Cum a ajuns un tânăr care a lucrat toată vara pentru o pereche de încălţări, într-o vacanţă, ca spălător auto, să construiască o afacere de 1 milion de euro în România

Autor: Ioana Matei Postat la 27 aprilie 2021 10216 afişări

Răzvan Ivănescu şi-a luat prima pereche de pantofi sport după ce a muncit toată vara, într-o vacanţă de liceu, ca spălător auto. Această experienţă i-a rămas în minte, iar la maturitate, l-a transformat în antreprenor: businessul său şi al soţiei sale se îndreaptă cu paşi repezi spre atingerea pragului de 1 million de euro.

Trainer Sport, businessul familiei Ivănescu, este format din două magazine fizice aflate în Timişoara, dar şi dintr-o prezenţă puternică în online prin intermediul platformei proprii, precum şi prin marketplace-ul eMAG. Acesta vinde îmbrăcăminte şi încălţăminte sport ale unor branduri consacrate pentru toate vârstele, de la copii, la adulţi.

„Clienţii sunt din toate categoriile celor care fac mişcare, nu sportivi profesionişti, dar persoane care îşi doresc să fie cât mai active”, şi-a descris clienţii Răzvan Ivănescu în cea mai recentă ediţie a emisiunii ZF Ecosistemul Marketplace.

Compania vinde între 1.500 şi 2.000 de perechi de încălţări pe lună, la care se adaugă şi accesoriile şi articolele de îmbrăcăminte. Valoarea bonului mediu este de undeva la 200 de lei, preţurile pentru încălţăminte variind între 150 de lei şi 600 de lei. Businessul a înregistrat anul trecut vânzări de patru milioane de lei, dintre care jumătate au fost realizate din vânzările online, iar restul prin intermediul magazinelor fizice.

Răzvan Ivănescu a povestit că ideea înfiinţării unei astfel de afaceri i-a venit încă din perioada liceului. A muncit atunci o vară întreagă pentru a-şi cumpăra prima pereche de pantofi sport. Apoi, în perioada facultăţii, a început să vândă produse similare către prieteni, colegi de facultate, cunoştinţe. Iar banii pentru investiţia iniţială a venit tot din „surse apropiate”: „Am investit în business 500 de euro, bani pe care i-am împrumutat de la mama mea”.

Ulterior, a reinvestit profitul în business şi a folosit şi o variantă de finanţare prin intermediul marketplace-ului eMAG, în parteneriat cu Idea Bank: „Ne-a ajutat această finanţare fiindcă eram în prag de amenajare cu cel de al doilea magazin, în anul 2019; am primit însă şi alte finanţări şi de la alte bănci - în prezent ne-am stabilizat şi cred că nu trebuie să apelăm la alte finanţări”. A început businessul propriu-zis în 2010, iar în 2011 a intrat în online, tot prin intermediul unui marketplace, precum şi prin site-ul propriu. Pe marketplace-ul eMAG au intrat în 2017, atunci când au deschis şi primul magazin din Timişoara.


Răzvan Ivănescu, cofondator Trainer Sport:„Un antreprenor la început de drum trebuie să înveţe constant - să structureze proceduri şi să gândească un business pe termen lung.”


„Noi tot timpul am lucrat pe două canale, online, dar şi cu unităţi fizice, iar în continuare vrem ca acestea să funcţioneze împreună. Ne propunem să mai deschidem un magazin anul acesta, iar anul viitor vrem să mai dechidem încă unul”, descrie antreprenorul planurile sale pentru perioada următoare.

Soţia lui este partenera şi contabila firmei, iar responsabilităţile lor se împart în mod egal între cei doi, atât când vine vorba despre business, cât şi despre viaţa de acasă: „Este destul de greu să dezvolţi un business în familie, dar suntem amândoi dedicaţi 100%  acestuia, facem cu schimbul între muncă şi casă şi lucrăm, dacă este nevoie, câte 12-16 ore pe zi”. În prezent, echipa lor este formată din 11 oameni.

Când vine vorba despre provocări, Răzvan Ivănescu spune că cea mai importantă dintre acestea s-a legat de câştigarea încrederii distribuitorilor, precum şi pe a angajaţilor:  „Până la urmă, şi pentru ei trebuie să prezinţi o carte de vizită; trebuie să ai oameni buni în echipă, trebuie să creşti, să munceşti, cred că cel mai important este să construieşti o echipă foarte bună, să ai cu cine lucra”.

În continuare, şi-au propus să continue expansiunea cu magazine, iar în online vor să se extindă şi în afara ţării.

Cum reuşesc să se diferenţieze de retailerii internaţionali de articole sportive ?

„Fiind brand românesc, cred că noi cunoaştem mai bine nevoile locale, ale românilor; concurenţii mari din piaţă au anumite proceduri, sunt mai rigizi, noi ne putem adapta mai bine la nevoile şi cerinţele locale”, răspunde Răzvan Ivănescu.

Iar când vine vorba despre articolele preferate ale românilor, spune că ne dorim în continuare tot „ce este la modă”, cât timp produsele ajung foarte rapid la noi. Totuşi, nu contestă faptul că suntem în continuare atraşi de brand: „Brandul vinde în România şi va vinde în continuare”. Schimbările comportamentului clienţilor se leagă mai ales de aşteptările clienţilor pentru o livrare foarte rapidă: „Din ce vedem noi, s-au automatizat multe lucruri, mai ales în anul pandemiei, iar noi am încercat să automatizăm cam tot ce am învăţat pe platforma eMAG. Am lansat programul pentru site-ul nostru, cu livrare în 24 de ore”.

Răzvan Ivănescu are şi câteva recomandări pe care le-ar face tinerilor care visează la un business al lor, poate la fel ca el în perioada liceului: „Trebuie să înveţe constant - să structureze proceduri şi să gândească un business pe termen lung. Nu trebuie să aştepte un profit rapid, aşa cum vrea fiecare antreprenor care începe un business – trebuie să aştepte profitul după minimum 3-4-5 ani. Să gândească pe termen lung, să nu se aştepte să plece în vacanţă după prima zi de când au deschis un business”.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.