Retail pentru călătorii români

Autor: Ioana Matei Postat la 14 februarie 2022 165 afişări

Astăzi nu mai există nicio diferenţă substanţială între aşteptările consumatorului român şi ale celui din Franţa, observă Marius Văcălău, CEO în România al companiei axate pe retailul pentru călători Lagardère Travel Retail. Însă Gare de Nord din Paris este încă la distanţă (şi nu ne referim la kilometri) de Gara de Nord din Bucureşti. Cum se dezvoltă în acest context în România businessul cu origini pariziene?

Românii sunt deschişi pentru concepte şi formate noi, iar odată cu expunerea la călătorii în afara ţării, au devenit mai atenţi la nevoile lor şi mai exigenţi în privinţa produselor, serviciilor şi experienţei de cumpărare. Practic, azi nu mai e nicio diferenţă substanţială între aşteptările consumatorului român şi ale celui din Franţa – iar acest lucru este absolut firesc şi de bun augur”, descrie Marius Văcălău profilul consumatorului român, prin prisma afacerilor de dezvoltarea cărora este responsabil.

Compania pe care o conduce face parte din grupul cu origini franceze Lagardère Travel Retail, axat pe retailul dedicat călătorilor şi primul jucător care a promovat o îmbinare de linii de business – Duty-Free & Fashion, Food Service şi Essentials (produse de convenienţă). Compania a intrat pe piaţa locală în urmă cu 25 de ani, fiind lider pe aceste segmente cu 290 de magazine concentrate în marile aglomerări urbane, potrivit reprezentantului companiei. Aceasta s-a dezvoltat aşadar simultan cu extinderea retailului modern românesc, îmbinând două linii de business – Essentials şi Food Service, prin opt branduri, din care cele mai cunoscute la nivel naţional sunt Inmedio, 1 Minute, Relay, HUB Convenience şi So!Coffee. Unităţile din portofoliul Lagardère Travel Retail au înregistrat creşteri constante de-a lungul anilor, ajungând la un maximum al vânzărilor de 150 de milioane de euro în 2019.


„Da, există viitor pentru presa scrisă. Chiar dacă volumele şi vânzările pe această categorie s-au restrâns în ultimii ani, iar 2020 a adus un nou val de scădere, rămânem optimişti, în special pentru că deja de anul trecut am observat un trend de corecţie. Credem că este nevoie, mai ales în aceste vremuri, de informaţie, de educaţie, de gândire critică.” Sursă foto: Lagardère Travel Retail

Marius Văcălău, CEO, Lagardère Travel Retail România


„Contextul pandemic a adus numeroase provocări legate de democratizarea modelului de lucru hibrid, de restricţii, de trafic etc., toate acestea afectându-ne pe anumite canale de business. În oglindă, însă, businessul Inmedio a fost în creştere cu 25% în 2021 faţă de vârful istoric din 2019, ceea ce a adus un echilibru în ecuaţie”, descrie CEO-ul companiei cele mai recente rezultate financiare ale companiei. Per ansamblu, în ciuda contextului volatil, spune că şi-au menţinut strategia de expansiune, iar pandemia le-a oferit impulsul să experimenteze mult, să testeze diverse medii, concepte şi formate noi. „Am realizat că, strategic, este un moment oportun pentru a ne continua extinderea.”, explică el, precizând că mizează pe antreprenorii parteneri pentru a-şi continua extinderea şi mai accelerat în 2022, având în vedere faptul că businessul este operat prin parteneriate, într-un sistem asemănător sistemului de franciză. „Modelul de operare a locaţiilor noastre este un  factor important de succes pentru noi, care ne-a făcut şi ca, la finele anului trecut, să reuşim depăşirea cu aproximativ 7% a vânzărilor globale la nivel de reţea din 2019. 2022 se arată a fi un an plin, cu obiective de creştere de 12-15% – aceasta neluând în calcul proiecte mari, cu potenţial disruptiv, precum licitaţia de la Aeroportul Otopeni.”

Un element important în evoluţia afacerii ar fi lansarea licitaţiei pentru spaţiile de retail din Aeroportul Henri Coandă, în contextul în care mediul de călătorie este unul strategic pentru grupul internaţional. Anul trecut au făcut mai mulţi paşi în această direcţie – compania a câştigat licităţii în zona aeroportuară şi a deschis astfel unităţi noi la la Cluj-Napoca, Sibiu şi Timişoara. 2022 este perceput astfel de CEO-ul Lagardère Travel Retail ca fiind unul de construcţie, nu doar în ceea ce priveşte businessul efectiv, cât şi legat de transformarea mediilor de călătorie. „Pentru aceasta, ne dorim să avem un dialog activ cu autorităţile şi instituţiile din zona de transport şi turism pentru a dezvolta împreună soluţii de îmbunătăţire a experienţei călătorilor. Ne continuăm, de asemenea, dezvoltarea sustenabilă, urmând strategia gândită pe termen lung, şi avem un plan ambiţios de inaugurări pe brandurile cunoscute, în canalele noastre consacrate.” Spune că se vor concentra astfel pe viziunea globală a companiei, integrată în retail, către parteneri din zona zona de transport şi tranzit, mizând pe transformarea experienţei de călătorie. „Aeroporturi, gări, metrou – toate sunt cărţi de vizită care vorbesc despre mediul în care ne mişcăm zi de zi. De aceea, Lagardère Travel Retail va fi întotdeauna gata să îşi pună experienţa, cunoştinţele, brandurile şi resursele la dispoziţia autorităţilor şi a comunităţilor, iar pentru noi, proiecte strategice vin tocmai din această zonă: licitaţia pentru spaţiile din Aeroportul Otopeni, Gara de Nord, reţeaua de metrou.”


