Turisti in tara crizei

Postat la 10 martie 2009 16 afişări

Trei manageri din Romania, turisti in Statele Unite in vreme de criza, vorbesc despre realitatea americana si despre cat de mult se incadreaza ea in reportajele sumbre gazduite de media.

Presa scrie despre felul cum pofta de consum a americanilor a scazut constant in ultimele sase luni, descrie cum cele mai faimoase artere de cumparaturi (Fifth Avenue, Rodeo Drive) s-au golit si se refera la proprietarii de restaurante ce tanjesc dupa vremurile cand bancherii de pe Wall Street cheltuiau sume impresionante. Aflam acum, fapt de neconceput in timpuri normale, ca nevestele directorilor de pe Wall Street au uitat de cinele de 500 de dolari si au inceput sa ia lectii de gatit.

Parerile managerilor romani care au fost in SUA in ultimele luni si cu care a stat de vorba BUSINESS Magazin nu confirma intru totul aceasta imagine, ba chiar o contrazic in unele cazuri. Ceea ce spun ei poate fi considerat insa si o dovada a rapiditatii cu care se schimba situatia in economia americana, din moment ce sezonul sarbatorilor din decembrie 2008 poate fi caracterizat drept o perioada fasta comparativ cu situatia de acum.

Daca estimarile Federatiei Nationale a Retailerilor vizau o crestere cu 2,2% a valorii vanzarilor in sezonul sarbatorilor (noiembrie si decembrie), in realitate vanzarile au scazut cu 2,2%, desi o parte din aceasta scadere s-a intamplat nu din cauza lipsei de cerere, ci de pe urma politicii de reduceri drastice de preturi promovate de multi comercianti din teama de a nu ramane fara cumparatori. Nu e deloc neglijabil nici aportul turistilor straini, care au ales sa-si petreaca vacanta de iarna in SUA, atrasi de cotatia scazuta a dolarului fata de euro. Alexandre Eram, directorul general al companiei SonyaMod, care distribuie pe piata romaneasca branduri precum Peggy Sage si detine magazinele Z, a calatorit la New York pentru a sarbatori Craciunul.

“Am descoperit o tara normala, mai ales ca ma asteptam sa fie mult mai rau, avand in vedere ceea ce scrisese presa pana atunci. Insa in momentul cand am vazut cozile infernale de la magazine, am inceput sa ma intreb unde este criza”, declara managerul. Eram, nascut intr-unul dintre cele mai afectate orase de criza economica, Detroit, subliniaza insa ca New Yorkul este precum o capitala “si este foarte greu sa iti dai seama despre ceea ce se intampla intr-o tara judecand dupa capitala, pentru ca o capitala este o tara intr-o tara”. Nu poate uita numarul mare de oameni de pe arterele importante, cuprinsi de febra cumparaturilor.

“Pe Fifth Avenue a fost pentru prima data cand mi s-a intamplat sa fiu blocat pe trotuar si sa nu ma mai pot misca, pentru ca era foarte multa lume si eram toti prinsi acolo. In tot acest timp continuam sa ma intreb unde este criza.” Se pare ca, cel putin pentru perioada sarbatorilor, strategia comerciantilor din New York, care au promovat orasul drept cea mai buna destinatie de shopping din lume, a functionat. Totul a fost rodul unei campanii de 30 de milioane de dolari, desfasurata pe parcursul unui an, sub sloganul “Shop while the dollar drops” (Cumpara cata vreme dolarul scade). La aceasta se adauga metodele variate pentru atragerea consumatorilor.

De exemplu, retailerul de lux Saks a incheiat un parteneriat cu 10 hoteluri de lux care acorda oaspetilor care petrec minim trei nopti o sesiune de shopping alaturi de un shopper personal, discounturi de 15%, precum si cafea si deserturi la unul dintre cele trei restaurante ale magazinului. “Cred ca au fost foarte multi turisti, pentru ca auzeam mai multi francezi decat americani, turisti care au fost atrasi de cursul bun euro-dolar. La nivel de strada era o adevarata nebunie, cozi la magazine, toata lumea cumpara ca in vremurile bune”, isi aminteste Eram, care calatoreste aproape in fiecare an in Statele Unite. Evident, el nu exclude posibilitatea ca dupa sarbatori lucrurile sa se fi schimbat.

