, nici nu mai sunt descoperite la fel de multe molecule noi care sa se transforme in medicamente inovatoare.

 

In 2005, piata farmaceutica mondiala s-a ridicat, potrivit firmei de analiza IMS Health, la 602 miliarde de dolari, in crestere cu 7% fata de anul precedent. Iar cresterea vanzarilor de generice va fi de doua cifre in urmatorii ani, spun specialistii IMS.

 

In strategia Ranbaxy de crestere pe piata europeana, Romania devine un hub, explica Agarwal, care s-a aratat foarte incantat de toate atuurile Terapia: portofoliul de produse al fabricii - care cuprinde marci foarte puternice, intre care se detaseaza Faringosept - centrul de bioechivalenta, brandul Terapia. "Achizitia Terapia ne va aduce beneficii inca din prima zi", crede Agarwal.

 

Si islandezii de la Actavis au cantarit fara indoiala beneficiile pe care le vor avea in urma achizitiei Sindan, singurul producator roman de oncologice (utilizate in tratamentul cancerului), contra sumei de 177 milioane de dolari (147,5 mil. euro) - adica de opt ori EBITDA.

 

Si in cazul Terapia, si in cel al Sindan, analistii au comentat pe marginea pretului, in conditiile in care cifrele vehiculate inainte de anuntarea tranzactiilor erau semnificativ mai mici. Pentru Terapia, de exemplu, preturile avansate variau intre 200 si 250 mil. $, in timp ce presa indiana aprecia in urma cu doua luni ca Sindan s-ar putea vinde pentru 150 mil. $.

 

PRETUL CORECT? "Ambele companii s-au vandut bine din punctul de vedere al fostilor actionari. La fel s-a intamplat si cu BCR, privatizare ce a anticipat oarecum scumpirea activelor romanesti", explica Adriana Marin, analist in cadrul BRD Securities.

 

In mod similar s-au petrecut lucrurile in cazul preluarii companiei Sicomed Bucuresti de catre grupul ceh Zentiva, care a evaluat producatorul roman la circa 200 de milioane de dolari (167 milioane de euro). Valoarea oarecum ridicata a tranzactiei a fost explicata de analisti, cel putin partial, prin proprietatile imobiliare detinute de Sicomed sau prin puterea marcii Gerovital, aflata in portofoliul fabricii bucurestene.

 

Acum insa accentul pica pe apropiata aderare la Uniunea Europeana. Chiar daca valoarea contabila a celor trei companii preluate este poate mai mica decat pretul platit, cumparatorii au fost de acord sa plateasca o prima pentru un portofoliu de produse inregistrate deja in Uniunea Europeana, considera Marius Savu, presedintele Asociatiei Producatorilor Internationali de Medicamente (ARPIM). "Nu au cumparat pentru piata romaneasca, cat pentru posibilitatea de a se extinde pe piata europeana", apreciaza Savu.

 

Pe de alta parte, pentru achizitia fiecareia dintre cele doua companii, concurenta a fost intensa, iar competitia ar putea fi un motiv de crestere a pretului. "Am inceput cu 20 de candidati", spune Stephen Stead, directorul general al Terapia. Procesul de vanzare a fabricii clujene a inceput in ianuarie, dar pe parcurs numarul candidatilor s-a mai redus. Potrivit presei din India, Ranbaxy a candidat si pentru achizitia Sindan, alaturi de o alta companie indiana, Lupin Laboratories, dar si de alti doi producatori europeni.

 

"Probabil ca a fost concurenta si Ranbaxy nu a dorit sa piarda", isi explica pretul de 324 de milioane de dolari Marius Chereches, director executiv al distribuitorului de medicamente Pharmafarm si fost membru al conducerii Terapia pana in 2004.

 

In cazul Sindan insa, un rol esential in stabilirea pretului l-a avut specializarea: "Sindan este practic singurul producator de oncologice din regiune, deci potentialul de dezvoltare este deosebit", crede Chereches. In fapt, Actavis a preluat, prin Sindan, si cea mai mare parte a pietei romanesti de oncologice.

 

Este de remarcat faptul ca nici una dintre firmele care au cumparat fabricile romanesti nu avea pana in momentul achizitiei o pozitie puternica pe piata autohtona, dar toate au ambitii mari si strategii agresive de extindere in Europa. Zentiva, de exemplu - care a cumparat Sicomed in toamna - a discutat inainte de tranzactie si cu Terapia, in timp ce Ranbaxy a candidat si la preluarea Sindan. Ceea ce inseamna ca nu neaparat complementaritatea portofoliilor a fost motivul achizitiilor, cat intentia de a ocupa o felie cat mai mare din piata. Daca analistii apreciaza ca firmele au fost usor supraevaluate, dar gasesc justificari, ce parere au partile direct implicate? "Am platit de 11,6 ori EBITDA. Este un pret foarte bun", apreciaza Yogish Agarwal, seful reprezentantei din Romania a Ranbaxy Laboratories.

