Lupta pentru UPC sau cine inghite pestele cel mare

Autor: Seceleanu Postat la 26 aprilie 2011 92 afişări

Intr-o singura luna, numarul de operatori de televiziune prin satelit s-a redus de la cinci la trei, dupa ce Romtelecom a inghitit Boom TV si AKTA Satelit. Totii ochii raman insa atintiti pe jocurile cu mize mari din piata: cine va inghiti pestele mare, UPC? In doua luni am putea avea un raspuns.

Cand Romtelecom a anuntat, prin doua comunicate ce marcau inceputul si sfarsitul lunii martie, preluarea activelor si a celor peste 160.000 de clienti ai Boom TV si AKTA Satelit, aproape ca nu a mai tresarit nimeni in industrie. Pe o piata de 5,7 milioane de platitori de servicii TV, cu o valoare anuala de aproximativ 350-400 de milioane de euro, cele doua tranzactii nu schimba fundamentele industriei, chiar daca, statistic vorbind, Romtelecom si-ar putea pune in vitrina doua victorii de palmares. Dupa cinci ani de lupta pe satelit, si revenirea in lupta de gherila din piata de cablu cu achizitii si oferte la limita profitabilitatii impotriva rivalilor, compania ar putea fi noul lider pe piata de televiziune pe satelit si este aproape sigur noul numar doi pe piata TV.

Cele doua tranzactii erau insa asteptate de luni de zile, iar deznodamantul lor - foarte probabila pierdere de catre UPC a pozitiei secunde de pe piata TV din Romania - nu surprinde, mai ales ca firma americana a semnalat foarte clar inca din 2008 ca lupta sa pentru abonati se mai duce doar in interiorul granitelor existente ale retelei, extinse in perioadele de exuberanta, cand Liberty Global inca avea planuri mari pentru piata locala. Fara nicio achizitie a vreunei retele de cartier in ultimii ani si fara niciun plan concret de face acest lucru, atacata furibund de RCS&RDS si, mai nou, si de compania de cablu a Romtelecom, NextGen, UPC ar fi produs o mare surpriza daca nu ar fi cedat locul doi.

Un exemplu al asaltului la care a trebuit sa reziste UPC: atat RCS&RDS, cat si NextGen aveau in vara anului trecut - in plina criza - oferte tintite catre baza de clienti a companiei, prin care clientii UPC primeau nu doar tarife mai mici daca schimbau furnizorul, ci si servicii gratuite pana la expirarea contractului cu filiala locala a firmei americane. Culmea cinismului, la RCS&RDS oferta era valabila doar daca utilizatorii faceau dovada ca au contract cu UPC.

La aproape un an distanta, piata telecom, dar si cea media sunt tensionate la maxim dupa ce, la finele lunii februarie, in spatiul public exploda stirea bomba ca RCS&RDS, operator controlat de omul de afaceri din Oradea Zoltan Teszari (41 de ani), este la un pas de a-si cumpara rivalul UPC, fostul Astral, cu care se bate de peste 15 ani pe piata de cablu, intr-o tranzactie care s-ar ridica la 300 de milioane de dolari.

Miza achizitiei este una enorma: daca ar prelua UPC, compania RCS&RDS ar avea peste 4 milioane dintre cei 5,7 milioane de platitori de servicii TV si ar inchide practic lupta pe aceasta piata, avand o putere de negociere enorma cu furnizorii de continut sau echipamente si un avans chiar mai mare pe piata fata de Romtelecom.

Vrand-nevrand, americanii de la Liberty Global trebuie sa inghita in sec si sa se aseze la masa cu RCS&RDS: romanii s-au extins pe mai multe piete din Europa Centrala si de Est, astfel ca ei sunt singurii parteneri cu care se poate negocia o tranzactie complexa, care sa vizeze mai multe tari. RCS&RDS ar putea renunta, spre exemplu, la unele operatiuni pe cablu TV din Ungaria, care incomodeaza UPC. Poate parea insa plauzibila ideea ca Romtelecom, la capatul a cinci ani de investitii si eforturi de a ajunge numarul doi pe piata TV si internet fix, va ceda fara lupta ocazia de a lua UPC? Daca ar vrea sa cumpere UPC, probabil ca Romtelecom ar face rost de bani mai repede decat RCS&RDS.

Operatorul telecom controlat de Zoltan Teszari a reusit sa obtina de la un grup de banci doua imprumuturi in valoare cumulata de 368 de milioane de dolari (206 milioane de dolari si 125 de milioane de euro) pentru a-si plati o parte din datoriile anterioare si pentru a avea bani de investitii. RCS, cel mai agresiv jucator de pe piata telecom, cu afaceri anuale de peste 700 de milioane de dolari, avea neaparata nevoie de aceste imprumuturi pentru a merge inainte. Un grup de banci format din ING, UniCredit, Raiffeisen, RBS, BRD - SocGen, Fortis a contribuit la sindicalizarile realizate de RCS. Compania, care are acum circa noua milioane de clienti care platesc pentru cablu si satelit TV, internet, telefonie fixa si mobila, este indatorata si are nevoie tot timpul de finantarea bancilor.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
telecom,
RCS&RDS,
UPC,
preluare,
operatiuni,
achizitie
/business-hi-tech/telecom/lupta-pentru-upc-sau-cine-inghite-pestele-cel-mare-8179427
8179427
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.