Optimizare 4.0. „Graba nu este o soluţie pentru companiile de producţie, în ciuda urgenţei reprezentate de adopţia tehnologiei"

Autor: Ioana Nita Postat la 27 iunie 2021 90 afişări

Industria producătoare are de recuperat un decalaj istoric în ce priveşte utilizarea tehnologiei şi transformarea digitală însă graba nu este o soluţie pentru companiile de producţie, în ciuda urgenţei reprezentate de adopţia tehnologiei. După două decenii petrecute în acest mediu, aceasta este concluzia de la care a plecat echipa unui start-up local în dezvoltarea unei soluţii, nu doar a unui soft, prin care să ajute fabricile să prindă din urmă alte segmente din business la acest capitol. Pe scurt reţeta sună aşa: stabilizezi procesele, le îmbunătăţeşti şi abia apoi le optimizezi.

Santinela este o platformă industry 4.0 care este creată pentru şi orientată către oamenii din producţie. Practic, ce facem noi este ca împreună cu clienţii noştri să dezvoltăm inteligenţă în timp real pentru producţie şi să le dăm suport în a rezolva problemele. Ce aş dori să punctez despre aplicaţia noastră: noi venim cu foarte multă experienţă de producţie în spate şi nu vindem soft, noi dorim să ne creăm parteneriate corecte cu clienţii noştri, şi să le optimizăm procesele din fabrici. Prin procese optimizate ei obţin rezultate mai bune şi o productivitate excelentă. În al doilea rând, soluţia noastră IT nu este o soluţie simplă, este un hibrid între un manufacturing execution system - adică trasabilitatea a tot ceea ce se întâmplă cu producţia, un sistem de mentenanţă preventivă şi alte sisteme de management în fabrică“, a explicat Sorin Petcu, fondator şi CEO al Santinela, în cadrul emisiunii ZF IT Generation, la rubrica Start-up Pitch. Lui i-a venit ideea dezvoltării Santinela în 2017 în urma experienţei proprii de 18 ani în consultanţă în lean manufacturing în cadrul unor firme precum Nestlé, Danone, Cargill etc. „Din această experienţă mi-am dat seama că tot ceea ce înseamnă optimizare de procese în fabrici duce la optimizarea productivităţii. Cum orice proces dintr-o fabrică poate fi optimizat, am spus în felul următor - există 2 etape: îl stabilizezi şi îl îmbunătăţeşti împreună cu echipele pentru că echipele sunt un factor cheie în lean manufacturing, iar a doua etapă este aceea de accelerare a optimizării procesului. Iar accelerarea aceasta se poate face în mod masiv cu ajutorul noilor tehnologii industry 4.0. Deci, de aici a venit ideea aplicaţiei, iar apoi ne-am uitat la durerile cele mai mari ale celor care lucrează în industria de manufacturing şi am luat lucrurile în mod prioritizat.”

Dezvoltarea suitei de aplicaţii Santinela a pornit în 2018 cu primul modul - Santinela OE, start-up-ul investind foarte mult în prospectarea pieţei. „A fost o investiţie masivă în muncă şi în cheltuieli de prospectare a pieţei. Nu pot da o sumă exactă, dar resursele materiale s-au situat în jurul a 30.000-40.000 euro, dar munca şi ideile introduse în aplicaţie constituie adevărata investiţie în start-up-ul nostru”, a subliniat Sorin Petcu. În prezent, aplicaţia Santinela cuprinde 5 module.  „Primul modul monitorizează liniile de producţie din punct de vedere al randamentului, al opririlor, al vitezei de lucru, al producţiei. Soluţia include şi un modul de ticketing, care este şi inima aplicaţiei şi care este destinat să concentreze şi să ajute lumea să lucreze în echipă”, a explicat fondatorul şi CEO-ul Santinela, adăugând că obiectivul este ca peste 80% dintre oamenii dintr-o fabrică să lucreze cu acest sistem pentru a rezolva problemele în timp real. „Al treilea modul este unul de mentenanţă preventivă şi acesta integrat cu modulul de ticketing pe care îl avem şi care gestionează tot ce înseamnă acţiuni de prevenţie şi reliability pentru echipamente. Al patrulea modul este unul de «standard work», noi considerând că procesele viabile şi standardizate aduc rezultate corecte, am creat acest model în vedere dezvoltării unor checklisturi prin care să se monitorizeze, să se poată îmbunătăţi aceste procese standardizate. Toată această trasabilitate şi monitorizare este foarte utilă şi pentru audituri de tip ISO. În acest moment finalizăm al cincilea modul care este destinat trasabilităţii materiilor prime şi pierderilor acestora şi mai avem şi alte module pe care dorim să le dezvoltăm.”

Practic, start-up-ul local dezvoltă o suită de soluţii software pentru companiile de producţie şi are deja pe lista sa de clienţi subsidiara locală a gigantului Danone. „În momentul actual avem 3 clienţi dintre care cel mai mare şi cel cu care ne mândrim cel mai mult este Danone România. Este compania care ne-a acordat încredere din primul moment şi care acum utilizează aplicaţia pentru a monitoriza toate liniile de producţie din fabrică. Mai avem un client în Germania şi unul în Anglia“, a menţionat fondatorul şi CEO-ul Santinela.

