Cum văd anul 2026 cei mai puternici executivi din comerţul alimentar local: Un an al chibzuinţei şi marcat de provocări. „Vedem o economie care face eforturi să îşi regăsească echilibrul după ani de incertitudini“
Un an al chibzuinţei. Un an marcat de provocări şi incertitudini. Un an al consolidării şi al adaptării inteligente.
♦ Executivii din comerţul alimentar, care administrează afaceri de miliarde de lei fiecare şi care conduc echipe de mii de salariaţi, iau la prima mână pulsul economiei şi al consumului privat ♦ După un 2025 marcat de multiple hopuri, ei se aşteaptă ca nici anul următor să nu fie unul lipsit de provocări ♦ Inflaţia, deficitele (bugetar şi comercial), presiunile fiscale şi contextul geopolitic mondial, toate îşi vor pune amprenta asupra României în 2026.
Un an al chibzuinţei. Un an marcat de provocări şi incertitudini. Un an al consolidării şi al adaptării inteligente.
Acestea sunt câteva dintre mesajele primite de ZF de la cei mai puternici executivi din comerţul alimentar local ca răspuns la întrebarea ce urmează în 2026 pentru economie şi pentru România.
„Pentru businessul românesc, 2026 va fi un an al consolidării şi al adaptării inteligente. Vedem o economie care face eforturi să îşi regăsească echilibrul după ani de incertitudini, dar care continuă să fie influenţată de dinamica mondială. Consumul rămâne principalul motor, dar consumatorul a devenit mai conştient – mai atent la preţ, la calitate şi la responsabilitatea brandurilor.
Companiile vor fi nevoite să construiască valoare reală“, consideră Marco Hößl, CEO al Kaufland România & Moldova.
De aceeaşi părere este şi Robert Hellwagner, CEO al Selgros România, care spune că într-un context de piaţă precum cel actual, clienţii sunt tot mai orientaţi către preţ şi valoare adăugată. Spre deosebire de lanţurile de hipermarketuri şi supermarketuri, de discount şi proximitate modernă, care se adresează clientului final, Selgros are operaţiuni de tip cash&carry, aşa că se adresează revânzătorilor şi clienţilor din HoReCa.
Orientarea către preţ şi valoare adăugată el o remarcă mai ales în cazul profesioniştilor din ospitalitate.
Provocările continuă
„Anul 2026, ca şi cel actual, va fi unul marcat de contextul economic instabil, cu efecte directe asupra mediului de retail: scădere a puterii de cumpărare, inflaţie persistentă, presiuni fiscale, costuri mai ridicate cu utilităţile şi transportul, precum şi blocaje sau întârzieri pe lanţurile de aprovizionare.“
Aşadar, provocările din acest an îşi vor face în continuare simţite efectele şi în următorul. Deşi inflaţia este de aşteptat să coboare (de la aproape 10% astăzi), ea va rămâne mult peste nivelul optim de 2%. Tot pe un trend descendent ar urma să se găsească şi deficitul bugetar, dar şi el va fi departe de ţintă.
„Anul 2026 se anticipează a fi sub influenţa presiunilor semnificative resimţite deja în 2025, ceea ce va duce la o temperare a consumului. Această încetinire e generată în principal de modificările fiscale şi de o anumită lipsă de încredere a mediului de business. Sperăm însă ca situaţia să se amelioreze în a doua jumătate a anului viitor“, spune Ionuţ Ardeleanu, CEO al Auchan România.
Executivii din comerţul alimentar, care administrează afaceri de miliarde de lei fiecare şi care conduc echipe de mii de salariaţi, iau la prima mână pulsul economiei şi al consumului privat. Astfel, după un 2025 marcat de multiple hopuri, ei se aşteaptă ca nici anul următor să nu fie unul lipsit de provocări. Inflaţia, deficitele (bugetar şi comercial), presiunile fiscale şi contextul geopolitic global, toate îşi vor pune amprenta asupra României în 2026.
Se vede o luminiţă?
„Anul 2026 se anunţă unul plin de provocări pentru mediul de afaceri din România, pe fondul unui context macroeconomic şi politic caracterizat de incertitudine şi presiuni fiscale. Deficitul bugetar şi comercial, cea mai ridicată inflaţie din Uniunea Europeană, precum şi instabilitatea politică internă şi regională vor continua să influenţeze predictabilitatea mediului economic. În tot acest context, companiile vor fi nevoite să găsească răspunsuri adecvate fiecărei situaţii, să dea dovadă de agilitate şi rezilienţă, să se adapteze continuu şi să rămână aproape de nevoile reale ale clienţilor, partenerilor şi angajaţilor“, afirmă Olga Drăguinea, membru în boardul Lidl România.
Sectorul de retail funcţionează ca un barometru fidel al economiei, e de părere Ionuţ Ardeleanu.
„Ne dorim să asistăm la efecte pozitive. Aşteptăm o creştere a consumului şi o relansare generală, atât pe orizontală (pentru parteneri, furnizori), cât şi pe verticală (pentru clienţi, angajaţi, acţionari). Este important de subliniat că nu vizăm o creştere a consumului doar din punctul de vedere al vânzărilor, ci una sustenabilă, care să aducă beneficii reale tuturor actorilor implicaţi“, adaugă el.
Un viitor optimist
Executivii din comerţ spun că deşi prezentul e marcat de o serie de incertitudini, viitorul „sună bine“. Mai exact, economia României oferă în continuare oportunităţi de creştere.„Credem cu tărie că România are un potenţial economic pozitiv pe termen lung. De altfel, şi în 2020 ne-am confruntat cu un context plin de incertitudini, dar am ales să avem încredere în piaţa locală – o strategie care s-a dovedit corectă. Vom continua pe acelaşi drum“, spune Daniel Gross, CEO al Penny România.
Tot el precizează că 2026 va fi, cel mai probabil, un an al al chibzuinţei. Măsurile de ajustare bugetară adoptate în acest an se vor resimţi în economie, iar atât companiile, cât şi consumatorii vor fi mai atenţi la decizii.
„Pentru PENNY, acest context înseamnă mai mulţi clienţi care caută preţuri corecte şi soluţii de încredere – exact modelul nostru de business. Vom continua să investim în extinderea reţelei şi în eficientizarea operaţiunilor, astfel încât să fim rezilienţi într-o perioadă provocatoare, dar şi pregătiţi pentru creşterea care va urma.“
De altfel, marii actori din comerţul alimentar au fost printre aceia care au investit constant, indiferent de contextul economic şi de cel politic. Sute de magazine moderne noi au fost deschise în fiecare an, ceea ce înseamnă investiţii de sute de milioane de euro.
„Suntem unul dintre principalii jucători de pe piaţa de retail din România şi continuăm să derulăm investiţii strategice menite să susţină creşterea sustenabilă şi dezvoltarea pe termen lung a companiei“, confirmă Mircea Moga, CEO al Mega Image.
Ce investiţii urmează?
Pentru finalul lui 2025 şi pentru anul următor, compania îşi menţine direcţia de investiţii, axându-se pe modernizarea şi extinderea reţelei de magazine, pe optimizarea lanţului logistic şi pe implementarea de soluţii digitale inovatoare.
Tot despre dezvoltare vorbeşte şi Olga Drăguinea, membru în boardul Lidl România.
„Pentru Lidl România, 2026 va aduce provocări specifice legate de menţinerea competitivităţii într-un climat economic instabil, de gestionarea eficientă a costurilor operaţionale şi de protejarea puterii de cumpărare a clienţilor, în ciuda presiunilor existente. Vom răspunde acestor provocări prin investiţii în zonele care aduc valoare pe termen lung. Vom continua să investim în dezvoltarea reţelei de magazine, în parteneriate durabile cu furnizorii locali şi în soluţii sustenabile care protejează mediul şi sprijină comunităţile.“În final, de ce continuă retailerii să parieze pe România?
„România rămâne o piaţă atractivă. Are o poziţionare strategică în regiune, o resursă umană competitivă şi un potenţial considerabil de dezvoltare în energie verde, agricultură şi tehnologie. 2026 va fi un an în care parteneriatele dintre mediul privat şi cel public pot accelera modernizarea infrastructurii şi tranziţia către o economie sustenabilă“, afirmă Marco Hößl, CEO al Kaufland Romania & Moldova.
Pentru companie, 2026 va fi un an al continuităţii şi al consolidării, retailerul urmând a investi în expansiune, digitalizare şi sustenabilitate.
„Vom continua să investim în dezvoltarea reţelei de magazine, în tehnologii care simplifică experienţa de cumpărături – de la K-Scan la casele express şi aplicaţia Kaufland Card – şi în soluţii energetice inteligente care reduc amprenta asupra mediului. În plus, vom întări relaţia cu furnizorii locali, pentru a creşte ponderea produselor româneşti la raft şi pentru a susţine lanţurile de producţie interne. Prin aceste investiţii, ne dorim să contribuim nu doar la creşterea companiei, ci şi la dezvoltarea economiei româneşti“, conchide el.