“Am vorbit cu mai multi prieteni americani si mi-au spus ca de Craciun nu prea poti vedea daca este criza.” Si Mihnea Tobescu, directorul general al AIG Romania, si-a petrecut vacanta in Statele Unite, dar pe Coasta de Vest, la Las Vegas. “In decembrie am fost la Las Vegas, unde lumea se comporta ca si cand nu s-ar fi intamplat nimic. Intr-adevar, magazinele aveau reduceri mai mari decat de obicei, dar probabil si din cauza sezonului. In rest, hotelurile si restaurantele erau pline.” Managerul isi aminteste ca obisnuitele cozi de o ora la restaurantele tip bufet, unde platesti o suma fixa de bani si consumi cat vrei, erau inca acolo.

“Un lucru interesant pe care l-am remarcat a fost faptul ca se dezvolta inca proiecte imobiliare. Anul trecut imi amintesc ca am vazut santierul unui hotel imens, care acum era finalizat si pe deasupra era si ocupat in totalitate.” Tobescu spune ca intr-adevar se vorbea despre criza si oamenii erau mai precauti si nu mai risipeau banii ca inainte, dar in rest locurile erau pline de amatori de distractie. Sorana Savu, managing partner la agentia de comunicare Premium PR, care a petrecut doua saptamani de vacanta la Miami in luna ianuarie, spune ca modul cum americanii reactioneaza la criza depinde foarte mult de oras si de regiune.

“Mi se pare absurd ca intr-un oras in care vezi pe strada masini precum Lamborghini, Bentley, Ferrari, scumpe dupa standardele americane, angajatii magazinelor de lux sa fie uimiti de niste bonuri de cumparaturi de cateva sute de dolari. Spuneau ca singurii care mai cumpara sunt europenii si turistii din Brazilia.” Cat despre reducerile de pret, strategia preferata de americani pentru impulsionarea vanzarilor, se pare ca s-a schimbat considerabil. “Acum reducerile erau cumulative - 30% - peste care se adaugau alte rabaturi. Noi am primit un discount pentru ca eram din afara SUA. Ne-au spus ca acorda un discount pentru cei care vin de la o distanta mai mare de 60 de kilometri.”

In plus, pentru a asigura confortul turistilor care vin pentru cumparaturi, unele linii aeriene au relaxat politica de bagaje. “In trecut, pentru cursele transoceanice existau restrictii, dar am observat ca nu se mai aplica atat de sever restrictiile privind cantitatea de bagaje pe care o transporti. Poate si din cauza ca avioanele nu mai sunt atat de pline.” Desi se astepta sa gaseasca o tara in criza, Sorana Savu spune ca a fost frapata de “reactiile destul de violente, in sensul actelor de criminalitate locala, care au escaladat rapid”, ca si de frecventa anunturilor TV de licitatii de case. Totusi, adauga ea, americanii “tind sa compenseze lucrurile negative care se intampla cu lucruri pozitive, reale sau macar proiectate.

Autoritatile si media au inteles sa foloseasca propaganda pentru un scop nobil: le transmit oamenilor retete de comportamente care sa ii ajute sa faca fata crizei, scot in fata noii eroi, oameni de rand care reusesc sa faca ceva prin propriile forte.” Dincolo de discutiile despre criza si depa sirea ei, americanii au inceput sa acorde atentie lucrurilor cu adevarat importante si care nu pot fi cumparate neaparat cu bani, sustine Savu. “Oamenii au redescoperit bibiliotecile publice, care pun la dispozitie atat carti, cat si DVD-uri. Este o forma ieftina de distractie si un bun prilej de socializare.”

Urmărește Business Magazin

/arta-si-societate/lifestyle/turisti-in-tara-crizei-4037406
4037406
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.