Fast fashion pe romaneste

Postat la 29 mai 2007 1 afişăre

Colectiile de haine de serie asociate cu vedete sau designeri celebri par a fi motorul care impinge moda strazii in lumina reflectoarelor. Razvan Ciobanu si Irina Schrotter sunt primii designeri romani care au adus o parte din luxul de pe podium in magazinele de masa.

Colectiile de haine de serie asociate cu vedete sau designeri celebri par a fi motorul care impinge moda strazii in lumina reflectoarelor. Razvan Ciobanu si Irina Schrotter sunt primii designeri romani care au adus o parte din luxul de pe podium in magazinele de masa.

 

Manechinul Kate Moss a facut valva la inceputul lunii mai, cand colectia pe care a realizat-o pentru grupul britanic de moda Top Shop s-a vandut in doar cateva ore de la lansare. Fanii au fost prezenti la coada de la cinci dimineata, cu toate ca magazinul era programat sa se deschida de la ora 8, iar reprezentantii Top Shop au gandit intreg procesul de shopping cu zile inainte. Clientilor potentiali li s-au impartit bratari colorate (care le asigurau intrarea la o ora precisa) si sticle cu apa, iar numarul de articole care putea fi achizitionat a fost limitat la cinci, pentru a evita o eventuala revanzare a hainelor pe eBay. In plus, fiecare a avut la dispozitie doar 20 de minute pentru a-si alege produsele preferate. Evenimentul a avut loc la cateva zile dupa lansarea colectiei de haine cu semnatura Madonnei, realizate pentru suedezii de la H&M.

 

Astfel de noutati reprezinta de fapt elemente din puzzle-ul asa-numitului curent "fast fashion" (haine la preturi accesibile, create de marii designeri sau adaptate dupa modelele acestora), care patrunde rapid in toate colturile lumii. Totul a inceput in toamna lui 2004, cand H&M, retailerul suedez de moda, facea un anunt care a socat si entuziasmat in acelasi timp lumea modei: lansarea unei colectii realizate in colaborare cu designerul casei Chanel, Karl Lagerfeld. Amatoarele de haine ieftine si trendy au reactionat rapid si au format cozi in fata magazinului cu ore bune inainte de deschidere, iar masinile de politie si salvare au fost prezente pentru a calma eventualele spirite incinse de febra cumparaturilor. H&M a recidivat si, in anii care au urmat, Stella McCartney sau Viktor & Rolf au completat lista designerilor care au acceptat sa deseneze haine accesibile.

 

Succesul colectiilor H&M i-a determinat si pe ceilalti retaileri de moda sa lanseze colectii create de designeri. Astfel, grupul britanic Marks & Spencer a oferit spre vanzare costume de 199 de lire (290 de euro) care purtau semnatura lui Timothy Everest, unul dintre cei mai cunoscuti creatori de moda britanici, sau pantofi creati de Oliver Sweeney la 49,50 lire (72 de euro) - un sfert din pretul practicat in magazinele proprii ale creatorului. Moda colaborarii cu mari creatori a trecut si oceanul, iar in Statele Unite, Target, lant de magazine specializat in discounturi, a realizat o colectie de incaltaminte creata de Isaac Mizrahi, la doar 34,99 dolari (29 de euro) perechea.

 

Tendinta colaborarii cu designeri cunoscuti pentru a atrage cumparatorii amatori de haine fashion a aparut de curand si pe piata romaneasca. Designerii Razvan Ciobanu si Irina Schrotter au adaptat la piata autohtona curentul "fast fashion", odata cu deschiderea magazinului Debenhams, retailerul britanic al carui concept presupune vanzarea unor articole si branduri ce poarta semnatura unor designeri romani si internationali. Astfel, in galeria de designeri din magazinul de 2.500 de metri detinut de Fashion Group (firma din cadrul grupului RTC care a obtinut franciza magazinului londonez) se afla si colectiile "Mellow by Irina Schrotter" si "Preciouss by Razvan Ciobanu". "Am inceput colaborarea cu designerii bazandu-ne pe criteriul de notorietate a celor doua nume pe piata de fashion autohton. In plus, capacitatea de a livra produsele si de se adapta la piata de retail si pret-r-porter a fost si ea decisiva", spune Vincentiu Zorzolan, managing partner al Fashion Retail Group, membru al RTC Holding.

