Noul motto al regilor asfaltului: "Si drumurile mici aduc profituri mari"

Postat la 31 mai 2011 118 afişări

Megalicitatia pentru reabilitarea si modernizarea a 8.600 de kilometri de drumuri judetene si locale din intreaga tara, cu un cost estimat la 2,6 miliarde de euro fara TVA - potrivit calculelor BUSINESS Magazin -, a adus din nou constructorii in Capitala, la concurs.

Dupa ce Ministerul Transporturilor si Infrastructurii a scos la licitatie 183 de kilometri de autostrazi, a venit randul Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului (MDRT) sa atraga constructorii in concurs. Dupa ce a lansat spre licitatie 20 de pachete de drumuri judetene si locale din toate judetele tarii, calculele MDRT nu au iesit chiar asa cum erau prevazute initial. Dar s-au mentinut aproape. Astfel, din cei 10.000 de kilometri de sosele, anuntati cu surle si trambite ca vor fi reabilitati sau modernizati in urma cu cateva luni, au fost licitati doar 8.600, al caror cost total este estimat la 2,6 miliarde de euro fara TVA. Cu alte cuvinte, lucrarile prin care un kilometru de drum judetean sau comunal va fi reparat vor costa, in medie, aproximativ 302.000 de euro. Mult, putin?

Potrivit standardelor de cost publicate de Ministerul Dezvoltarii, modernizarea unui kilometru de drum comunal ar trebui sa coste circa 165.000 de euro fara TVA, reabilitarea unui kilometru de drum judetean - 274.000 de euro, in timp ce modernizarea unui kilometru de drum judetean ar trebui sa coste 330.000 de euro. Daca luam in calcul si faptul ca din cei 8.600 de kilometri scosi la licitatie, doar 1.700 de kilometri sunt sosele judetene, restul fiind drumuri de interes comunal sau local, rezulta ca acest program ar fi trebuit sa coste cel mult 1,7 miliarde de euro, potrivit calculelor BUSINESS Magazin care iau in calcul si standardele de cost. Ramane insa de vazut daca constructorii vor depune oferte de pret mai mici, asa cum s-a intamplat in cazul celor 183 de kilometri de autostrazi licitati anul acesta, pentru care ofertele castigatoare valoreaza, insumat, 1 miliard de euro, fata de 1,4 miliarde de euro, cat estimase initial Ministerul Transporturilor si Infrastructurii.

Proiectul celor 10.000 de kilometri (din care au ramas 8.600) face parte din Programul National de Dezvoltare a Infrastructurii, care va cuprinde, de asemenea, si modernizarea satului romanesc, dar si realizarea sistemului de canalizare, epurare a apelor uzate si alimentare cu apa a localitatilor.

Ce este cu adevarat interesant insa la acest program al drumurilor judetene sI locale este faptul ca difera de clasicele proiecte licitate de stat, in sensul ca cei care vor castiga contractele, fie ei constructori romani sau straini, vor fi nevoiti sa-si finanteze singuri lucrarile timp de circa doi ani, pana in 2013.

Parerile sunt impartite in breasla constructorilor: desi acestia par a fi dezavantajati de faptul ca vor primi bani pentru lucrari abia din anul 2013, sunt si firme de profil care sunt dispuse sa accepte si un astfel de compromis, mai ales ca, in ultimii doi ani, piata constructiilor s-a redus cu circa 40%, iar constructorii au nevoie de proiectele licitate de stat ca de aer. Spre exemplu, Costel Casuneanu, unul dintre regii asfaltului din Romania, ce controleaza firma PA&CO International, si-a aratat disponibilitatea pentru acest program, spunand in primele luni ale anului, cand pe Sistemul Electronic de Achizitii Publice a aparut primul anunt de intentie privind licitatiile MDRT, ca il intereseaza si aceasta varianta, "chiar daca investitiile se fac, initial, pe banii constructorilor".

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/transporturi/noul-motto-al-regilor-asfaltului-si-drumurile-mici-aduc-profituri-mari-8290389
8290389
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.