Ce ne-a pregatit industria IT

Postat la 10 iulie 2006 32 afişări

Convergenta echipamentelor, accesul gratuit la informatii sau explozia numarului de utilizatori ai Internetului vor schimba felul in care lucram sau in care ne petrecem timpul liber in cel mult zece ani, spun specialistii. Dar vor disparea oare toate telefoanele mobile, computerele, playerele de melodii sau televizoarele cu plasma pe care le utilizam in prezent?

Tendinta care se resimte cel mai puternic pe piata IT&C in momentul de fata este posibilitatea utilizatorilor si in principal a oamenilor de afaceri de a fi conectati in permanenta la tehnologie oriunde s-ar afla - la birou, acasa sau in masina. Practic, prin tehnologia care va fi disponibila, marii jucatori din industrie, printre care se numara Nokia, Motorola, Microsoft, Apple, IBM, Hewlett-Packard sau Google, isi vor mari puternic veniturile datorita gradului ridicat de conectivitate. Ofertele acestor companii vor cuprinde tehnologii si servicii care ii vor mentine pe utilizatori in permanenta \"legati\" la telefonul mobil inteligent, la casa, biroul sau masina inteligenta. Cu alte cuvinte, echipamentele din IT&C care ne vor inconjura in urmatorii cativa ani ne vor simplifica viata cu atat mai mult cu cat va fi facilitata o comunicare permanenta intre acestea, scrie presa internationala.Pe langa conectivitatea intre echipamente, la nivel mondial se resimte si tendinta de convergenta a echipamentelor, telefonul mobil, spre exemplu, putand fi utilizat si ca player de melodii digitale, camera foto si video sau mini computer care poate fi conectat la Internet si care poate reda orice document din suita de aplicatii Office a Microsoft. In acelasi timp, competitorii din industrie ne pregatesc o extindere puternica a Internetului si a tuturor serviciilor conexe in urmatorii ani, tendintele actuale ale marilor furnizori de servicii de Internet din lume fiind sa ofere conectivitate online indiferent de locatia utilizatorilor - la fiecare colt de strada, in parcuri, in aeroporturi sau in salile de conferinta.Interesul tot mai ridicat al consumatorilor pentru continut multimedia si de divertisment va face ca aproape toti utilizatorii de Internet din lume sa poata descarca melodii, fotografii, clipuri video sau chiar filme intregi de pe Internet direct pe echipamente portabile. Si, contrar asteptarilor din urma cu cativa ani ale analistilor, piata internationala a echipamentelor IT se indreapta vertiginos catre o crestere a vanzarilor echipamentelor scumpe, de lux. Numarul din ce in ce mai mare de utilizatori interesati sa dispuna de gadgeturi performante si in ton cu ultimele tendinte in acelasi timp, a determinat unele companii, care au intuit trendul, sa lanseze game de produse destinate special acestor clienti. Aceste game de produse de lux au inregistrat vanzari semnificative inca de la lansare. Nokia, cu gama fashion de telefoane mobile, sau producatorul de calculatoare portabile Acer, cu gama Ferrari, sunt doar doua exemple de astfel de companii.Conectivitate permanentaDaca in prezent fiecare echipament de pe piata oferit utilizatorilor are o functie exacta, putand fi utilizat independent de alte echipamente numai pentru acea functie, tendinta in viitor este de conectivitate, echipamentele de care dispunem si pe care le utilizam in orice moment al zilei fiind conectate intre ele in permanenta.Practic, telefonul mobil va putea fi utilizat pentru a efectua plati de orice fel, fie ca sunt facturi de electricitate sau note de plata la un magazin de haine sau intr-un restaurant, avand in acelasi timp posibilitatea de a initia videoconferinte cu parteneri sau cunoscuti aflati in celalalt capat al lumii, chiar daca acestia vorbesc pe telefonul fix. Pe langa acestea, utilizatorii vor putea descarca orice tip de continut multimedia pe mobil, iar in acelasi timp continutul va putea fi copiat automat si pe computerul de bord al masinii, dar si pe echipamentele digitale de acasa.In acelasi timp, masina inteligenta va comunica cu telefonul pentru a-si anunta posesorul daca exista vreun pericol de furt si de avarii sau il va anunta daca exista vreo problema tehnica si va cauta automat prin GPS cel mai scurt drum catre un service auto, pentru ca problema sa fie rezolvata.Casa inteligenta este si ea un element important in acest concept de conectivitate. Practic, televizorul va sti in ce camera se afla utilizatorul si se va opri si aprinde in functie de acest criteriu. La plecarea din casa, usa de la intrare se va incuia