Roata de rezervă a dealerilor

Autor: Bogdan Alecu Postat la 22 noiembrie 2012 75 afişări

Pe o piaţă care continuă să scadă cu aproape 20%, vânzările de maşini către companii reprezintă ultimul „refugiu„ al dealerilor şi importatorilor de maşini. Acest tip de vânzări reprezintă acum mai bine de două treimi din piaţa locală.

Ingura constantă din piaţa auto din ultimii doi ani este reorientarea a tot mai multe mărci de volum către vânzările de flote. La nivelul întregii pieţei persoanele juridice reprezintă 69% din vânzările de maşini, pentru multe mărci ponderea trece de 80 sau chiar 90%. Vânzările către persoane fizice au scăzut în primele zece luni ale acestui an cu mai mult de jumătate (55%) faţă de perioada similară din 2011, potrivit statisticilor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).

Mărci precum Dacia, Renault sau Citroën se aşteaptă în acest an ca şapte sau opt din zece maşini să fie vândute către firme. "În lipsa susţinerii vânzărilor către persoane fizice printr-un program de tip Remat, în 2013 estimăm că vânzările către societăţi vor reprezenta aproximativ 80% din totalul vânzărilor Dacia. Prin lansarea noilor modele, printre care Dokker, Sandero şi Logan, Dacia îşi propune să-şi consolideze în 2013 poziţia de lider", spune Viorel Asaftei, director vânzări speciale al Dacia.

otrivit datelor constructorului autohton, peste două treimi (68%) din vânzările din primele zece luni ale acestui an au fost către persoane juridice, în creştere faţă de 2011 (50%) şi 2010 (30%). În topul volumelor de vânzări către societăţi din ultimii doi ani Logan este lider, fiind urmat la mică distanţă de Duster. Sunt modele care se adresează în mod evident acestui segment: utilitarele Logan Van şi Dokker Van (cu peste 95% din vânzări către firme), urmate de Logan MCV (90% către societăţi) şi Duster (peste 80% către persoane juridice).

Peste 75% din volumul de vânzări sunt însă versiuni superioare, echipate cu numeroase echipamente de confort şi siguranţă", afirmă Asaftei. În ultimii doi ani cele mai mari flote Dacia au inclus Duster şi Logan Van, iar cei mai importanţi clienţi au fost Petrom şi Romtelecom. La nivelul primelor nouă luni ale acestui an vânzările Dacia pe piaţa locală au înregistrat un declin de aproape 30% faţă de perioada similară din 2011, ajungând la 14.300 de autoturisme. Piaţa a continuat să scadă, cu 22%, potrivit APIA, iar Logan s-a menţinut cel mai bine vândut model, cu 7.100 de maşini vândute, în scădere cu 40% faţă de anul trecut.

Thomas Dubruel, directorul comercial al Dacia, declara într-un interviu pentru ZF că "piaţa flotelor nu o duce prea rău. Este la acelaşi nivel ca anul trecut. Piaţa vehiculelor comerciale chiar înregistrează o creştere uşoară. Aşadar, dacă reuşim să atragem mai multe persoane fizice, piaţa ar putea creşte anul viitor". Tot el a adăugat că "Renault are 70% dintre clienţi persoane juridice, nivel similar cu cel al pieţei". Potrivit lui Dubruel, piaţa locală continuă să scadă deoarece vânzările către persoanele fizice au scăzut cu până la 40% faţă de anul trecut, cele 45.000 de tichete "Rabla" (faţă de 120.000 de tichete în 2011) eliberate de Ministerul Mediului nefiind suficiente pentru a limita declinul.

