Care este singurul designer industrial şi singura artistă din România care a expus artă virtuală sub formă de NFT la Bitcoin Miami

Autor: Eduard Ivanovici Postat la 21 iulie 2021 861 afişări

2021 a marcat primul an în care lucrările digitale – cu precădere lucrările create în softuri 3D – sunt considerate artă şi evaluate la un nivel financiar care altădată părea de neatins. Pentru prima dată în istoria evenimentului Bitcoin Miami, organizat recent, în centrul discuţiilor s-au aflat NFT-urile, domeniu care nu le este străin nici artiştilor români – reprezentaţi în cadrul evenimentului de Tammy Lovin.

Bitcoin Miami reprezintă cea mai mare conferinţă din lumea cripto şi prima conferinţă majoră de business organizată în Statele Unite de la începutul pandemiei, cuprinzând – pe lângă o serie impresionantă de speakeri şi lideri de opinie în domeniu – mai multe workshopuri şi lucrări artistice. În cadrul conferinţei a fost prezentă şi Tammy Lovin, designer industrial şi singura artistă din România care a expus artă virtuală sub formă de NFT la Bitcoin Miami, eveniment care a marcat atât adoptarea în masă a tokenurilor nefungibile, precum şi o deschidere tot mai mare către artă sub un astfel de format.

„Este prima dată în istoria evenimentului când NFT-urile sunt unul dintre subiectele intens discutate si reprezentate sub forma unei expoziţii de artă digitală de tip blockchain based, accesibilă pentru participanţii din cadrul evenimentului sub formă de instalaţie artistică iar pentru cei online in format de metaverse. Cred ca acest lucru a contribuit la acceptarea si adoptarea fenomenului NFT drept o bază a unui viitor sistem de provenienţă si autenticitate, copyright licensing pricing, titluri de proprietate şi toate aplicaţiile derivate”, spune Tammy Lovin, antreprenoare şi fondatoare a Tammy Studio.

Până recent, arta digitală era apreciată la preţuri insignifiante, cum ar fi imaginile de stoc şi obiectele 3D, cumpărate doar pentru valoarea lor de bază peste care se pot construi alte produse. Însă 2021 a venit cu mai multe surprize, marcând prima dată când lucrările digitale – cu precădere lucrările create în softuri 3D – sunt considerate artă şi evaluate la un nivel financiar care altădată părea de neatins.

Majoritatea artei digitale este urcată gratis pe platforme precum Instagram, Behance şi Pinterest, motiv pentru care lucrările nu aveau o valoare concretă. În acest sens, NFT-urile au un rol cât se poate de clar, prin care se poate urmări sursa materialului şi cumpărătorul oficial, care are drept de revânzare a pieselor – un soi de „mândrie a dreptului de proprietate”, spune Tammy Lovin.

Pe de altă parte, NFT-urile îşi pot dovedi utilitatea în domenii accesibile unui public mai larg, precum procesele de licenţiere, drepturile de autor, titlurile de proprietate şi certificatele de autenticitate. Astfel, arta digitală reprezintă doar începutul, având în vedere că vorbim despre segmentul cu cea mai mare nevoie de soluţii. Acum, conceptul nu poate decât să se extindă, iar - în timp - fenomenul de adoptare în masă va putea fi observat cu ochiul liber, crede ea.

Anul acesta, tema propusă de organizatorii Bitcoin Miami pentru conceptul de bază al galeriei a fost „Out of the dark, Into the Light”/„În afara întunericului, înspre lumină”, artista fiind prezentă cu propria ei lucrare, „Step into the light”/„Păşeşte în lumină”, prin care urmăreşte să interpreteze în mod estetic emanciparea feminină.  „Este povestea unei femei care decide să iasă din anonimat şi să-şi facă vocea auzită împărtăşind ideile şi conceptele sale: lasă în urmă zona de confort si universul solitar de persoană introvertită, invizibilă, renunţând la teama de a fi neînţeleasă. Povestea personajului din lucrare reflectă chiar povestea mea din ultimul an, motiv pentru care am vrut sa dedic această lucrare tuturor celor care îşi metamorfozează sinele către un nou început în care îşi înfruntă temerile”, continuă artista.

Artista vede apariţia NFT-urilor ca fiind o evoluţie firească pentru istoria şi relevanţa artei, marcând într-un final momentul în care am început să alocăm artei digitale locul de drept lângă toate celelalte medii tradiţionale. Tammy Lovin este de părere că o bună parte dintre artiştii prezenţi în mediile „clasice”, precum întregul sistem de galerii şi muzee, au fost surprinşi de apariţia NFT-urilor, notând faptul că raportul de putere începe să se schimbe tot mai rapid. Artistul are acum control absolut asupra preţului de vânzare şi poate urmări îndeaproape parcursul lucrărilor sale în rândurile colecţionarilor, putând intermedia astfel în mod direct. De asemenea, este prima dată când arta digitală începe să se distanţeze de imaginea de simplu bun comercial sau element necesar transmiterii unui mesaj în cadrul unei campanii de publicitate.

