Unu din şapte lei cheltuiţi de români în restaurante a mers către fast-food-uri şi şaormerii. În 2020 pandemia a afectat aceste businessuri, dar mai puţin ca piaţa totală

Autor: Cristina Roşca Postat la 15 noiembrie 2020 230 afişări

Unu din şapte lei cheltuiţi în 2019 în restaurantele locale au mers către McDonald’s, KFC, Taco Bell, Subway, Dabo Doner, Shaormeria Dristor sau Socului.

Unu din şapte lei cheltuiţi de români în restaurante a mers către fast-food-uri şi şaormerii. În 2020 pandemia a afectat aceste businessuri, dar mai puţin ca piaţa totală

♦ Românii au cheltuit anul trecut peste 2 mld. lei în restaurantele de tip fast-food, fie parte a unor lanţuri internaţionale, fie shaormerii locale ♦ Spre comparaţie, toată piaţa de restaurante a ajuns la circa 14 mld. lei anul trecut, un nivel maxim istoric ♦ Datele iau în calcul companiile care şi-au depus datele financiare pe 2019 şi care au declarat CAEN 5610 – Restaurante.

Unu din şapte lei cheltuiţi în 2019 în restaurantele locale au mers către McDonald’s, KFC, Taco Bell, Subway, Dabo Doner, Shaormeria Dristor sau Socului. Aceştia sunt, din datele ZF, cei mai mari jucători din acest segment, dar nu sunt cu siguranţă singurii. Doar cifrele lor de afaceri cumulate dau circa 2 mld. euro.

Piaţa este însă puternic fragmentată, cu multe afaceri care operează o singură unitate. Este interesant de observat că pe piaţa locală, fiecare oraş, fie el şi de 15.000-20.000 de locuitori, are cel puţin o şaormerie sau un fast-food care să satisfască cererea.

Tocmai apetitul românilor pentru astfel de produse i-a determinat pe unii dintre cei mai mari jucători internaţionali din acest segment să intre pe piaţa locală sau să revină după o primă încercare nereuşită. Astfel, Taco Bell a intrat pe piaţa din România în octombrie 2017 şi are în prezent 11 unităţi poziţionate în unele din cele mai importante oraşe din ţară. Mai mult, compania a ajuns la afaceri de peste 30 mil. lei anul trecut.

Cea mai recentă intrare – de fapt o revenire după circa un deceniu de pauză - este cea a gigantului american Burger King, care a deschis primul local în toamna anului trecut. Între timp reţeaua a ajuns la cinci unităţi.

Toate brandurile internaţionale - începând cu McDonald’s şi KFC şi continuând cu Subway, Burger King sau Taco Bell – se dezvoltă local în sistem de franciză, piaţa din România fiind considerată prea mică pentru o expansiune directă. McDonald’s are circa 90 de restaurante, la fel şi KFC, iar Subway aproape 40.

Împreună cu aceste reţele se dezvoltă însă şi multe afaceri locale mai mici sau mai mari. Apetitul pentru fast-food nu e ceva specific românilor, însă pe piaţa locală există un număr mai mare de şaormerii ca în alte ţării. Un argument important în favoarea acestor businessuri este preţul. Astfel, cu 10-15 lei un consumator poate să acopere o masă. De altfel, acesta a fost argumentul suprem în criza anterioară când aceste afaceri au înflorit. În perioadele dificile economic, când românii sunt atenţi pe ce cheltuie banii, factorul preţ devine tot mai important.

În 2020, în plină criză generată de pandemia de COVID-19 însă, com­por­ta­mentul de consum e diferit. Mai exact, analiştii şi jucătorii din piaţă spun că acum românii nu resimt în buzunar criza la fel ca acum mai bine de un deceniu. Astfel, ar­gu­mentele lor sunt de altă natură. Mai exact, acum faptul că multe restaurante au fost închise total sau parţial şi că libertatea de miş­care a fost limitată i-a determinat pe români să caute produse rapide, pe care le pot servi acasă sau în altă parte. Şaor­meriile şi restaurantele fast-food stradale sau de tip drive-thru exact asta oferă.

„Comportamentul de consum nu s-a schimbat masiv, preferinţele sunt aceleaşi. Clienţii nu se uită doar la pret, ci la valoarea adaugată. Numărul de vizitatori a fost pe un trend descendent, dar asta şi pentru că malluri au fost închise câteva luni, iar acum nu se poate mânca în interior. Cifrele de acum nu sunt ca în perioada de lockdown, dar nu sunt nici în linie cu anul trecut“, spune Paul Drăgan, executivul care a preluat conducerea operaţiunilor McDonald’s România în această vară. El adaugă că actuala criză nu se compară cea din 2009-2010. Acum e o criză economică, dar cu componentă sanitară.

În lunile de lockdown, când industria HoReCa funcţiona doar cu livrarea, McDonald’s sau KFC avea restaurantele de tip drive-thru deschise pentru că ele permiteau oamenilor să meargă cu maşina şi să îşi ridice personal comanda. Chiar şi acum, restaurantele la interior sunt în continuare deschise, aşa că e vânzările se fac la terasă - dacă vremea permite asta – sau sunt de tipul livrări.

Pandemia de COVID-19 este aşteptată să înjumătăţească vânzările pieţei de restaurante din România, ceea ce înseamnă o întoarcere în timp de circa zece ani. Chiar dacă poate sunt mai puţin afectate, şi lanţurile şi restaurantele de fast-food vor resimţi impactul acestui eveniment în vânzări. Rămâne însă de văzut în că măsură.

„Pentru următoarele luni, livrarea la domiciliu va fi cheia businessului nostru deoarece statul la terasă nu va mai fi o opţiune când vor mai scădea temperaturile. Deocamdată, impactul noilor restricţii nu este semnificativ, ne aşteptăm să fie un impact deoarece se minimizează durata de funcţionare până la ora 21:00, iar după această oră se poate doar livra la domiciliu. Este o perioadă cu impredictibilitate foarte mare pentru toate industriile conexe HoReCa“, spune Călin Ionescu, CEO al Sphera Franchise Group, ce are în portofoliu brandurile KFC, Pizza Hut şi Taco Bell.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
restaurante,
piata,
romani,
fast-food,
business

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.