În ceea ce priveşte evoluţia businessului de anul acesta, start-up-ul vrea să ajungă la venituri de câteva sute de mii de euro la finalul lui 2021. „Ţinta de venituri pentru acest an este în jur de 200.000 de euro, în funcţie de talia clienţilor pe care îi vom avea şi de cum vom reuşi să accelerăm procesul de marketing şi de vânzări. Avem în portofoliu clienţi pe care dorim să-i abordăm sau cu care suntem în discuţii avansate aşa că suntem foarte încrezători în viitor“, a precizat el.

În prezent, start-up-ul discută cu potenţiali parteneri din Germania şi Marea Britanie şi are în vedere ulterior intrarea pe pieţele din Franţa, Spania şi Polonia. „Dacă vorbim de planul cincinal, ne dorim o prezenţă pe trei continente, 15 ţări, ne dorim o echipă sudată, competentă şi care să asculte de nevoile clienţilor. Ne dorim clienţi care să aibă avantaje multe de pe urma aplicaţiei noastre şi un rezultat excelent al investiţiei în ea, scopul fiind să existe şi o monetizare - să avem acţionari şi angajaţi mulţumiţi”, a conchis Sorin Petcu.


Start-up Pitch

1. Invitat: Ana Maria Georgescu, cofondator şi director de marketing şi vânzări în cadrul Smart Fintech

Ce face? Dezvoltă soluţii inovatoare de open banking, prima lansată fiind SmartPay – serviciu de plată

„SmartPay este un serviciu de plată inovativ, un serviciu de tip cont la cont, adică de la IBAN la IBAN, construit peste open banking. Este un accelerator pentru platformele de e-commerce sau pentru aplicaţii informatice care au business case-uri în zona plăţilor. Soluţia noastră vine cu avantaje semnificative, care sunt de două tipuri: sunt avantaje business şi avantaje tehnice. Aceste avantaje pornesc de la comisioane mai prietenoase faţă de plăţile tradiţionale cu cardul până la moduri de utilizare foarte interesante în zona aplicaţiilor informatice, unde adăugarea unui modul de plată direct în aplicaţie poate să facă difrenţa şi să aducă un avantaj semnificativ respectivei aplicaţii.“

2. Invitat: Sorin Petcu, fondator şi CEO al Santinela

Ce face? Dezvoltă o suită de soluţii software pentru companiile producţie

„Ţinta de venituri pentru acest an este în jur de 200.000 de euro, în funcţie de talia clienţilor pe care îi vom avea şi de cum vom reuşi să accelerăm procesul de marketing şi de vânzări. Avem în portofoliu clienţi pe care dorim să-i abordăm sau cu care suntem în discuţii avansate aşa că suntem foarte încrezători în viitor. În momentul actual avem 3 clienţi dintre care cel mai mare şi cel cu care ne mândrim cel mai mult este Danone România. Este compania care ne-a acordat încredere din primul moment şi care acum utilizează aplicaţia pentru a monitoriza toate liniile de producţie din fabrică. Mai avem un client în Germania şi unul în Anglia.”


Investor Watch

Invitat: Alin Stanciu, partener Catalyst România II

Ultimele pregătiri: Fondul de investiţii Catalyst România II, susţinut de 3TS Capital, a ajuns în prezent la o capitalizare de 40 milioane euro după ce în aprilie a reuşit să încheie a doua strângere de fonduri, ţinta fiind de a ajunge în final la 50 milioane euro. Fondul se află deja în proces de due diligence cu două companii, obiectivul fiind ca anul acesta să investească în total în 4-5 companii în medie câte

1,5 milioane euro per business.

„Primul closing a avut loc în noiembrie anul trecut. Obiectivul pentru primul closing era să acumulăm capital de aprox. 20 mil. euro ca să putem porni fondul. Din fericire, am reuşit să facem primul closing la o valoare mai mare - aprox. 30 mil. euro. Între timp ne îndreptăm cu paşi repezi spre valoarea finală, maximală, pe care o poate atinge fondul nostru şi anume 50 mil. euro. Ca atare, în aprilie am reuşit să facem al doilea closing, moment în care fondul a ajuns la o capitalizare de 40 milioane euro, deci practic am adăugat aproximativ 12 milioane euro peste closingul din luna noiembrie.”


Sfatul expertului. Cât de importantă este zona de user experience pentru un start-up tech?

Invitat: Andrei Mihai, fondator al UXProject - companie locală ce oferă consultanţă în domeniul user experience.

„Provocarea vine din faptul că noi ne cam îndrăgostim de propriile noastre idei şi ni se par cele mai bune, cele mai fezabile şi optime. În realitate însă se pierde foarte mult timp sau se merge de cele mai multe ori în direcţii care nu sunt cele mai potrivite sau cele mai bune, şi atunci ce pot recomanda unui antreprenor, unei persoane aflate la început de drum şi care are şi resurse foarte puţine la dispoziţie, este implicarea – să ia feedback constant de la utilizatori. Practic, să construiască un mod de lucru în care, la intervale foarte scurte de timp, să aibă conversaţii cu posibilii clienţi dacă nu există deja un produs, cu utilizatorii ţintă, şi să vadă dacă direcţia şi zona în care se duce proiectul este cea potrivită.“



Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation

ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noimebrie 2019 şi realizată împreună cu Banca Transilvania, Microsoft şi Telekom, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 300 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Investor Watch, Start-up Coach, Sfatul expertului şi What’s Hot.

Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.

Urmărește Business Magazin

ALEPH STORY: Cine sunt cei mai mari proprietari de terenuri Agricole din România

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.