Afacerile care au cucerit inima Bucureştiului

Autor: Cristina Roşca Postat la 05 aprilie 2012 80 afişări

Venirea verii îi bucură pe proprietarii celor 150 de baruri, cafenele şi restaurante care au deschis deja terasele în aşteptarea celor peste 300.000 de oameni care vin săptămânal, pe perioada verii, să mănânce, să bea o cafea sau un cocktail în Centrul Vechi.

Au trecut deja câţiva ani de când primii oameni de afaceri au simţit potenţialul centrului istoric, zonă care a fost ani la rând ocolită de orice tip de afaceri, zona fiind caracterizată de clădiri dărâmate, câini fără stăpân şi oameni fără locuinţă. Printre primii care au deschis localuri în zonă se numără antreprenorul Dragoş Petrescu: în 2005 el începea să îşi construiască businessul în zonă, care cuprinde acum restaurantul City Grill, berăriile Caru' cu Bere şi Hanu' Berarilor, cantina Sport Bar şi shaormeria Bundetot. Nu departe, Dragoş Petrescu şi-a amplasat şi brutăria Backwerk, încurajat de traficul din zonă. După el au venit alţi câţiva zeci de antreprenori care au dorit să atragă măcar o parte dintre miile de români care ajung în zonă în fiecare zi.

"În 2010 estimam că sunt în jur de 80 de localuri în centrul istoric. În 2011 o analiză ne-a dus undeva în jur de 110. Cred că anul acesta ne vom apropia de 150 de locaţii. Evident, în ultimii ani au apărut investiţii mari, în locaţii mari şi branduri recunoscute de public", spune Daniel Mischie, director de operaţiuni al grupului City Grill. El explică însă că cifrele sunt doar estimări, în condiţiile în care industria ospitalităţii nu este reglementată în România (pe piaţa locală nu există instituţii guvenamentale sau asociaţii profesionale care să reglementeze această ramură economică). În consecinţă, câţiva oameni de afaceri din zonă au înfiinţat o structură care să reprezinte o voce comună: "În centrul istoric există Asociaţia Comercianţilor din Centrul Istoric - Micul Paris, care are aproximativ 60 de membri în prezent", mai spune Mischie, care ocupă funcţia de preşedinte al acestei asociaţii.

Centrul vechi al Bucureştiului se întinde pe o suprafaţă de 57 de hectare, din care zona Lipscani ocupă circa 15 hectare. Un număr de 527 de clădiri - dintre care aproximativ o treime condensate în zona Lipscani - sunt incluse în perimetrul delimitat de şase străzi mari: la nord de bulevardele Elisabeta şi Carol, la est de bulevardul Hristo Botev, la vest de Calea Victoriei şi la sud de Splaiul Independenţei şi bulevardul Corneliu Coposu. Jumătate dintre clădirile din centrul vechi sunt construite înainte de anul 1900, iar alte 220 sunt ridicate înainte de 1940.

În aceste condiţii, multe clădiri sunt încă imposibil de închiriat pentru că starea în care sunt nu permite desfăşurarea niciunei activităţi. Acesta este motivul pentru care doar circa 150 de baruri, cafenele şi restaurante sunt deschise sau pe punctul de a se deschide. Acestora li se adaugă câteva magazine de haine, o mare parte vechi, cu mărfuri prăfuite şi, la polul opus, câteva boutique-uri cu produse unicat sau chiar de lux.

De ce sunt încă atâtea spaţii goale? Costurile recondiţionării unor astfel de imobile merg uneori până la mai bine de jumătate din valoarea de achiziţie."În centrul istoric există loc şi spaţii pentru cel puţin atâtea locaţii câte sunt deschise deja. Investitorii se lovesc însă de mai multe probleme. În primul rând, dacă tu consideri că un spaţiu este potrivit pentru businessul tău, trebuie să cauţi proprietarul care poate fi privat, public sau în litigiu", mai spune Mischie. Dacă este o proprietate privată, începe calvarul negocierilor condiţiilor contractuale. În celelalte două cazuri eşti complet blocat pentru că administraţia este un proprietar important în centrul istoric şi legal nu poate închiria decât pentru activităţi non-profit. Mai mult, o parte importantă din locaţii sunt în litigiu.

Există însă oameni de afaceri care au simţit potenţialul zonei încă din perioada când bătaia pe locaţiile din centrul vechi nu era atât de mare. Cătălin Mahu, care deţine lanţul de restaurante La Mama şi cafenelele Cafepedia, a cumpărat acum circa cinci ani un spaţiu în zonă. El a aşteptat însă până în 2011 pentru a începe să îl renoveze. În toamna lui 2011 Mahu a deschis un restaurant La Mama, care deşi nu a prins "nebunia" verii în zonă, s-a bucurat de o toamnă caldă şi generoasă. Încurajat de evoluţia restaurantului de pe Lipscani, omul de afaceri va deschide în acest an în centrul istoric al Capitalei şi un music pub în care va investi circa 700.000 de euro. Noua locaţie va fi amplasată la doar un număr (o casă - n. red.) distanţă de restaurantul La Mama din centrul istoric.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
baruri,
cafenele,
restaurante,
Centrul Vechi
/analize/comert/afacerile-care-au-cucerit-inima-bucurestiului-9477977
9477977
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.