Raţional vs. emoţional în industria tech

Autor: Ioana Matei Postat la 15 aprilie 2022 103 afişări

Sunt receptive, perseverente, flexibile şi se conectează uşor la munca în echipă. În plus, contrar unei păreri populare, au o logică foarte bună, gândire raţională, iar alegerile lor nu sunt dictate de emoţii. Doar atunci când e nevoie ca emoţiile să facă diferenţa dintre un lider bun şi un manager mediocru. Acestea au fost principalele concluzii ale panelului Women in Tech din cadrul evenimentului Business MAGAZIN dedicat femeilor, o extensie a proiectului video realizat de ZF în parteneriat cu Huawei România.

„Din fericire, în acest domeniu, nu au existat discrepanţe sau discriminări în funcţie de gen. Se poate observa că în sistemul juridic prezenţa femeilor este majoritară, la fel în avocatură, precum şi în consultanţa internă”, a spus Alina Antonie, Legal Director,  Huawei România, în cadrul panelului Women in Tech, organizat cu susţinerea companiei pe care ea o reprezintă la evenimentul Women in Power al Business MAGAZIN. Evenimentul s-a axat pe modul în care femeile îşi pun din ce în ce mai mult amprenta asupra unor domenii considerate, în mod tradiţional „ale bărbaţilor”.

În domeniul tehnologiei şi al ştiinţelor, contrar mitului că acesta ar fi dominat de bărbaţi, la nivelul UE, peste jumătate din numărul de angajaţi este reprezentat de femei. Potrivit celor mai recente date ale Eurostat, 51,3% dintre cei 67 de milioane de angajaţii din ştiinţe şi tehnologie de la nivelul UE sunt femei, iar în România lucrurile stau chiar mai bine decât atât: 61% dintre angajaţii din aceste domenii sunt femei, poziţionându-ne pe locul al şaptelea la nivelul UE în clasament, în timp ce Letonia se află pe locul I, cu un procent de circa 63%. Potrivit Alinei Antonie, aceste procente se observă şi în cazul companiei pe care o reprezintă, unde, inclusiv la nivel de management se află foarte multe prezenţe feminine în funcţiile de conducere –  ea a oferit ca exemple departamentul de resurse umane, de taxe, de Public Affairs, unde echipele sunt conduse de manageri femei.

Iuliana Anton, fondator al platformei axate pe formarea de specialişti din IT, unde vin mai ales  persoane dornice de o reconversie profesională, observă şi ea un echilibru în materie de gen în rândul cursanţilor: din rândul celor care au participat la cursurile lor anul trecut, 56% au fost bărbaţi şi 44% femei. „Pe noi ne bucură foarte mult acest procent. Femeile care vin la Wantsome vin foarte hotărâte, determinate.

Sunt curajoase, vorbitoare de limba engleză, sunt foarte flexibile, au logică şi gândire raţională ‒ sunt orientate către soluţii, iar dacă mai sunt şi mame, au o putere de nedescris. Eu am un respect deosebit pentru cele care vin să înveţe în cei doi ani de concediu pentru creşterea copiilor şi îşi schimbă cariera ‒ nu ştiu de unde găsesc şi timp, şi forţă, nu se plâng de nimic şi reuşesc să facă minuni”, a observat Iuliana Anton. Ea a mai spus că a văzut numeroase poveşti de carieră de succes, femei din IT cu roluri complexe, care îşi dezvoltă creativitatea, îmbină cunoştinţele lor anterioare cu cele tehnice, având astfel avantaje pe piaţa muncii.

Andra Cărbunaru, cea de-a treia invitată din panelul Women in Tech, s-a specializat, alături de Măriuca Mihăilescu, prin intermediul Asociaţiei pentru Educaţie Digitală Bigger Picture, în producţia de conţinut digital non-formal, atât pentru copiii mici, cât şi pentru elevii de liceu. Proiectul notebune.ro, de pildă, este o platformă gratuită, online, care oferă tinerilor ce se pregătesc pentru examenul de bacalaureat şi pentru cele de evaluare naţională videoclipuri de câteva minute cu materia structurată, fişe recapitulative şi teste care pot fi făcute online, astfel încât să îşi verifice în timp real cunoştinţele. Pentru dezvoltarea conţinutului acestei platforme, colaborează cu profesori din toată ţara.

„Nici eu nu am simţit niciodată că sunt dezavantajată ‒ poate sunt un exemplu norocos, poate nu ‒ dar eu nu am simţit niciodată că sunt dezavantajată din cauza faptului că sunt femeie. Eu şi Măriuca am început acest proiect acum aproape patru ani, după ce, ca nişte doamne adevărate, ne-am întâlnit la coafor, iar din această întâlnire a rezultat un proiect”. Platforma lansată recent, notebune.ro, a ajuns în aproximativ o săptămână la peste 90.000 de abonaţi. „Digitalizarea nu înseamnă doar că putem să dăm scroll pe Facebook sau click ‒ este un mod de a face cercetări, de a găsi informaţiile de care ai nevoie, iar noi încercăm tocmai să venim în sprijinul copiilor printr-o variantă modernă, să le oferim aceste lucruri gratuit şi puţin mai altfel decât la şcoală”, descrie ea această platformă.

