ABC-ul investitorului în aur. Cum ar trebui să investim corect în acest activ

Autor: Andra Stroe Postat la 15 ianuarie 2022 276 afişări

Chiar dacă nu sunt la fel de „la modă” ca investiţiile în criptomonede, investiţiile în aur au un istoric bogat şi au fost considerate deseori cea mai bună soluţie în vremuri incerte. România se situează pe un trend ascendent din perspectiva pariului pe aur, dar se află încă departe de atingerea potenţialului, spun specialiştii. Cum ar trebui să investim corect în acest activ?

Pentru a beneficia şi a atinge adevăratul potenţial al unei astfel de investiţii, trebuie să fii conştient de faptul că perioada de aşteptare poate varia de la cinci sau chiar zece ani în sus. Vorbind despre randamentele de aur, creşterea medie a preţului aurului în ultimii 15 ani a fost de aproximativ 9,1% pe an”, explică Victor Dima, manager trezorerie Tavex România. Potrivit lui, investiţia în aur nu este una pe termen scurt, ci este considerată o protecţie a economiilor împotriva inflaţiei. „Pe termen scurt, fluctuaţiile preţului aurului nu sunt extrem de vizibile pentru investiţiile mici şi nu sunt întotdeauna pozitive.”

Dima spune că cel mai important factor pe care un client trebuie să-l ia în considerare atunci când se decide să investească în aur este să hotărască ce sumă doreşte să investească. „În funcţie de asta, trebuie luată în considerare lichiditatea cantităţii. De exemplu, dacă un client doreşte să cumpere 100 de grame, lingoul de 100 de grame nu este cea mai bună decizie, aşa că ar trebui să se orienteze, eventual, către cinci lingouri de câte 20 de grame fiecare sau trei lingouri de câte o uncie.” De asemenea, explică el, în cazul nevoii de transformare a învestiţiei în bani, este important să nu se vândă întreaga cantitate, ci parţial. „Să spunem că ai nevoie de 1.000 de euro. Nu ai nevoie să vinzi tot lingoul de 100 de grame, ci doar o parte, cât să-ţi acopere nevoia urgentă, iar restul să rămână ca investiţie.” Desigur, completează el, cele mai profitabile produse sunt cele pe care clientul le plăteşte cel mai puţin în raportul preţ per gram. „În momentul de faţă, cea mai bună decizie pentru achiziţionarea aurului în cantităţi începând de la 1 kilogram sunt lingourile de 100 de grame. Prin achiziţionarea acestui produs se obţine cel mai bun preţ per gram. Orientarea către cantităţi mai mari decât acestea nu este profitabilă, întrucât preţul per gram nu va fi diferit şi, în acelaşi timp, lichiditatea produselor mai mari nu este optimă.” Reprezentantul Tavex menţionează aici un alt lucru important, amintind de directiva UE, conform căreia aurul pentru investiţii este scutit de TVA. „Această decizie, adoptată la începutul anilor 2000, este piatra de temelie a investiţiei în aur. Altfel ar fi foarte greu.”

Legat de factorii care influenţează preţul aurului, el spune că răspunsul scurt este dorinţa relativă a populaţiei de a deţine aur în comparaţie cu alte active. „Există aproximativ 200.000 de tone metrice de aur suprateran, în principal sub formă de bijuterii, lingouri şi monede. Există diferiţi jucători pe piaţa aurului cu impact diferit asupra preţului internaţional al aurului. Pentru mine, cel mai influent segment este piaţa angro de aur pentru investiţii. Prin urmare, cred că, dacă marii jucători anticipează presiunile inflaţioniste viitoare sau văd alte riscuri, vor licita pentru aur în următorii ani. Sunt sigur că acesta ar fi cazul? Nu.” Oricum, adaugă Dima, trebuie să înţelegem că aurul are atribut dublu – adică este considerat atât ban, cât şi bun, având lichiditate ridicată şi risc scăzut. „Este un instrument de acoperire popular în perioada de aversiune la risc şi există mulţi factori care îi pot influenţa preţul. Prin urmare, înainte de a investi, oricine trebuie să îşi clarifice toleranţa şi aşteptările la risc, să facă o analiză raţională a condiţiilor actuale de piaţă şi să identifice principalii factori de influenţă ai preţului aurului.” În mediul turbulent al pieţei, spune reprezentantul Tavex, investitorii pot lua în considerare o creştere rezonabilă a investiţiilor în aur în portofoliul lor, pot diversifica riscurile investiţionale, iar proporţia de alocare a aurului depinde de preferinţa de risc a portofoliului. Potrivit gold.org, investiţiile în lingouri şi monede au crescut cu 18% faţă de anul trecut, la 262 de tone.