automat si, ca si masina, va apela telefonul mobil al proprietarului in caz de pericol. La fel se va intampla si cu electrocasnicele viitorului, cuptorul din bucatarie putand anunta, spre exemplu, daca proprietarul a uitat sa opreasca alimentarea cu gaze cand a parasit imobilul.Toate acestea sunt inca la cativa ani departare de a deveni parte integranta din viata oamenilor, insa majoritatea acestor tehnologii sunt deja operationale in unele tari din lume. Un sistem de comunicare intre telefonul mobil, casa, biroul si masina inteligenta va costa in momentul in care va putea fi produs la scara industriala de la cateva zeci pana la peste o suta de mii de dolari, potrivit analistilor. Totodata, companiile auto vor fi nevoite sa echipeze fiecare automobil cu un computer de bord, GPS (Global Positioning System) sau sistem de avertizare pe telefonul mobil in caz de pericol. Convergenta gadgeturilorIntr-un viitor nu foarte indepartat, un singur echipament va indeplini functiile aferente unei intregi game de dispozitive multimedia in prezent, sunt de parere analistii din industrie. Cel mai probabil, va fi nevoie de un singur telefon mobil, care sa aiba un spatiu de stocare de zeci de GB, comparabil cu spatiul oferit de un laptop, pe care sa incapa absolut orice, de la melodii, la clipuri video si filme, pana la prezentari complexe si baze de date ample. Un astfel de telefon ar sti sa se comporte si ca player de melodii digitale, putand stoca peste 1.000 de melodii in memorie, dar si ca player de continut video, fiind dotat cu un ecran cu o diagonala suficient de mare pentru a permite posesorului sa urmareasca un film de lung metraj.Pe langa acestea, telefonul mobil ar trebui sa fie dotat si cu o camera foto si video destul de performanta, cu zece megapixeli, si nu cu doi, asa cum sunt camerele obisnuite care intra in componenta telefoanelor mobile de astazi, sunt de parere analistii citati de presa internationala. Practic, o camera foto cu zece magapixeli este mai performanta decat multe aparate foto de talie medie de pe piata, iar daca va fi incorporata intr-un telefon mobil, ar putea usor inlocui necesitatea unui aparat foto independent. Convergenta echipamentelor IT va genera schimbari importante in toate industriile, de la producatorii de automobile pana la piata de real estate.In mod evident, convergenta atrage dupa sine si necesitatea unei conexiuni permanente la Internet, echipamentul, in speta telefonul mobil, trebuind sa fie compatibil Wi-Fi pentru a se putea conecta wireless la Internet.Oricum, intr-un viitor nu foarte indepartat, utilizatorii din mediul corporatist vor putea folosi telefonul mobil pentru a finaliza o prezentare de afaceri si vor putea proiecta prezentarea pe un perete, direct de pe telefonul mobil. Sau, daca este mai simplu, o vor putea trimite direct partenerilor de afaceri pe telefoanele lor.Internet gratuit pretutindeniAccesul wireless la Internet oriunde s-ar afla utilizatorii face parte dintr-un deziderat foarte ambitios al mai multor companii din industrie si este o prioritate pentru autoritatile din intreaga lume. Proiectul nu este realizabil in intregime in prezent, putand fi finalizat insa in urmatorii cativa ani, scrie presa internationala.Tendinta se resimte deja, pe masura ce tot mai multe orase, intai in Statele Unite, apoi pe batranul continent, instaleaza retele de acces la Internet fara fir (WiFi) in cadrul unor proiecte municipale care au ca scop oferirea de servicii de Internet gratuite oriunde, oricand si pe orice echipament doresc utilizatorii.Accesul la Internetul de mare viteza prin unde radio permite utilizatorilor nu numai mobilitate, ci si accesul la alte servicii suplimentare, precum telefonia online, atat acasa cat si pe echipamente de buzunar, dar si televiziune in format digital transmisa in retea (IPTV).Google, cel mai mare motor de cautare din lume, s-a implicat intr-un asemenea proiect, prin acoperirea orasului american San Francisco cu o retea wireless.Gratuitatea accesului la Internet va genera un numar mult mai mare de utilizatori in intreaga lume si implicit de consumatori pentru alte servicii conexe platite, cum ar fi furnizarea de continut multimedia. In acelasi timp, industria de telefonie mobila se indreapta cu pasi repezi catre formatul HSDPA (High Speed Downlink Packet Access), o noua tehnologie superioara telefoniei mobile de generatia a treia (3G), care insa va fi lansata probabil pe piata in varianta comerciala intr-un an sau doi. HSDPA inseamna, in esenta, o viteza