Din arondismentul parizian 16, în toată lumea

Creat în 1992, Lagardère este un grup internaţional cu operaţiuni în mai mult de 40 de ţări. Compania are sediul central în arondismentul 16 din Paris, angajează peste 28.000 de persoane la nivel global şi a generat venituri de 4,4 miliarde de euro în 2020. Arnaud Lagardère, CEO-ul şi preşedintele grupului, derulează începând cu 2018 o strategie de reorientare pe două divizii prioritare: Lagardère Travel Retail şi Lagardère Publishing.

Lagardère Travel Retail a devenit lider global în industria de retail pentru călători. Divizia globală operează 4.850 de magazine prin conceptele Travel Essentials, Duty Free şi Foodservice în aeroporturi, gări şi alte concesiuni din 39 de ţări şi teritorii şi a generat vânzări de 2,3 miliarde de euro în 2020. În România, compania este prezentă pe piaţă de peste 25 de ani, acoperind segmente multiple de retail (Essentials şi Foodservice), pe mai multe canale: comerţul din zonele de tranzit (aeroporturi, gări, metrou), galerii comerciale, mall-uri, centre de afaceri şi instituţii publice. Lagardère Travel Retail România are un portofoliu de opt branduri, dintre care cele mai cunoscute sunt Inmedio, Relay, HUB Convenience, 1 Minute şi So! Coffee.


În ceea ce priveşte felul în care au evoluat tendinţele de consum ale românilor,  prin prisma observaţiilor făcute în unităţile lor, tranzitate anual de 17 milioane de persoane, Marius Văcălău spune că de-a lungul anilor au asistat la o atenuare a diferenţelor dintre noi şi alte ţări unde grupul este prezent. „Dacă acum câţiva ani ne uitam către experienţa altor ţări din grup şi vedeam, încă, diferenţe în tendinţe, o creştere a segmentului on the go sau aşteptări de calitate şi servicii ce nu se regăseau pe atunci în România, putem afirma azi, fără îndoială, că am ars etape, iar aceste diferenţe au dispărut. Românii trăiesc într-un ritm alert şi se află în căutarea unor soluţii rapide şi la îndemână în drumul şi rutina lor”, observă el. Pandemia a avut un rol în modificarea acestui comportament şi a accentuat anumite trenduri, precum preocupările clienţilor legate de sustenabilitate şi de un stil de viaţă sănătos şi le-a modificat totodată comportamentul de achiziţie. „Românii ies mai rar la cumpărături şi îşi petrec mai puţin timp în centrele şi galeriile comerciale – devine, deci, cu atât mai important pentru consumatori să le oferi produsele pe care şi le doresc într-un mod cât mai accesibil, pentru ca experienţa de shopping să fie facilă. Este, aşadar, esenţială poziţionarea faţă de client, atât prin concepte şi formate accesibile, cât şi printr-o sortimentaţie variată şi bine prezentată vizual.” Adaugă că în baza acestor nevoi, sunt acum în procesul de implementare a unor schimbări în liniile de business şi în fiecare brand. Spre exemplu, Inmedio trece printr-o transformare de identitate şi prin diversificarea categoriilor, formatelor şi canalelor (stradal, insule în galerii comerciale, listări de noi produse, promoţii şi activări etc.), formatul 1 Minute evoluează de la clădirile de birou şi se găseşte şi în alte medii (precum principalele aeroporturi regionale), So!Coffee ajunge în mall-uri, iar prin centrul de producţie (o bucătărie centrală unde realizează produse proaspete, ce sunt vândute în unele dintre unităţile reţelei), vor să experimenteze noi reţete.

