Cronică de film: Un horror de pus în ramă

Autor: Bogdan Angheluta Postat la 23 septembrie 2017 598 afişări

Genul horror este din ce în ce mai popular la Hollywood, cu producţii precum Conjuring, Paranormal Activity sau Blair Witch Project aducând încasări uriaşe contra unor bugete de doar câteva milioane de dolari. IT, remake al unui film din anii ’80, este însă într-o altă categorie: e unul dintre cele mai bune filme horror pe care am avut ocazia să le văd.

Cu încasări de peste 120 de milioane de dolari în weekendul lansării, It a lăsat mult în spate tot ceea ce înseamnă competiţie - filme precum Home Again sau The Hitman’s Bodyguard.

A fost o performanţă binevenită, având în vedere că săptămânile de la sfârşitul lunii august au adus cele mai slabe performanţe din ultimii 20 de ani pentru box-office-ul nord-american.

Intrarea It pe marile ecrane a adus mai multe recorduri: cea mai bună lansare din septembrie şi cea mai bună lansare pentru un film horror. Succesul de care se bucură producţia celor de la Warner Bros. şi New Line Cinema confirmă popularitatea lui Stephen King - peste 30 de filme îi poartă numele în căsuţa scenariştilor.

It are ca şi concept central ceva ce mie, personal, mi-a dat multe coşmaruri când eram mic: un clovn criminal. Sigur, povestea e mult mai amplă, dar dacă ideea unui clovn care prinde viaţă vi se pare înspăimântătoare, atunci filmul o să vă dea fiori. De fapt, chiar şi Stephen King a recunoscut că Pennywise - numele clovnului în cauză - este o manifestare a temerilor sale din copilărie.

Pennywise, aşadar, pare a avea un singur scop: să sperie şi să ucidă copii.

Filmul din anii ’80 a rămas un punct de referinţă în industria horror, deşi e greu să spui că a fost un film reuşit. Singurul lucru de remarcat în acel caz este interpretarea lui Tim Curry, dar subiectul tratat a fost primit cu un entuziasm nebun de fanii genului. Era prin urmare firesc ca cineva să se încumete să adapteze din nou scenariul lui King, iar acel cineva s-a dovedit a fi Andy Muschietti.

Încă de la prima scenă a filmului, care ni-l prezintă pe Georgie - un băiat de 6 ani care nu are un destin prea fericit - e evident că varianta din 2017 e mult superioară din punct de vedere tehnic. E şi meritul tehnologiei, pentru că efectele speciale sunt folosite în mod constant. Pot argumenta că e mai simplu să colorezi în roşu pe calculator decât să foloseşti cinci pungi de ketchup, aşa cum se făcea în anii ’80; în acelaşi mod, pot însă argumenta că lipsa totală de realism din filmele acelor ani avea un farmec pe care nu îl mai regăsesc azi.

Pe măsură ce filmul avansează, aflăm şi inevitabilul clişeu: Pennywise e fapt o entitate malefică care se trezeşte o dată la 27 de ani pentru a teroriza copiii. Partea bună e însă că regizorul nu se fereşte de clişeele filmelor horror, ci profită la maximum de ele. Nu e un film care să aducă ceva sofisticat, o încercare de a transforma un horror într-un thriller; dimpotrivă, avem de-a face cu un film care are un singur rol: să ne sperie.

Dacă nu sunteţi fani ai genului - eu recunosc că sunt - atunci It nu vă va impresiona în niciun fel. Filmul are meritul de a ieşi din zona celor realizate doar pentru profit, aşa cum a fost cazul seriei Paranormal Activity (aşa-numitele found footage), şi de a se întoarce la anii de glorie ai genului, când regizorul Sam Raimi aducea pe marile ecrane Evil Dead. Ca fapt divers, povestea din Evil Dead (film din 1984) a fost relansată anul trecut pe HBO, prin serialul Ash vs. Evil Dead.

În concluzie, It e un film pentru iubitorii de horror. Ei vor pleca din sala de cinema aşa cum am făcut-o şi eu: cu un zâmbet pe faţă, dar cu teama că s-ar putea să nu dorm în noaptea ce urmează.

Nota: 8,5/10

O dinastie pentru un tractor O dinastie pentru un tractor

Fabricile din ţări precum Austria şi Germania au fost la început un model pentru Mircea Oltean, care a preluat fosta uzină comunistă în care a lucrat ca angajat - Irum Reghin. A eficientizat fabrica, a investit în noi tehnologii, a adaptat oferta şi a reuşit să genereze un business profitabil. Acum, fiul său se angajează într-un pariu şi mai îndrăzneţ: tractorul agricol „made in Romania”, care să concureze cu producătorii mondiali de renume.

Veşti URIAŞE pentru salariaţi care pot deschide ŞAMPANIA: Noua LEGE care ARUNCĂ în AER piaţa muncii Veşti URIAŞE pentru salariaţi care pot deschide ŞAMPANIA: Noua LEGE care ARUNCĂ în AER piaţa muncii
Oraşul din România care se transformă radical: Are străzi iluminate cu wifi şi bănci cu încărcare USB. A luat faţa celor mai mari oraşe europene precum Londra, Paris sau Amsterdam
Incredibil. Cu cât era plătită Andreea Marin la "Surprize, surprize!" Incredibil. Cu cât era plătită Andreea Marin la "Surprize, surprize!"
Jennifer Aniston le-a arătat fanilor casa sa de 21 de milioane de dolari. "N-aş vrea să trăiesc în altă parte"
Cum arată fiica celebrului Stephen Hawking
Povestea NEŞTIUTĂ a GENIULUI muzicii din România. Primul CONCERT l-a susţinut în timpul botezului său, dar o MOARTE crâncenă avea să-i curme cariera Povestea NEŞTIUTĂ a GENIULUI muzicii din România. Primul CONCERT l-a susţinut în timpul botezului său, dar o MOARTE crâncenă avea să-i curme cariera
Planul PERICULOS de a ghida EXTRATEREŞTRII către Terra înseamnă şi modificarea Soarelui: „Numai aşa îi atragem”. Urmările ne vor afecta pe toţi
Existenţa oamenilor şi a Pământului este în PERICOL maxim. Anunţul TERIBIL făcut în urmă cu puţin timp de NASA provoacă PANICĂ
Religia SATANISTĂ a luat în vizor NETFLIX. Motivul ŞOCANT pentru care sataniştii atacă serviciile de streaming Religia SATANISTĂ a luat în vizor NETFLIX. Motivul ŞOCANT pentru care sataniştii atacă serviciile de streaming
SAMSUNG lansează telefonul va schimba totul. APPLE şi HUAWEI nici măcar nu au visat la asemenea tehnologie
După ce a doborât APPLE de pe locul al doilea, HUAWEI are tehnologia necesară să îngroape complet producătorul IPHONE-uri
Postul intermitent: slăbirea preferată de vedete GALERIE FOTO Postul intermitent: slăbirea preferată de vedete GALERIE FOTO