Olga Drăguinea, membru în boardul Lidl România: Anul 2026 se anunţă unul plin de provocări pentru mediul de afaceri din România, pe fondul unui context macroeconomic şi politic caracterizat de incertitudine, şi presiuni fiscale. Deficitul bugetar şi comercial, cea mai ridicată inflaţie din Uniunea Europeană, precum şi instabilitatea politică internă şi regională vor continua să influenţeze predictabilitatea mediului economic.

Marco Hößl, CEO al Kaufland România & Moldova: România rămâne o piaţă atractivă. Are o poziţionare strategică în regiune, o resursă umană competitivă şi un potenţial considerabil de dezvoltare în energie verde, agricultură şi tehnologie. 2026 va fi un an în care parteneriatele dintre mediul privat şi cel public pot accelera modernizarea infrastructurii şi tranziţia către o economie sustenabilă.

Robert Hellwagner, CEO al Selgros România: Anul 2026, ca şi cel actual, va fi un an marcat de contextul economic instabil, cu efecte directe asupra mediului de retail: scăderea puterii de cumpărare, inflaţia persistentă, presiunile fiscale, costurile mai ridicate cu utilităţile şi transportul, precum şi blocaje sau întârzieri în lanţurile de aprovizionare.

Mircea Moga, CEO al Mega Image: Suntem unul dintre principalii jucători de pe piaţa de retail din România şi continuăm să derulăm investiţii strategice menite să susţină creşterea sustenabilă şi dezvoltarea pe termen lung a companiei.

Daniel Gross, CEO al Penny România: Anul 2026 va fi, cel mai probabil, un an al chibzuinţei. Măsurile de ajustare bugetară adoptate în acest an se vor resimţi în economie, iar atât companiile, cât şi consumatorii vor fi mai atenţi la decizii.

Ionuţ Ardeleanu, CEO al Auchan România: Anul 2026 se anticipează a fi sub influenţa presiunilor semnificative resimţite deja în 2025, ceea ce va duce la o temperare a consumului. Această încetinire e generată în principal de modificările fiscale şi de o anumită lipsă de încredere a mediului de business.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













