Ce vrea Real de la 2011: nu vinde nimic catre competitori, ba chiar mizeaza pe deschideri si achizitii

Autor: Ioana Mihai Postat la 04 februarie 2011 45 afişări

La inceput de an, Michel Lamoot, directorul general al retelei Real Romania, care a rezervat intre doua intalniri o discutie cu BUSINESS Magazin, declara ca este multumit de cum a evoluat afacerea anul trecut. Magazinele au inregistrat rezultate operationale pozitive, si-au crescut cota de piata si lucrurile nu se opresc aici. Pe lista de proiecte se afla extinderea, desi Real are acum cea mai mare retea de hipermarketuri de pe piata: “Avem in vedere toate oportunitatile oferite de piata pentru cresterea afacerii: fie printr-o expansiune sustinuta, fie prin achizitii”, spune Lamoot.

Francezul, care are o experienta de peste 20 de ani in comert in cinci tari, a preluat fraiele afacerii din Romania in toamna lui 2009. El a spus in cadrul unui interviu acordat BUSINESS Magazin ca reteaua doreste sa deschida un nou magazin in zona de nord a Capitalei. "Cu toate cele patru magazine din Bucuresti, reteaua nu are o buna acoperire aici", recunoaste Lamoot care spune ca in Capitala sunt zone neacoperite de hipermarketuri. Si asta pentru ca in ultimii ani preturile terenurilor au fost mari si, chiar daca nu s-au ieftinit dramatic, acum sunt mai accesibile.

Trei sunt principalele directii pentru planul de bataie conturat de Lamoot odata ce a preluat fraiele afacerii din Romania: "Preturile, calitatea serviciilor si pregatirea personalului sunt aspectele la care am lucrat cel mai mult in 2010". Cand efectele crizei erau deja dureroase, iar guvernul incepuse, in aprilie 2010, sa vorbeasca despre masurile de austeritate, francezul s-a gandit ca trebuie sa faca ceva. "Asa am ajuns la programul <Cel mai ieftin>, care cuprinde in acest moment 700 de produse care acopera nevoile de baza."

Cat priveste preturile, directorul Real spune ca acestea pot fi schimbate peste noapte, fiind pur si simplu o masura tehnica, prin care sunt modificate in sistem. Insa perceptia cumparatorilor despre preturi nu s-a schimbat peste noapte si a fost nevoie de 4-5 luni pana in momentul in care imaginea magazinelor s-a imbunatatit. Lamoot, pasionat de ceea ce face, este foarte activ si isi petrece multe ore pe teren (de exemplu, viziteaza saptamanal magazinele competitiei si pietele agroalimentare, pentru ca, spune el, invata foarte mult). Intre planurile sale se numara o scoala interna pentru pregatirea de brutari, patiseri si alti specialisti de profil. O alta componenta a strategiei sale este semnarea de contracte pe termen mediu cu fermieri si producatori romani, pentru a aduce pe rafturi mai multe produse romanesti. Firma a discutat cu autoritatile din Bihor si Timis pentru a organiza in parteneriat un targ. Asa Real ar putea gasi furnizori ce-si doresc sa-si aseze marfurile pe rafturile magazinelor.

Real are o retea de 25 de magazine, in conditiile in care principalul sau concurent de pe piata romaneasca, Carrefour, are acum 23 de hipermarketuri. Punctul slab al retelei germane este profitabilitatea. Sau, mai precis, lipsa ei. Pierderile au crescut de la an la an, ajungand in 2009 la peste 57 de milioane de euro, fata de 55,4 milioane de euro in 2008. Drept este insa ca reteaua de hipermarketuri a avut una dintre cele mai rapide extinderi pe piata romaneasca, sprijinindu-se si pe experienta acumulata anterior de divizia sa de cash & carry - Metro a fost primul comerciant international care a intrat in Romania, in 1996. Reteaua a preferat sa inchirieze spatii, in timp ce alti competitori au investit in ridicarea de la zero a magazinelor - cu costuri mai mari, care implicau cumpararea terenului si constructia.

E un motiv pentru care, in ce priveste profitabilitatea, reteaua germana de hipermarketuri sta mai prost decat concurentii sai din Romania. Spre comparatie, cu numai trei hipermarketuri, Cora a facut anul trecut un profit de 24 de milioane de euro, in timp ce bilantul Carrefour a indicat un profit de 21 de milioane de euro.

"O comparatie de acest fel nu este concludenta pentru ca sunt foarte multe diferente intre strategiile de dezvoltare", spune Michel Lamoot. Ba mai mult, el spune ca aceste rezultate nu sunt neobisnuite pentru o companie care s-a dezvoltat rapid. "Nu este nicio alta companie care sa se fi extins in vreo tara europeana in acelasi ritm ca Real in Romania", spune reprezentantul retelei germane. "A fost nevoie de o investitie foarte mare din partea noastra. Si trece un timp pana cand o afacere incepe sa faca bani." Compania a investit pana acum peste 550 de milioane de euro si se afla, in acest moment, exact in etapa dintre expansiunea agresiva si perioada de recuperare a investitiei. Cand grupul german s-a hotarat sa intre pe piata romaneasca, investitiile s-au facut prin leasing financiar, povesteste Lamoot.

Acum compania detine cinci din cele 25 de magazine - deschise in patru ani - si contractele de leasing pentru celelalte 20 magazine se vor mai derula pe o perioada de 15 ani. "Ceea ce nu inseamna ca vom avea rezultate financiare negative pentru inca 15 ani", precizeaza reprezentantul Real. In privinta rezultatelor financiare din 2010, Lamoot nu a dorit sa dea niciun detaliu, dar a tinut sa precizeze ca fata de cele din 2009 si 2008 "suntem in forma mai buna".

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Michel Lamoot,
director,
supermarket
/analize/comert/ce-vrea-real-de-la-2011-nu-vinde-nimic-catre-competitori-ba-chiar-mizeaza-pe-deschideri-si-achizitii-7929276
7929276
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.