remarcabila de transfer a datelor, fara fir, prin unde radio, pe telefon sau laptop, care poate atinge teoretic 11-14 Mbps (mult peste posibilitatile actuale), ceea ce inseamna practic Internet mobil de mare viteza (broadband). Odata lansata comercial, HSDPA poate determina o adevarata revolutie in entertainmentul pe telefonul mobil si in comunicatiile de business, ale carei baze au fost puse prin lansarea primei faze a telefoniei de generatia a treia.Insa demersurile facute in piata internationala pentru a grabi lansarea tehnologiei HSDPA denota faptul ca atat operatorii de telefonie mobila, cat si utilizatorii vor comunicatii mobile si transfer de date mult mai rapid. Este adevarat ca nu toti utilizatorii sunt capabili sa foloseasca o astfel de tehnologie si tocmai din acest motiv, tendinta operatorilor din piata este sa lanseze servicii si tehnologii care vizeaza generatiile tinere de utilizatori care sunt pregatiti si au nevoie de acestea.La sfarsitul anului trecut, Nokia si Vodafone au realizat, in Italia, prima conexiune HSDPA, folosind echipamente, inclusiv terminale pentru utilizatori, care au depasit faza de laborator, fiind gata pentru a fi lansate pe piata. Cu o zi inainte de anuntul celor doua companii referitoare la rezultatele din Italia, gigantul german T-Mobile si-a invitat mai multi clienti corporatisti la Rotterdam, Olanda, pentru demonstratii live cu HSDPA, promitandu-le ca din toamna acestui an vor fi cuprinsi intr-un program amplu de teste. Un oficial T-Mobile a explicat ca noua tehnologie va oferi utilizatorilor acces fara fir la Internet, e-mail, calendar si la reteaua companiei oriunde va exista acoperire, ceea le va da o mai mare libertate fata de alternativa actuala de conectare wireless prin hotspot-uri (Wi-Fi). T-Mobile va lansa in Olanda, anul acesta, comercial, Internetul mobil de mare viteza prin tehnologie HSDPA.Multimedia la pachetContinutul multimedia reprezinta atractia utilizatorilor la nivel mondial, cheltuielile pentru clipuri video sau melodii descarcate de acestia de pe Internet fiind estimate la peste 1.800 de miliarde de dolari in urmatorii patru ani, mai ales datorita cresterii numarului serviciilor de banda larga si de tip wireless, conform unui studiu al companiei de cercetare PricewaterhouseCoopers.Cel mai rapid ritm de crestere al cheltuielilor pentru servicii de divertisment va fi inregistrat in Asia, in special in sectorul serviciilor de Internet, de televiziune, de jocuri video si cazinouri. China va devansa Japonia, ocupand prima pozitie in topul celor mai importante piete de servicii media si de divertisment pana in anul 2009, potrivit analistilor. Piata de continut multimedia din SUA va fi in continuare cea mai importanta din lume, in pofida unui ritm mai lent de crestere. Cheltuielile alocate de cetatenii americani serviciilor de media vor creste cu 5,6% anual si ar putea atinge 726 de miliarde de dolari in 2010.Pe de alta parte, televiziunea pe mobil va castiga amploare, sustinand viitorul continutului multimedia. Marii jucatori pe piata media se lupta deja pentru a putea aduce toate posturile de televiziune existente prin operatorii de cablu si pe telefoanele mobile, in transmisiune directa pe telefonul mobil. In prezent, mai multi operatori de telefonie din lume furnizeaza servicii de televiziune pe mobil, insa de cele mai multe ori sunt retransmisiuni ale programelor difuzate.Dependenta de luxO alta tendinta in industria IT&C este consumul in crestere de echipamente si gadgeturile de lux. Vanzarile brandului Vertu, marca de lux a celui mai mare producator de telefoane mobile din lume, Nokia, inregistreaza un ritm de crestere rapid, generat de lansarea unor noi modele, dar si extinderea in noi regiuni geografice, potrivit oficialilor Nokia, citati de presa internationala. Telefoanele de lux Vertu, considerate cele mai exclusiviste din lume, includ ornamente din aur, platina sau diamante, pretul unui terminal atingand si 20.000 de dolari. Marca Vertu a fost lansata in primele luni ale anului 2002.Compania vinde cateva zeci de mii de telefoane anual, tinta companiei fiind stabilita la cateva sute de mii de telefoane pe an in urmatorii ani. Potrivit reprezentantilor companiei, va fi nevoie de zece ani pentru ca vanzarile Vertu sa treaca de cifra de un milion de unitati.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Ce,
ne-a,
pregatit,
industria,
IT
/business-hi-tech/it/ce-ne-a-pregatit-industria-it-4073176
4073176
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.