Departe de potenţialul maxim

Tavex Group a fost fondat în 1991, în Estonia, şi, potrivit lui Dima, s-a impus în Europa de Nord drept lider pe piaţa investiţiilor în metale preţioase şi schimburi valutare, deservind circa 2 milioane de clienţi anual. Compania e prezentă în 11 ţări şi vinde, anual, peste 6,1 tone de aur. În ultimii şapte ani, Tavex a vândut aproape 30 de tone de aur către 12 milioane de clienţi. Businessul are peste 250 de angajaţi specializaţi, care pot oferi detalii despre metale preţioase şi valute. Tavex este, de asemenea, partener oficial al celor mai mari rafinării din lume, printre acestea numărându-se Valcambi şi PAMP, ambele elveţiene, şi Münze österreich (Austria). De asemenea, jucătorul este partener oficial al celor mai importante monetării din lume, incluzând Monetăria West Point (Monetăria Statelor Unite), Monetăria Perth din Australia şi Austrian Mint (Monetaria Austriei).

Jucătorul a intrat pe piaţa românească spre finalul anului 2019 şi funcţionează, momentan, cu o echipă mică, de aproximativ zece persoane, la care se adaugă colaborarea cu echipele  internaţionale (spre exemplu, departamentul de HR este controlat regional, în cazul României, de la Sofia). Până în prezent, investiţia companiei în plan local s-a ridicat la 2,5 milioane de euro. Pentru 2022, Tavex România estimează o cifră de afaceri de 20 milioane de euro, cu 120% mai mare faţă de anul precedent. „A existat şi încă există un efort continuu de penetrare a pieţei locale. România nu este încă o piaţă dezvoltată la capitolul aur de investiţii, comparativ cu restul ţărilor în care avem birouri, dar pot spune că începem să vedem luminiţa de la capătul tunelului. Mai este mult de lucru pentru a ajunge unde ne dorim, dar lucrurile sunt promiţătoare.” Dima spune că a observat un deficit în ceea ce priveşte educaţia clienţilor cu privire la investiţiile în aur, precum şi un număr mic de dealeri de aur. În prezent, adaugă el, unul dintre cei mai mari competitori ai Tavex este compania Aurom. Totodată, o importanţă majoră în vânzarea aurului o are BCR, care, datorită statutului său, conferă o încredere mai mare potenţialilor investitori. „Nici restul companiilor care lucrează cu aur pentru investiţii nu trebuie ignorate, dar multe dintre ele nu au ca activitate principală vânzarea aurului pentru investiţii.”

În plan local creşterile sunt vizibile în ceea ce priveşte investiţiile în aur, însă, în timp ce la nivel internaţional s-au înregistrat creşteri ale vânzărilor de aur de până la 40% faţă de 2019, Dima spune că pe plan local este dificil să facă o estimare exactă. „Într-adevăr, vânzările noastre au crescut semnificativ faţă de 2019 şi 2020, dar lucrurile nu se datorează doar creşterii pieţei internaţionale. Prin urmare, ca să concluzionez, este dificil să avansez o valoare totală a pieţei, însă pot spune că, în prezent, e departe de ceea ce ar putea fi. Potenţialul este foarte mare, românii caută să-şi diversifice portofoliul de investiţii şi includ şi aurul. Peste câţiva ani, ne-am dori să fim cel mai de încredere furnizor de aur de investiţii din România.”

