Un mall de provincie

Postat la 23 septembrie 2008 22 afişări

Marile orase din tara au tinut capul de afis in 2008 in ceea ce priveste inaugurarea unor noi centre comerciale, iar urmatoarele luni nu vor fi diferite. Rezultatele mall-urilor din provincie sunt insa mult mai slabe fata de cele ale centrelor comerciale din Bucuresti si uneori chiar sub asteptarile initiale.

 

Aglomerarea de proiecte in cele mai bune zone din Capitala si sectorul de retail slab dezvoltat din tara i-au determinat pe dezvoltatorii de centre comerciale sa isi indrepte atentia preponderent catre orasele din provincie, in speta cele cu mai mult de 100.000 de locuitori, unde proiectele recent finalizate au ajuns sa fie mai multe comparativ cu Bucuresti. In primul semestru al acestui an au fost deschise cinci centre comerciale de mari dimensiuni, dintre care patru in provincie (Armonia in Arad, European Retail Park in Bacau si Braila, Suceava Shopping Center si City Park in Constanta) si doar unul in Bucuresti - Baneasa Shopping City.

 

Startul inaugurarilor de toamna a fost dat deja saptamana trecuta prin deschiderea Vitantis Shopping Center din Bucuresti, pana la finalul anului fiind prevazute sa se deschida peste zece centre comerciale de mari dimensiuni, dintre care noua in tara. Rezultatele acestora din urma sunt insa mult mai slabe comparativ cu cele ale centrelor comerciale din Capitala, cauzele fiind atat concurenta puternica din unele orase, cat si veniturile reduse ale locuitorilor, dupa cum declara si unii dintre dezvoltatori.

 

“Cred ca in trei-patru ani se va ajunge la nivelul de marje de profituri existente acum in Bucuresti”, considera Nicolae Danciu, directorul dezvoltatorului cipriot  Omilos Group. Opinia sa este exprimata in legatura cu Iasiul, unde compania a deschis in aceste zile prima faza a Era Shopping Park, proiect care va fi la finalizare, in 2010, printre cele mai mari centre comerciale din tara. Compania construieste in paralel inca un proiect la Oradea, a carui prima faza va fi inaugurata in primavara anului viitor, investitiile cumulate in cele doua proiecte depasind 270 mil. euro.

 

“Marjele de profit sunt mai mici in provincie decat in Bucuresti, atat pentru dezvoltator sau proprietar, cat si pentru retailer”, constata Danciu, care considera totusi ca “un retailer bun” poate obtine marje de profit la fel cu cele din Capitala daca reuseste sa isi pastreze proportia intre cheltuielile mai reduse cu chiria sau personalul si veniturile mai reduse obtinute din vanzari.

 

Opinia sa este impartasita si de catre Shimon Galon, CEO al GTC Romania, care inaugureaza in aceasta saptamana la Buzau primul din cele trei mall-uri de dimensiuni mai mici pe care dezvoltatorul le va finaliza in acest an. “Cu cat orasul este mai mic si mai departe de Bucuresti, cu atat puterea de cumparare scade, si acest lucru se simte”, spune Galon, care considera ca in Romania nu exista “cultura de mall - adica sa iei micul dejun si pranzul intr-un restaurant dintr-un mall, doamnele sa vina dupa-amiaza sa cheltuiasca banii barbatului, in timp ce copiii se joaca, iar seara sa se incheie cu un film la cinema vazut tot acolo”.

 

Directorul Omilos se arata insa, ca si Shimon Galon, increzator in schimbarea care ar trebui sa vina odata cu cresterea puterii de cumparare, considerand ca un oras precum Iasiul, “care are o populatie de 300.000 de locuitori, daca includem si studentii”, ar putea sustine astfel cinci centre comerciale de dimensiuni medii. Proiectul de la Iasi este al patrulea centru comercial din oras si totodata cel mai mare, urmand a fi extins in urmatorii doi ani cu inca 70.000 de metri patrati inchiriabili, prin deschiderea unui mall integrat in cadrul proiectului, care include acum doar unitati ale Carrefour, Praktiker, Media Galaxy si o galerie comerciala. “Cele doua proiecte au o caracteristica de baza comuna: sunt foarte mari. Si aceasta aduce un dezavantaj, prin faptul ca se vor gasi mai greu investitori care sa achizitioneze proiectele, dar are si avantajul ca e vorba de proiecte irepetabile, care nu mai lasa loc pentru ceva similar”, mai spune Danciu, completand ca pentru unul dintre proiecte n-are inca in vedere vanzarea.

 

Dezvoltarea si deschiderea pe etape a unui centru comercial, specifica in special parcurilor de retail, este considerata o solutie buna de catre Razvan Gheorghe, directorul general al companiei de consultanta imobiliara Cushman & Wakefield Activ Consulting. “Daca centrul comercial este in afara orasului, trebuie sa treaca minim unul-doi ani ca sa isi faca loc in mintea consumatorului. Uneori este chiar mai bine sa inceapa cu marile ancore de retail si sa continue cu partea de mall.” Aceasta strategie, pe care Razvan Gheorghe spune ca o recomanda in unele cazuri dezvoltatorilor, este explicata prin puterea de cumparare mai scazuta comparativ cu cea din Bucuresti, care influenteaza semnificativ rezultatele unui centru comercial. “Nu e veselie deloc in provincie; sperantele comerciantilor, cu exceptia marilor magazine care joaca rolul de ancore in asemenea complexuri, nu s-au implinit.”

 

 

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
centre,
comerciale,
mall,
dezvoltare
/analize/imobiliare/un-mall-de-provincie-3218873
3218873
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.