 

"Nu mi se pare un pret mare, mi se pare o companie foarte buna", spune si Emma Popa-Radu, reprezentanta in Romania a vanzatorului - compania americana de investitii Advent International - facand referire la portofoliul Terapia de produse lansate si in curs de introducere pe piata, precum si la echipa de management. Mai mult, ea apreciaza ca nu s-a platit, pentru posibilitatea de acces pe piata Uniunii Europene, o prima peste valoarea companiei. "Nu cred ca s-a platit un bonus, mi se pare un pret corect".

 

De fapt, pentru Advent este chiar o afacere de zile mari. Advent a platit circa 45 de milioane de dolari pentru Terapia in 2003 si incaseaza 324 de milioane doar trei ani mai tarziu. Adica de sapte ori mai mult. Dat fiind ca achizitia a fost finantata si din credite bancare, randamentul investitiei Advent se apropie de 1.000%.

 

Ce-i drept, in industria farmaceutica romaneasca, fondurile de investitii au facut afaceri remarcabile. Si GED Capital si Global Finance, societatile de administrare a fondurilor de investitii care controlau Sicomed, au incasat fiecare de la Zentiva cate 40 de milioane de euro, de sase ori mai mult decat investitia initiala.

 

PLANURI EUROPENE. Ce obtine de fapt Ranbaxy in urma achizitiei Terapia? Din uniunea celor doua companii va rezulta cel mai mare producator de generice de pe piata romaneasca, iar Ranbaxy va face un salt de la o companie din top 25 pana pe locul 5.

 

Ranbaxy isi va disputa pozitia de prim producator de generice din Romania cu Zentiva, care este in curs de finalizare a procesului de integrare, dupa preluarea Sicomed. Planurile Ranbaxy si Zentiva sunt, de altfel, similare. Accentul pica pe dezvoltarea echipei de vanzari. Zentiva a avut o campanie agresiva de recrutari la sfarsitul anului trecut, astfel ca acum are cea mai puternica echipa de vanzari dintre companiile farmaceutice - peste 250 de oameni. Dragos Damian, directorul comercial al Terapia, spune insa ca, dupa finalizarea achizitiei, echipa cumulata a Ranbaxy si Terapia va fi si mai mare decat cea a cehilor.

 

Cele doua companii isi vor combina si pipe-line-urile (liniile de produse in pregatire) si este posibil ca marca Terapia sa ramana prezenta pe piata. In principal insa, Terapia va fi o platforma pentru intrarea Ranbaxy pe pietele regionale si pe cele europene, mai ales in perspectiva apropiatei aderari la UE.

 

Reprezentantii producatorilor sustin ca se vor realiza economii de costuri (in utilizarea capacitatilor de productie, achizitia de materii prime, studii de bioechivalenta), dar si cresteri ale veniturilor (prin accesul produselor Terapia la reteaua Ranbaxy, combinarea fortei de vanzari si introducerea pe piata romaneasca a mai multor medicamente Ranbaxy). Mai mult decat atat, Ranbaxy tinteste chiar mai sus. "In 2-3 ani, vrem sa fim cel mai mare producator de medicamente din Romania", a spus pentru BUSINESS Magazin Agarwal.

 

Obiectivul devine astfel atingerea unei cote de piata de peste 10% ca valoare. Anul trecut, potrivit informatiilor puse la dispozitie de companii, Terapia a avut o cota de 4,5% din piata, iar Ranbaxy a ajuns la 1,1%. Piata romaneasca de medicamente a fost evaluata la 1,26 de miliarde de euro in 2005, iar pentru acest an se asteapta o crestere de 15%. Lider este grupul britanic GlaxoSmithKline (GSK), cu peste 9% din piata. Este greu de crezut ca Ranbaxy va reusi sa depaseasca GSK doar prin cresteri organice. De altfel, si reprezentantul companiei indiene a recunoscut ca sunt interesati si de alte achizitii, insa Agarwal nu a dorit sa dea mai multe detalii.

 

Pe de alta parte, nici Zentiva nu va sta cu mainile in san, mai ales ca, tot de saptamana trecuta, concernul francez Sanofi-Aventis a cumparat 25% din actiunile companiei din Cehia, devenind cel mai important actionar al acesteia. Inca de anul trecut, Sanofi-Aventis a anuntat ca intentioneaza sa extinda divizia Winthrop de medicamente generice. Este prematur inca pentru a face previziuni, dar aceasta achizitie este un alt semn privind intensificarea competitiei in segmentul genericelor. "Competitia se va accentua pe masura ce firmele romanesti vor fi preluate de multinationale", apreciaza Mariana Wencz, country manager Zentiva Romania.

 

CE MAI RAMANE DE VANDUT. In Romania mai sunt cateva companii producatoare de medicamente care nu sunt inca in portofoliul unor firme internationale. Cea mai importanta este Antibiotice Iasi, la care statul este inca actionar majoritar. Insa Antibiotice ar trebui privatizata in acest an, potrivit anunturilor facute de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), care detine 53% din actiuni.