„Sunt foarte mulţi artişti care migrează în această perioadă către arta digitală, fenomenul datorându-se notorietăţii NFT-urilor, dar si vehiculării în media a unor sume colosale aferente unor vânzări de lucrări de acest gen. Însă arta digitală în sine nu reprezină un mediu nou în rândul artiştilor, mai ales că majoritatea sunt înrolaţi în agenţii de publicitate ca art/graphic designer sau art director. Totuşi, există o perspectivă nouă conform căreia genul acesta de job va deveni unul cu rădăcini în domeniul artistic. Nu mă refer la cei care practică cu succes freelancingul, ci la însăşi definiţia de a fi artist, adică de a crea arta de dragul esteticii şi mesajului ei, nu cu un scop ca acea lucrare să fie folosită de către un brand in comunicare şi alte campanii.”

Procesul de achiziţionare a unui token nefungibil este mai degrabă simplu. Arta sub forma de NFT este găzduită pe blockchain, în general pe ETH (Ethereum), însă au apărut între timp şi alte variante, precum TEZ şi HEN. De altfel, există o multitudine de platforme pe care artiştii realizează aşa-numitul proces de „minting”, adică de încărcare. Pentru a cumpăra o astfel de piesă, ai nevoie de un portofel digital care să aibă alocată o adresă şi să fie încărcat cu moneda pe care o cere vânzarea. Ulterior, pentru autentificarea în cadrul platformelor care găzduiesc artiştii se va folosi în mod direct adresa portofelului electronic pe cripto. Procesul propriu-zis de conectare devine, aşadar, extrem de facil. „NFT-urile sunt fie puse la preţ fix , fie pot fi in curs de licitaţie. Dacă este o licitaţie, atunci cumpărătorul poate participa la ofertă. Dacă este un preţ fix, apasă un singur buton de cumpărare şi in câteva momente lucrarea respectivă va fi transferată în portofelul digital cu care s-a făcut achiziţia. De acolo poate fi repusă spre vânzare sau prezentată pe un display digital ca şi cum ar fi un tablou fizic”, adaugă Tammy Lovin. Indiferent de alegere, curatorii au un rol foarte important în acest sens, întrucât ei conturează stilul şi renumele unei case de licitaţii sau unei galerii de artă. De exemplu, în cazul Bitcoin Miami, procesul de curatorie a fost abordat de

ONG-ul NFT.tips, care a avut misiunea de a recunoaşte valoarea artiştilor digitali şi să îi expună în faţa noilor oportunităţi deschide de tehnologia blockchain, mobilizându-i într-o piaţă unde există atât cerere, cât şi ofertă.

Din punctul de vedere al abordării curatorului, o galerie de artă digitală nu se diferenţiază prea mult de o galerie clasică, în condiţiile în care un curator evaluează lucrarea prezentată galeriei şi operele anterioare ale artistului pentru a-i estima cota de piaţă şi potenţialul. În plus, va fi abordată şi viaţa personală a artistului în cauză, întrucât povestea din spatele artei sale poate deveni rapid o unealtă de marketing.

Tammy Lovin are o educaţie formală de designer industrial, deţinând în trecut funcţia de product designer în cadrul unei echipe de cercetare hardware la furnizorul de soluţii de securitate IT Bitdefender, fondat în România. Jobul a fost urmat de o perioadă în care a colaborat cu studioul Karim Rashid Inc, făcând parte din echipa de designeri industriali din New York City, unde a avut ocazia să ducă la bun sfârşit o serie de proiecte provocatoare. „Ulterior mi-am creat propriul meu business de consultanţă si dezvoltare de design, instalaţii artistice, o linie de bijuterii minimaliste şi o linie de haine care foloseşte o tehnologie nouă din punct de vedere al sistemului de printare a graficilor. Acum ceea ce mă defineşte este titlul de designer si artist multidisciplinar si acopăr o arie largă în domeniul artelor vizuale, printre care şi lucrări realizate in 3D care devin colecţii de NFT-uri. Ca in toate celelalte activităţi ale mele, stilul meu este uşor de recunoscut după culorile neon sau foarte vii, alura futuristă si formele organice”, a declarat Tammy Lovin pentru BM.

Urmărește Business Magazin

ALEPH STORY: Adevăratul indicator al crizei: numărul de angajaţi din companii a coborât pentru prima dată sub 4 milioane de oameni. O discuţie cu Dana Ciriperu, Ziarul Financiar şi Ioana Răduca, Aleph News

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.