Ce le motivează să dezvolte aceste proiecte, de antreprenoriat social? „Şi noi ne trezim dimineaţa la cinci ca să avem puţină linişte, dar avem energie, ne place foarte mult că am întâlnit oameni cu ajutorul cărora am lansat aceste platforme, au pus umărul la treabă ‒ suntem motivate de oamenii care ne încurajează, de echipa pe care o facem şi de partenerii noştri, care ne dau toată încrederea lor şi ne spun «Faceţi în continuare ceea ce faceţi, fetelor, avem încredere în voi».”

În ceea ce priveşte  abilităţile de lider ale femeilor din industria IT, Iuliana Anton a observat că acestea sunt foarte atente la piaţă, sunt foarte receptive şi se conectează foarte uşor la munca în echipă, motiv pentru care sunt şi foarte bune manageri: „Se conectează cu echipa şi înţeleg nevoile colegilor mult mai repede, se conectează emoţional mai repede, sunt atente şi la piaţă, sunt flexibile şi pot veni cu soluţii adaptate viitorului”.

Dincolo de accederea la funcţii de management, ea observă că în IT este foarte greu „să intri în piaţă”, să găseşti un prim job, indiferent de gen: „După ce eşti deja pe piaţă e mai simplu, dacă vrei să pleci dintr-o companie, ai minimum trei oferte, dar la intrare nu este uşor, e foarte posibil să mergi la 10 interviuri înainte să reuşeşti, abia al 11-lea să fie cu succes. Perseverenţa este foarte importantă, să îţi doreşti cu adevărat jobul este foarte important, apoi, după ce intri într-o industrie aşa dinamică, se va găsi un drum al tău”.

Întrebate dacă ele consideră că este nevoie de stimuli pentru a creşte vizibilitatea femeilor din anumite industrii, invitatele panelului sunt de părere că reuşita femeilor ţine mai degrabă de motivaţia lor interioară. „Observ nu numai la mine, ci şi la foarte multe alte femei, avem echilibru, avem tenacitate, capacitate de sinteză, suntem luptătoare, mame ‒ avem puterea de a renaşte. Nu cred că este benefică nici discriminarea pozitivă ‒ noi am reuşit să ajungem aici prin muncă proprie, iar evenimente precum acesta, premii, conferinţe, congrese, pun şi mai mult în lumină calităţile excepţionale ale tuturor femeilor”, a spus Alina Antonie. Iar ca sfat pentru tinerele care îşi încep acum parcursul profesional, ea le-a îndemnat: „Să îşi respecte fiinţa, să fie creative, dar şi intuiţia”.

Curajul şi încrederea în ele reprezintă principalul motor al reuşitei doamnelor, cred şi Iuliana Anton şi Andra Cărbunaru. „Dacă ai probleme legate de accederea unei anumite funcţii,  întoarce-te către tine, înţelege foarte bine care sunt abilităţile tale şi punctele tale forte şi construieşte pe acestea ‒ să reuşeşti să le prezinţi în interviul de angajare pe poziţii de manager”, a spus Iuliana Anton. Ea le încurajează pe femei să acceadă la roluri în industria IT, datorită potenţialului imens al acesteia: „În domeniul acesta dacă vin, au puterea să schimbe lumea, IT-ul şi tehnologia pot face viaţa oamenilor mai bună şi un motiv mai bun decât acesta pentru a intra în această industrie nu văd. E o industrie în care nu vor avea parte de rutină, vor fi provocate şi vor creşte pe măsură ce fac lucruri, ceea ce este excepţional”. „Aveţi curaj, nu plecaţi cu gândul că este înspăimântător, că sunt o mulţime de monştri sub canapeaua antreprenoriatului ‒ este un spaţiu care merită exploatat şi merită exploatat cu abilităţile noastre feminine cele mai bune”, le-a îndemnat şi Andra Cărbunaru pe tinerele care vor să dezvolte platforme tehnologice.

Ziarul Financiar a lansat, în parteneriat cu Huawei, emisiunile online Women in Tech, prin care vrem să demontăm mitul că industria tech este dominată de bărbaţi. Ne-am propus să vedem dacă discuţia despre egalitatea de gen este în continuare de actualitate în România sau este un subiect depăşit, să identificăm provocările pieţei muncii pentru femeile care accesează acest domeniu şi cât de accesibile sunt rolurile de leadership pentru femeile care îşi construiesc cariere în domeniul tehnologiei.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.