Noile mutări pe tabla de şah a Bitdefender

Autor: Razvan Muresan Postat la 03 august 2012 73 afişări

Vara lui 2012 aduce noi mutări pe tabla de şah a fondatorului Bitdefender. Cel mai cunoscut antivirus românesc din lume se îndreaptă către zonele cu cel mai mare potenţial de creştere într-un domeniu puternic lovit de criză. Florin Talpeş vede segmentul B2B şi Orientul Îndepărtat drept motoarele principale de creştere pentru afacerea sa. Aventura însă va fi mai grea decât altele.

Farmecul antreprenorului român de succes, cu afaceri de talie internaţională, e redat cel mai bine de Florin Talpeş. O cămaşă lejeră, pantaloni de in şi nişte încălţări comode şi creatorul antivirusului e gata să povestească ce se întâmplă cu businessul său, chiar şi când afară sunt 35 de grade. Atmosfera din companie e poate şi mai încinsă, de când Talpeş a trasat noile direcţii pe care să mizeze în perioada următoare în goana după cotă de piaţă şi vânzări mai mari. Iar distanţele nu mai contează în noul business plan adoptat. România, o piaţă pe care o descrie dificilă din cauza lipsei de predictibilitate, a ajuns să însemne sub 5% din afacerile Bitdefender - "ritmul de creştere nu e acelaşi cu cel din alte pieţe, deci va însemna din ce în ce mai puţine procente".

Prima jumătate de an a culminat însă cu o mutare la 9.000 de kilometri. Şi nu distanţa ar fi problema, ci stilul complet diferit de a face business. Aventura în arhipelagul nipon a început în preajma Crăciunului, iar după şase luni Bitdefender se află între cele mai vândute cinci produse de software de pe piaţa locală - "dacă intraţi într-un magazin, atunci veţi vedea că domină culoarea roşie". Talpeş o descrie ca fiind una cu nivel ridicat, dat fiind că acolo clienţii sunt obişnuiţi să plătească, spre deosebire de România, unde modelul practicat este cel gratuit.

Bitdefender a atacat întâi piaţa de consumer şi a ales să folosească o companie care a intrat cu un nou concept - produsul pe viaţă. În general, în zona de securitate, produsele se vând cu licenţe de un an sau uneori de doi ani. În Japonia, compania a încercat ca antivirusul să fie de folos pe toată durata de viaţă a sistemului de operare, deci antivirusul s-ar schimba doar la înlocuirea sa. În cazul Americii de Sud sau al României, durata de viaţă a unui calculator este de chiar cinci sau şase ani, însă pe pieţe mature precum cea nord-americană sau cea japoneză nivelul e de trei-patru ani.

"Un model pe viaţă pe piaţa sud-americană n-are avea succesul pe care l-ar avea în Japonia." El explică faptul că piaţa japoneză e acomodată cu acest model, în timp ce în altele e nevoie de educaţie pentru a înţelege sistemul. Partenerul nipon al Bitdefender este un distribuitor local de produse de software, iar exceptând online-ul şi vânzările directe în cantităţi mari, antivirusul se vinde indirect prin acest tip de parteneriat, nu doar pe piaţa niponă, ci şi la nivel global. Marketingul e o componentă importantă pentru succesul businessului, de aceea agenţiile de comunicare locale şi accesul produsului în fabricile de conţinut sunt luate în calcul din start chiar şi pentru un produs de tip software.

La capitolul conştiinţei consumatorului, Australia, loc în care nu are un partener regional, e un punct forte pentru antivirusul românesc - "ca o minge de zăpadă care creşte spectaculos" -, asta deşi îl comercializează doar online. Totuşi Talpeş admite că, de regulă, calitatea partenerilor e decisivă în timpul şi dimensiunea succesului obţinut. La capitolul costuri salariale, piaţa japoneză e una dintre cele mai scumpe, spune şeful Bitdefender, justificând astfel intrarea prin partenerul nipon şi nu prin deschiderea unui birou local - "e întotdeauna un joc între ce marje oferi partenerilor şi ce investiţii îţi asumi tu" - deci, în mod logic, o investiţie mai redusă atrage după sine un plus din adaos oferit partenerului.

Drumul către pieţe noi este firesc în parcursul afacerii pornite după Revoluţie de unul dintre cei mai admiraţi 100 de CEO din România, potrivit catalogului cu acelaşi nume realizat de BUSINESS Magazin. După România şi ofensiva asupra pieţelor anglofone - America de Nord, Australia, Noua Zeelandă, Marea Britanie, India, "când mergi la drum cu aplicaţii software ataci în primul rând" - antivirusul românesc a ajuns şi pe piaţa din China, unde Bitdefender are câteva parteneriate de unde a survenit un volum mare de utilizatori ai tehnologiilor. În piaţa chinezească de consumer domină însă serviciul oferit gratuit, de aceea şi modelul de business se schimbă uşor, tendinţa fiind aceea de a oferi îmbunătăţiri contra cost la pachetul oferit iniţial fără costuri.

În cifre, creşterea de 30% din zona de online, unul dintre businessurile consistente în segmentul consumer, este motivul de bucurie pentru prima jumătate a lui 2012. "Explozia" de care vorbeşte Talpeş pentru a doua jumătate a anului vine din zona de enterprise. "Aici este boomul. Cartea cea mare pe care o jucăm e în zona virtualizării şi a cloudului. Putem ataca zona de mari organizaţii pentru că tehnologiile pe care le oferim sunt calitatea noastră principală." Talpeş mai spune că cererea care se naşte dinspre sectorul companiilor i-ar putea face pe jucătorii din tehnologie să nu facă faţă. Practic, prezenţa pe piaţă trebuie să fie deja bifată pentru a absorbi cât mai repede cererea, iar pentru asta e nevoie de bani. Aplicaţiile software "din nori", disponibile fără licenţă prin internet, sunt o afacere de câteva zeci de miliarde de euro, iar expertiza deţinută de companie poate fi decisivă în protejarea sistemelor care le accesează. "Avem mari aşteptări şi mari şanse să reuşim", descrie Talpeş noua eră în care ar putea intra Bitdefender dacă va şti să-şi joace cărţile.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
BHT,
Florin Talpeş,
Bitdefender
/business-hi-tech/it/noile-mutari-pe-tabla-de-sah-a-bitdefender-9909811
9909811
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.