Cu ochii spre vest

Autor: Ioana Niţă Postat la 29 ianuarie 2022 85 afişări

Pentru start-up-ul medtech XVision, care ajută medicii radiologi să interpreteze imaginile de la radiografii şi computer tomograf cu ajutorul inteligenţei artificiale, 2021 a fost un an de consolidare în regiune, iar acum echipa a luat în vizor piaţa occidentală, bazându-se pe o nouă finanţare de un milion de euro.

Ne uităm destul de mult la zona DACH (Germania, Austria, Elveţia) pentru că acolo este locul în care este majoritatea competiţiei noastre. Noi am avut un parcurs mai uşor în ultimul an pentru că în Europa Centrală şi de Est nu există foarte multă prezenţă pe partea de inteligenţă artificială, sporadic ne-am mai întâlnit cu câte un competitor, însă în Vest este locul în care majoritatea start-up-urilor care fac soluţii asemănătoare sunt şi lucrează. Din acest motiv vrem să fim acolo astfel încât să vedem ce avem de învăţat din interacţiunea cu clienţi care i-au văzut şi pe ei”, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation, Ştefan Iarca, cofondator şi CEO al XVision. În prezent, în afară de România, start-up-ul este prezent şi pe pieţele din Ungaria, Slovacia şi Polonia. „Avem nouă spitale din Polonia cu care colaborăm în momentul de faţă. Am început colaborarea cu primul spital de acolo la finalul verii anului trecut. Datorită colaborării pe care o avem cu cei de la ResQMed, în Polonia specific ne este destul de uşor să scalăm. Ei au deja infrastructura de care noi avem nevoie în spitale şi pur şi simplu instalăm aplicaţia, nici măcar nu este nevoie să fim acolo pentru instalare. Sigur că ne ducem pentru feedback, ne ducem să discutăm cu doctorii, contează foarte mult lucrul acesta”, a punctat el. ResQMed nu este doar distribuitorul XVision pe piaţa din Polonia, ci se numără şi printre investitorii care au participat la noua rundă de finanţare de un milion de euro. De altfel, runda de de tip seed a fost condusă de un fond de investiţii din Polonia – bValue, care susţine companii aflate la început de drum cu sume cuprinse între 200.000 euro şi 1 milion euro. Alături de bValue şi ResQMed, în start-up-ul românesc a investit şi un angel investor din Polonia – Marek Dziubinski, plus încă cinci investitori din România – GapMinder VC, RocaX, Cleverage, Growceanu, Cristian Pop ca angel investor.

Cum de a fost însă finanţat XVision de jucători din Polonia? „Noi eram în Polonia cu produsul înainte să îi abordăm pe cei de la bValue pentru că am avut o relaţie construită cu cei de la ResQMed, un distribuitor local de acolo care este de asemenea investitor în runda actuală, deci cu ei colaborăm atât pe partea de distribuţie, cât şi pe partea de investiţii. Şi pentru că începeam să avem un pic de tracţiune pe piaţa din Polonia i-am putut aborda pe cei de la bValue cărora li s-a părut interesantă atât ideea, cât şi tracţiunea noastră şi cred că a ajutat faptul că eram şi acolo deja în ţara lor şi au putut întreba doctori şi oameni de acolo ce părere au despre soluţia noastră”, a explicat Ştefan Iarca.

Strategia de extindere a XVision vizează colaborarea cu parteneri pe pieţele pe care start-up-ul vrea să le atace, astfel putând scala mult mai rapid în mai multe ţări concomitent. „Am încercat să căutăm practic parteneri locali care activează în domeniul radiologiei şi imagisticii medicale, care au deja relaţiile pe pieţele respective, care ştiu limba, ştiu doctorii, ştiu persoanele relevante din scena de radiologie şi am încercat să găsim astfel de parteneri şi să mergem împreună prin ei şi iată că asta a fost o strategie care a funcţionat destul de bine”, a subliniat el. În regiune, start-up-ul XVision vrea să intre şi pe pieţele din Croaţia, Slovenia, Moldova şi Grecia, iar mai apoi, începând din 2023, şi pe piaţa din Statele Unite ale Americii.

În prezent, platforma XVision este folosită în total de 60 de clinici şi spitale din cele patru ţări în care activează start-up-ul momentan, în România fiind implementată şi în cadrul unui lanţ de clinici private – Regina Maria.

Start-up-ul XVision şi-a propus să devină o soluţie complexă pentru imagistică medicală, prin adăugarea de noi produse în portofoliul existent, care să păstreze elementul de diferenţiere actual: complexitatea soluţiei dezvoltate şi acurateţea acesteia. După aproximativ doi ani de testare şi dezvoltare, au rezultat două produse: un program software dedicat radiografiilor de torace şi altul creat pentru analiza mai rapidă şi mai precisă a CT-urilor de torace (computer tomograf). Cercetările întreprinse de XVision au relevat faptul că în utimii ani există o creştere a numărului de imagini medicale realizate, respectiv a complexităţii acestora. Odată cu procesul accelerat de tehnologizare, imaginile complexe precum CT şi RMN sunt tot mai solicitate, dar şi mai greu de interpretat. În plus, numărul radiologilor instruiţi pentru a analiza şi interpreta aceste imagini medicale a stagnat în ultimii ani, atât în România, cât şi la nivel global. În plus, studiile interne derulate de companie au arătat că XVision economiseşte 25% din timpul de analiză a unei radiografii de torace şi până la 30% din timpul de analiză a CT-urilor pulmonare, fapt care determină o eficienţă sporită în diagnosticarea corectă a unor afecţiuni importante.

Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.



Investor Watch

Invitat: Alin Stanciu, partener al Catalyst România

Efectul „UiPath” pe plan local:

„Succesul UiPath a influenţat semnificativ mentalitatea antreprenorilor şi strategia start-up-urilor din România. Spre exemplu, acum 5 - 6 ani, când investeai într-un start-up – să zicem că avea venituri sub 500.000 euro, pentru fondator sau pentru echipă exista imediat mentalitatea că s-au realizat, de asta aveau nevoie. În prezent, fondatorii cu care ne întâlnim ştiu că finanţarea este doar un pas, chiar dacă sumele pe care le investim sunt mai mari – înainte erau de 500.000 euro, acum sunt de un milion de euro, două - trei milioane de euro ca şi investiţie iniţială. Cu toate astea, fondatorii ştiu că este doar primul pas şi obiectivul lor este să construiască o companie care să fie măcar regională, dacă nu globală, şi care să ajungă la venituri de zeci sau sute de milioane de euro.”



Start-up Pitch

Invitat: Andreea Chirilă, fondator, MOD App.

Ce face? Dezvoltă un asistent digital de styling care va fi lansat la finalul lunii ianuarie pe piaţa locală, în urma unei investiţii iniţiale de 50.000 euro.

„Investiţia iniţială a fost făcută din resurse proprii. Intenţionăm să atragem şi o investiţie, însă momentan vrem să validăm produsul pe piaţă – noi am validat ideea prin research-ul pe care l-am făcut până în acest moment, însă bineînţeles că şi validarea propriu-zisă a produsului va reprezenta o etapă foarte importantă. Dorim să mergem către investitori după ce vom avea câteva date la dispoziţie, după ce vom vedea cum răspund utilizatorii şi care este rata de conversie. Atunci vom putea vedea către ce tip de investiţie vom vrea să mergem.”



Start-up Update

1. Invitat: Gabi Bartic, CEO al BRIO - platformă de teste digitale standardizate adresate elevilor

Ce e nou? Start-up-ul şi-a propus să obţină o nouă rundă de finanţare în valoare totală de 800.000 euro, din care o parte va fi atrasă prin intermediul platformei de equity crowdfunding SeedBlink.

„Această listare pe SeedBlink face parte dintr-o rundă mai mare care se situează în total la 800.000 de euro, la o evaluare post money de 5,5 milioane de euro, ceea ce înseamnă o dublare a valorii faţă de listarea precedentă de pe SeedBlink de acum un an şi jumătate. Există şi drepturi de preempţiune foarte mari ale acţionarilor precedenţi ceea ce înseamnă că în mod absolut îmbucurător pentru noi şi pentru piaţa aceasta acţionarii vechi au considerat că are sens să investească în continuare în platforma BRIO.”


2. Invitat: Ştefan Iarca, cofondator şi CEO al XVision - o platformă AI ce ajută medicii la interpretarea imaginilor medicale.

Ce e nou? Start-up-ul medtech din Timişoara şi-a propus ca anul acesta să îşi consolideze poziţia pe piaţa din Europa Centrală şi de Est şi să intre şi pe primele pieţe din Europa de Vest, zona DACH (Germania, Austria, Elveţia) fiind vizată pentru început. Extinderea în Europa este susţinută de runda de finanţare de 1 mil. euro obţinută recent.

„Ne uităm destul de mult la zona DACH pentru că acolo este locul în care este majoritatea competiţiei noastre. Noi am avut un parcurs mai uşor în ultimul an pentru că în Europa Centrală şi de Est nu există foarte multă prezenţă pe partea de inteligenţă artificială, sporadic ne-am mai întâlnit cu câte un competitor, însă în vest este locul în care majoritatea start-up-urilor care fac soluţii asemănătoare sunt şi lucrează. Din acest motiv vrem să fim acolo astfel încât să vedem ce avem de învăţat din interacţiunea cu clienţi care i-au văzut şi pe ei.”



Sfatul expertului

Invitat: Daniel Homorodean, CEO, Arxia

Ce trebuie să facă start-up-urile de tehnologie locale care vor să se extindă în afara Europei?

„Fiecare ţară din afara Europei este ghidată de politici publice şi de legi şi de regulamente fiscale specifice. Este foarte important să ne facem temele bine înainte - dacă mergem într-o ţară non-UE se aplică reguli care trebuie foarte bine înţelese pentru că altfel putem să avem surprize majore în ceea ce priveşte de exemplu repatrierea banilor, adică să poţi să scoţi banii din ţară, sau în ceea ce priveşte taxele care se impun. Sunt foarte multe ţări de altfel care aplică politici protecţioniste la import, inclusiv import de cunoştinţe, import de consultanţă şi preţurile pot să ajungă prohibitive dacă nu înţelegi bine cum poţi să gestionezi aceste relaţii internaţionale, să lucrezi cu parteneri astfel încât să îţi optimizezi fluxurile financiare.”



Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation

ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 370 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.