 

Irina Schrotter, unul dintre cei mai cunoscuti designeri romani, creeaza haine de peste 13 ani. Din 1996, dupa ritmul impus de marii creatori, Schrotter a lansat cate o colectie proprie de doua ori pe an, iar in 1999 a deschis un magazin propriu la New York. Designerul are in portofoliu un atelier de creatie, trei fabrici de confectii in care lucreaza peste 1.000 de angajati, iar brandul "Irina Schrotter" se vinde din Statele Unite si Brazilia pana in Franta, Liban sau Japonia. Iar Razvan Ciobanu, aflat deja la a zecea colectie in Romania, este la primul sezon in care isi vinde creatiile in Europa. Colectiile sunt asezate alaturi de creatiile a peste 13 designeri, precum Jasper Conran, Julien Macdonald, Mathew Williamson, John Rocha sau Antoni & Alison. Cele doua colec-tii au in medie 150 de articole si se adreseaza exclusiv publicului feminin.

 

In rafturile cu numele celor doi designeri romani sunt expuse topuri din jerseu de bumbac, camasi cu taieturi simetrice din matase sau satin din matase naturala, rochii din bumbac sau materiale tehnologice din poliester tratat chimic. Paleta de culori variaza de la tonuri neutre de alb si negru, la verde, galben sau roz ciclam. Preturile sunt cuprinse intre 70-165 de lei pentru topuri, 240-440 de lei pentru rochii si 165-440 de lei pentru pantaloni, in conditiile in care, de exemplu, in magazinele Irina Schrotter pretul unei rochii rar coboara sub 700 de lei.

 

Designerii spun ca vizeaza un segment de public care consuma moda, dar nu alearga exclusiv dupa produse de lux. "Tinta o reprezinta cei care doresc sa  poarte piese cool si diferite de «basic»-ul pe care il gasim in majoritatea magazinelor. Si, sigur, odata cu lansarea acestei linii secundare, sper intr-o fidelizare a viitorului client de «razvan ciobanu» (colectia de lux a creatorului, n.red.)", spune Ciobanu.

 

Stilul, cu toate ca poarta amprenta designerilor, este oarecum diferit de cel  aplicat in cazul colectiilor proprii, in special prin prisma categoriei de public vizate. "Diferentele sunt destul de mari intre cele doua linii. «Preciouss by Razvan Ciobanu» are un alt segment de piata, foloseste cu totul alte tesaturi si finisaje. Daca «razvan ciobanu» este bazat pe exclusivitatea materialelor si pe precizia finisajelor, linia pentru Debenhams este construita pe tipare mult mai usor de finisat industrial si, sigur, pe simboluri care se adreseaza unui consumator de lux in formare", sustine Razvan Ciobanu.

 

Ciobanu povesteste ca a inceput lucrul la colectie din noiembrie anul trecut, iar cel mai mult timp i-a luat pregatirea pentru lansare. "Vanzarile au depasit asteptarile, in ciuda faptului ca deschiderea oficiala a noii aripi a intarziat, dupa deschiderea Debenhams. In prima luna s-au vandut cateva sute de produse din colectiile celor doi, cu o mentiune speciala pentru «Preciouss by Razvan Ciobanu»", spune Vincentiu Zorzolan.

 

Odata drumul deschis, exista sanse ca si alti designeri romani sa lase pentru moment podiumul de prezentare si sa creeze colectii accesibile pentru public, in alte magazine decat cele proprii. "In urmatorul spatiu Debenhams, ce va fi aproape dublu ca intindere, vor exista cu siguranta si alte colectii exclusive ale unor designeri romani. Am inceput deja discutiile si speram ca sezonul de toamna sa aduca macar doua colectii ale altor designeri locali", declara reprezentantul Debenhams.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Fast fashion pe romaneste
/arta-si-societate/fast-fashion-pe-romaneste-1009304
1009304
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.