 

"Daca Antibiotice s-ar vinde respectandu-se aceleasi proportii intre marja operationala, vanzari si datoriile nete ale companiei ca la Terapia, atunci cred ca pretul s-ar situa in jurul valorii de 135 de milioane de euro", apreciaza Adriana Marin de la BRD Securities. Ea completeaza insa ca sumele pot varia destul de mult in functie si de restul factorilor care se iau in calcul. "In acelasi timp, investitorii strategici platesc in anumite conditii si o prima de intrare pe o piata", explica ea.

 

In prezent, capitalizarea bursiera a societatii Antibiotice, listata la Bursa de Valori Bucuresti, este de aproximativ 180 milioane de euro. Evaluarea Antibiotice se va face pornind de la indicatorii financiari, potentialul de crestere sau cota de piata, spune si Ioan Nani, directorul general al companiei iesene. "N-as putea sa avansez o valoare pentru privatizarea Antibiotice, dar compania are potentialul sa atraga fonduri ce se pot apropia de capitalizarea bursiera", sustine el.

 

Pentru Antibiotice s-au anuntat deja potentiali candidati. Grupul farmaceutic Montero, cu activitati in distributia si retailul cu medicamente, si compania Phönix Laboratorium din Ungaria sunt interesate de preluarea companiei iesene, potrivit unor surse din piata farmaceutica citate de Mediafax. Anterior, producatorul Ozone Laboratories si firma canadiana Acic Pharmaceuticals isi anuntasera, de asemenea, intentia de a participa la privatizare.

 

Pe langa Antibiotice, pe piata romaneasca mai activeaza doi jucatori - ceva mai mici - dar care ar putea fi posibile tinte de achizitie. De altfel, unul dintre ei, compania bucuresteana Biofarm a fost anul trecut vedeta pietei Rasdaq (intre timp a fost transferata la BVB), prin numeroasele tranzactii cu actiuni, prin care fostii actionari si-au lichidat pozitiile, printre cumparatori numarandu-se cateva SIF si investitori privati.

 

In aceste conditii, cotatia Biofarm a crescut puternic, astfel ca valoarea companiei a ajuns la circa 65 de milioane de euro. De altfel, Biofarm a inregistrat anul trecut un profit net apropiat de cel al Sicomed sau Antibiotice, in conditiile in care vanzarile sunt de trei-patru ori mai mici. Un alt jucator interesant este Labormed Pharma, care a avut in ultimii ani evolutii spectaculoase, cu rate de crestere de trei ori mai mari decat ritmul pietei.

 

Se vor vinde aceste companii la preturi comparabile cu cele platite pentru Sindan sau Terapia? Parerile sunt impartite. Marius Savu considera ca de-abia s-a ajuns la o stare de normalitate. "Fabricile romanesti de medicamente sunt foarte interesante in perspectiva integrarii in Uniunea Europeana". Marius Chereches este insa mult mai sceptic. "Nu stiu daca un pret ca cel pentru Terapia va mai putea fi repetat".

 

Pe de alta parte, Razvan Pasol, presedintele societatii de brokeraj Intercapital Invest remarca faptul ca tendinta de apreciere a valorii activelor companiilor romanesti este fireasca. "Singurul meu regret este ca marile companii farmaceutice, cum ar fi Antibiotice si Biofarm, vor pleca cel mai probabil de pe Bursa, mai devreme sau mai tarziu". Dar care sunt sansele ca actionarii acestora sa incaseze sume similare celor platite pentru achizitia Sicomed sau Terapia? "Antibiotice este o tinta atragatoare pentru pentru investitorii strategici sau pentru fondurile de investitii, la fel si Biofarm, insa in acest caz nu am asteptari la fel de mari", spune Pasol.

 

Achizitia a trei mari producatori de medicamente intr-un timp atat de scurt nu e o intamplare, cu atat mai mult cu cat cumparatorii sunt companii internationale din domeniu si nu investitori financiari. Pe plan mondial, ca si in Romania, este o tendinta de consolidare a pietei farmaceutice, care este foarte fragmentata.

 

Pe de alta parte, nu este de neglijat faptul ca Romania este cu un pas in UE, iar piata locala, desi inca la un nivel redus comparativ cu altele din regiune, inregistreaza printre cele mai mari rate de crestere din Europa. In doar trei ani, piata s-a dublat, iar pentru urmatorii ani se prevad ritmuri de crestere de peste 15%. Avand in vedere perspectivele si faptul ca inca mai sunt fabrici de medicamente de vanzare, nu e deloc exclus ca achizitiile de companii farmaceutice sa atinga, la sfarsitul lui 2006, miliardul de dolari.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
ATAC STRATEGIC
/cover-story/atac-strategic-1050638
1050638
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.