În cazul Renault, în primele zece luni din 2012 aproximativ 70% dintre vânzări au fost către persoane juridice, faţă de 50% în 2011 şi 35% în 2010. Pentru marca Renault, cele mai importante vânzări de flote înregistrează modelele Fluence (70%), Mégane (80%) şi Master (100%). "Nu există o configuraţie standard pentru clienţii de flote, ci variază în funcţie de client şi tipul de utilizare. Observăm o tendinţă de orientare către versiunile de mijloc de gamă", spune Dora Pasăre, brand manager al Renault. În ultimii doi ani cele mai mari flote Renault au fost realizate cu Mégane şi Fluence, câţiva dintre clienţii cu achiziţiile cele mai importante din ultima perioadă fiind Orange, BRD, Bergenbier, Farmexim şi Real, adaugă Pasăre.

Sunt însă şi mărci cu ponderi mai ridicate, cum e cazul Citroën în România, pentru care aproximativ 94% din vânzări sunt către persoane juridice, faţă de 77,5% în 2011. Creşterea se datorează interesului tot mai mare acordat mărcii Citroën de către companii, dar şi scăderii accentuate a cererii pentru maşini noi din partea persoanelor fizice, potrivit lui Marc Gueudin, directorul general al Citroën România.

"Dacă ne referim numai la vehiculele de persoane, procentul reprezentat de vânzările către persoane juridice ajunge la aproximativ 80%", declară Gueudin. Cel mai bine vândut model din gama Citroën către flote este Jumper, care reprezintă aproximativ 23% din totalul vânzărilor Citroën în România, fiind urmat de C4 (peste 10%). Guedin spune că în cazul vehiculelor utilitare este mai importantă livrarea maşinii din stoc decât configuraţiile disponibile, "iar în ceea ce priveşte vehiculele de persoane, motorizările diesel şi preţul cel mai bun au reprezentat elementele cele mai căutate de către clienţii de flote". În 2012 cea mai mare flotă Citroën livrată către un singur client a fost de 100 de unităţi Nemo către firma de curierat Nemo Express, iar în anul trecut 70 de unităţi din utilitara Jumper.

Dana Cortina, directorul general al Porsche Inter Auto, divizia locală a Porsche Holding pentru retailul auto, cu un business anual de aproape 150 mil. euro, spune că procentul deţinut de persoanele juridice din vânzările de maşini a urcat la un nivel de peste 80%, pe măsură ce persoanele fizice nu mai cumpără aproape deloc maşini noi.

Cererea din partea persoanelor fizice este aproape nulă, iar salvarea dealerilor o reprezintă clienţii de flote. Ponderea clienţilor de flote de astăzi este de 60% - "un record"; prin comparaţie, în 2009 cei care cumpărau mai mult de trei maşini însemnau 35% ca pondere din business. Dacă luăm în calcul şi persoanele juridice care cumpără maşini, indiferent de numărul lor, procentul ajunge azi la 80%.

Singurul segment al pieţei auto locale care a crescut în ultimii ani cu o medie anuală de două cifre a fost leasingul operaţional, serviciul prin intermediul căruia companiile închiriază flote auto. Concret, piaţa de leasing operaţional a crescut în primele nouă luni ale acestui an cu 14% faţă de perioada similară a anului trecut, la un volum de 41.500 de unităţi, potrivit statisticilor Asociaţiei Societăţilor de Leasing Operaţional (ASLO), urmând ca până la finalul anului piaţa să depăşească pragul de 42.000 de maşini în administrare.

În primele nouă luni ale acestui an s-au înmatriculat în regim de leasing operaţional 7.200 de autovehicule noi, reprezentând 14% din totalul înma-triculărilor de autoturisme şi autovehicule comerciale uşoare. "O serie de clienţi şi-au redus flotele, contractele care au ajuns la maturitate nu au fost reînnoite integral şi pe perioada vacanţei de vară nu au fost mişcări semnificative", spune Bogdan Apahidean, preşedintele ASLO şi director general al Leaseplan, una dintre cele mai mari firme de leasing operaţional de pe piaţă.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
auto,
dealerilor,
masini
/analize/transporturi/roata-de-rezerva-a-dealerilor-10340982
10340982
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.