Tavex, spune Victor Dima, nu înseamnă doar comercializare produse din aur, ci şi servicii de calitate. „Noi oferim consultanţă clienţilor – actuali sau potenţiali –, şi ne dorim să educăm piaţa. Nu vrem să vindem lingouri şi monede, ci vrem ca omul să ştie ce cumpără, de ce cumpără şi ce înseamnă în viitor achiziţia lui. Suntem partenerii cumpărătorului, nu doar un comerciant. În baza unui ID Tavex, pe site-ul nostru, clientul vede în orice clipă care e statusul investiţiei lui, cât a câştigat din momentul achiziţiei până în prezent, cum a evoluat preţul aurului şi multe alte informaţii utile.” Dacă la nivel european, în cele 11 ţări în care este prezentă, compania are anual peste 2 milioane de clienţi şi vinde în jur de 6,1 tone de aur pentru investiţii, în România numărul clienţilor este încă de ordinul miilor, iar cantitatea comercializată e de câteva zeci de kilograme de aur pe lună. În 2021, Tavex a vândut, în plan local, aproximativ 150 de kilograme de aur (sub formă de lingouri şi monede de diferite gramaje). Achiziţiile clienţilor Tavex sunt, în mare parte, pentru produse între 31,1 grame (1 uncie) şi 100 de grame. „Într-adevăr, investiţia lor nu poate fi considerată notabilă din punct de vedere cantitativ, la nivel naţional, dar, din câte am observat, majoritatea clienţilor care fac astfel de achiziţii revin la Tavex pentru cantităţi mai mari de aur.” În plus, notează el, numărul celor care investesc în aur este în creştere de la lună la lună, la fel şi numărul celor care fac o astfel de investiţie pentru prima oară.

În acest moment, numărul clienţilor din România care investesc în aur prin achiziţii de la Tavex este sub 1% din populaţie. „Dar cererea de aur de investiţii a crescut în 2021 cu 100% comparativ cu 2020.” Cu siguranţă, adaugă Dima, la nivel naţional numărul investitorilor este mai mare şi, „desigur, există investitori care încă nu au apelat la serviciile noastre”. Pentru moment, jucătorul este prezent atât în online, cât şi fizic, având însă birouri deschise doar în Bucureşti. „Dar tocmai pentru că există potenţial, zone de interes pentru noi sunt şi Timişoara, Cluj, Iaşi, Constanţa.” Potrivit lui, aproximativ 30% dintre comenzile online vin din Timişoara şi Cluj, motiv pentru care compania urmează să se extindă în 2022 şi în aceste oraşe. În prezent, produsele preferate de clienţii companiei sunt monedele de o uncie (Cangurul Australian, Filarmonica din Viena) şi lingourile începând cu 10-20 de grame pentru investitorii mici sau o uncie, 50 de grame şi 100 de grame pentru investitorii mai mari. „Totodată, trebuie menţionată popularitatea monedelor istorice de un ducat şi patru ducaţi. Am observat că au o popularitate deosebită pe piaţa din România, comparativ cu alte ţări în care avem reprezentanţe. Nu cred că aceste aspecte se vor schimba în timp pentru că, în alte ţări în care suntem pe piaţă de mai bine de zece ani, produsele achiziţionate de clienţi sunt în general aceleaşi ca şi aici.”

Previziuni optimiste

În acest domeniu, Victor Dima este de părere că cel mai important lucru este transparenţa. „Clientul trebuie să aibă acces în orice moment la informaţii legate de preţul aurului la vânzare dar şi la cumpărare. Este mult de lucru pe această piaţă şi există posibilitatea de creştere în ceea ce priveşte achiziţiile de aur investiţional, dar e nevoie de timp ca România să fie dezvoltată din acest punct de vedere. Şi de educare a pieţei, bineînţeles.” Pe viitor, Dima are însă încredere cu privire la dezvoltarea acestui segment, şi preconizează că va exista o creştere foarte mare a numărului de români care investesc în aur, „posibil cel puţin o dublare în următorii doi ani”. Deja, la nivel mondial, aceste creşteri sunt vizibile, susţine el. „Criza provocată de pandemie a dezvoltat în oameni o dorinţă mai mare de a-şi proteja economiile pentru că nimeni nu ştie care va fi deznodământul acestei perioade şi, mai ales, când se va încheia.”

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.