Ţinând cont de specificul unuia dintre branduri, precum şi de businessul la nivel internaţional (grupul are şi o divizie de publishing), nu am putut să nu îl întrebăm pe Marius Văcălău cum vede el viitorul presei tipărite: „Da, există viitor pentru presa scrisă. Chiar dacă volumele şi vânzările pe această categorie s-au restrâns în ultimii ani, iar 2020 a adus un nou val de scădere, rămânem optimişti, în special pentru că deja de anul trecut am observat un trend de corecţie. Credem că este nevoie, mai ales în aceste vremuri, de informaţie, de educaţie, de gândire critică. Inmedio a pornit acum 20 de ani de la un concept centrat pe presă şi carte şi ne asumăm rolul în care am crescut, de lider în domeniu, rol care vine inclusiv cu responsabilitatea de a aduce în continuare clienţilor noştri titluri de calitate.” Astfel, şi-au propus să sprijine industria şi să susţină creatorii de conţinut menţinând, din postura de retailer, rolul de pod necesar între ei şi cititori. „Urmărind îndeaproape tendinţele de consum şi înţelegând importanţa proximităţii în contextul actual, deja testăm formate şi canale noi prin care ajungem la consumator, precum locaţiile stradale din Cluj, Braşov şi Timişoara sau insulele din malluri şi galeriile comerciale.” De altfel, adaugă el, raţiunea transformării formatelor şi conceptelor sub care lucrează a pornit din dorinţa de a proteja relaţia cu consumatorul şi outlet-ul de presă: „Iată de ce am susţinut evoluţia Inmedio de la conceptul iniţial către un portofoliu variat din convenience-ul modern, sub noua identitate de „staţie de reîncărcare urbană”. Această nouă identitate alătură ofertei din zona de readables & collectibles o gamă de produse pe care clientul le caută în drumurile sale zilnice (snackuri, băuturi şi cafea on the go, accesorii, cadouri, servicii), în logica de proximitate şi convenienţă de care am vorbit mai sus”.

Investiţiile viitoare ale companiei ţin de extinderea reţelei prin deschiderea de magazine precum şi în remodelări: „Cafenelele So!Coffee din malluri şi galerii comerciale vin cu o execuţie arhitecturală atractivă, în tendinţă, cu o componentă de investiţie importantă. Continuă, de asemenea, remodelarea magazinelor Inmedio lansată în 2018 şi prin care au trecut deja două treimi din magazinele noastre.” Adaugă că nu ocolesc nici digitalizarea – investesc în acest sens în proiecte  menite să le dea clienţilor o mai bună vizibilitate asupra ofertei Inmedio (exemplul oferit de el în acest sens este un proiect de digital media signage de care vor beneficia atât consumatorii, cât şi partenerii lor din zona FMCG). În acelaşi timp, îşi concentrează actualizarea continuă a infrastructurii lor informatice la sediu – anul acesta implementează un nou sistem ERP care să  susţină dezvoltarea businessului (inclusiv prin integrarea proceselor specifice de duty-free), capacităţilor lor de analiză a datelor, cu proiecte de securitate cibernetică. „Dincolo de această zonă de business as usual, România este o piaţă importantă şi avem resurse, atât local, cât şi la nivel de grup, pentru a investi în proiecte majore în zona core de travel şi tranzit. Dorim să ne folosim cunoştinţele pentru a actualiza experienţa călătorilor şi a ridica standardele de retail în Aeroportul Otopeni, la metrou şi în alte medii unde avem, la nivel local şi internaţional, un portofoliu bogat de concepte, produse şi servicii.”


„2022 se arată a fi un an plin pentru noi, cu obiective de creştere de 12-15% - aceasta neluând în calcul proiecte mari, cu potenţial disruptiv, precum licitaţia de la Aeroportul Otopeni.”

Marius Văcălău, CEO, Lagardère Travel Retail România


Cum a ajuns Marius Văcălău să fie responsabil de businessul francezilor de la Lagardère? Deşi pasionat de ştiinţele exacte, a ales să urmeze şcoala de business (Relaţii Internaţionale la Academia de Studii Economice). Şi-a început cariera în Metro Cash & Carry în anul 2000, în departamentul de achiziţii. „Erau primii ani ai retailului modern pe plan local şi a fost o perioadă extrem de dinamică de formare a pieţei FMCG şi a comportamentelor de consum, dar şi a primilor specialişti în domeniu, pe o piaţă cum era România, fără nicio experienţă în acest sens. Acolo, am învăţat de la zero, practic, ceea ce înseamnă retailul la standarde internaţionale, împreună cu o generaţie tânără, entuziastă şi foarte deschisă la nou.” A trecut după 5 ani de cealaltă parte a mesei de negociere, în echipa de key account a British American Tobacco: „Aici, am absolvit, practic, o a doua şcoală de afaceri, descoperind şi învăţând o abordare extrem de ştiinţifică, structurată şi la un nivel foarte înalt de exigenţă al unui business de FMCG”.

În Lagardère Travel Retail, a început acum aproape 15 ani ca director comercial. „Am găsit aici un teren foarte fertil de creştere, de experimentare şi de învăţare. Personal, am căutat întotdeauna provocări, iar atunci când nu am găsit, le-am generat (ca studentul care căuta noi probleme de matematică şi noi soluţii). Astfel, pot spune că, pentru mine, provocările sunt un mindset, iar dorinţa de schimbare, creştere şi învăţare mă defineşte. De altfel, spune că cea mai mare realizare a mea ţine de construirea unei echipe, a unei organizaţii şi a unei culturi care caută activ şi cu plăcere provocări şi soluţii noi.”

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Retail,
călătorii români

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.