Un zambet digital

Postat la 15 mai 2007 1 afişăre

In magazinele mari de retail si cele de electronice aproape ca nu mai e nici urma de aparate foto cu film. Peste 95% din vanzarile de aparate foto sunt reprezentate acum de echipamentele digitale. Si totusi, aparatele analogice nu vor disparea prea curand.

In magazinele mari de retail si cele de electronice aproape ca nu mai e nici urma de aparate foto cu film. Peste 95% din vanzarile de aparate foto sunt reprezentate acum de echipamentele digitale. Si totusi, aparatele analogice nu vor disparea prea curand.

 

Piata de aparate foto analogice, cu film, este in prezent nesemnificativa in Romania, ca si in majoritatea tarilor straine de altfel, aceste echipamente ramanand doar pe anumite nise, cum ar fi spre exemplu a aparatelor profesionale sau de unica folosinta. Tendinta a inceput sa fie resimtita puternic de acum doi sau trei ani, cand vanzarile de aparate digitale le-au depasit si pe piata locala pe cele de aparate traditionale, in timp ce, la nivel international, aparatele traditionale au pierdut dominatia in urma cu mai bine de cinci ani.

 

Deja marile magazine de retail si cele de electronice si electrocasnice nu mai comercializeaza aparate foto cu film sau au, in cel mai bun caz, un singur model disponibil, cum este situatia Carrefour; aparatele analogice sunt disponibile intr-o gama mai variata in magazinele mici. Iar laboratoarele foto au fost nevoite sa se adapteze la noile conditii, avand in vedere ca trebuie sa aiba capacitatea de a transpune pe hartie si fotografii din format digital si nu doar de pe film.

 

"Ponderea mai mare in favoarea aparatelor foto digitale a inceput sa se faca simtita acum doi sau trei ani, ajungand anul acesta undeva la 97%, ceea ce inseamna un procent insignifiant din piata al aparatelor analogice, cu film, care aproape ca au disparut complet din magazine", spune Nicu Stancescu, director de marketing in cadrul Canon Romania.

 

Scaderea gradului de utilizare a aparatelor analogice a venit natural, in urma evolutiei tehnologice in domeniu, care integreaza aparatul foto cu computerul, imprimanta, telefonul mobil si asa mai departe. "Camerele digitale au castigat teren in toata lumea, pentru ca sunt mai usor de folosit, au un pret accesibil, fotografiile au o calitate mai ridicata, iar manipularea acestora se face mai facil", explica Nicu Stancescu. Totodata, la acestea se mai poate adauga si faptul ca, spre deosebire de aparatele cu film, cele digitale permit previzualizarea imaginilor si ii ofera utilizatorului posibilitatea de a nu pastra anumite fotografii daca acesta considera ca nu sunt reusite. "Plus ca stilul de viata al utilizatorilor devine adaptat in general digitalului, nu numai in ceea ce priveste aparatele foto", spune Bobby Durbac, director de marketing in cadul BenQ Romania.

 

Si totusi, aparatele foto analogice nu vor disparea complet de pe piata, cel putin nu acum. "Procentul utilizatorilor care vor folosi astfel de echipamente va fi insa foarte mic, sub 1%, adica insuficient pentru a sustine aceasta piata de nisa", este de parere Dana Iorga, director de operatiuni in cadrul IT&S, importator si distribuitor de echipamente electronice si IT.

 

"Si probabil ca aparatele foto cu film nu vor disparea complet din piata niciodata. Chiar daca nu se mai inregistreaza vanzari mari pe acest segment, exista inca utilizatori care apreciaza foarte mult aparatele traditionale - si nu vorbim aici de nostalgici", afirma Durbac. "Tocmai din acest motiv inca se vede o cota de piata bine definita a aparatelor analogice, dar in urmatorii ani cumparatorii vor opta in cea mai mare parte pentru aparate digitale, incurajati de costurile mai scazute si de usurinta de utilizare a unui astfel de aparat."

 

Piata locala a camerelor foto a fost evaluata anul trecut la aproximativ 35-40 de milioane de euro, numarul unitatilor vandute fiind in jur de 150.000. In 2007 piata va creste cu 25%, la o valoare de 45 de milioane de euro si peste 180.000 de aparate foto vandute, estimeaza Dana Iorga. Pana acum, in primul trimestru a crescut cu 20% fata de perioada similara a anului precedent, conform estimarilor proprii, in conditiile in care prima parte din an nu reprezinta un varf de vanzare pentru astfel de produse. "Se poate spune ca piata incepe sa se maturizeze. Anul acesta, cresterea va fi de 25-30% comparativ cu 2006, crestere care va continua in proportie de 15-20% in urmatorii trei ani", spune si Nicu Stancescu.

 

Nu toate previziunile sunt insa la fel de optimiste. Despre urmatorii trei ani, Bobby Durbac crede ca piata va inregistra cresteri nu mai mari de 10% de la an la an. "Nu va mai trece mult timp pana cand cresterile importante cu care ne-am obisnuit, avand in vedere potentialul pietei, sa fie inlocuite de cresteri mai ponderate, date de obiceiuri diferite de achizitie si de necesitatile actuale ale clientilor", spune Durbac.

 

Conform lui Catalin Patrasescu, managing partener in cadrul firmei de consultanta SmartPoint, un ritm de crestere de 10% sau chiar sub acest nivel este normal pentru o piata care a ajuns la maturitate. La nivel mondial, afirma el, piata a inregistrat vanzari de 120 de milioane de unitati anul trecut, iar cresterea a fost mai mica de 10%.

 

Utilizatorii care folosesc aparate foto analogice pot fi pasionati de fotografie, profesionisti sau consumatori cu buget redus, care atunci cand pleaca in concediu prefera un aparat de unica folosinta sau unul obisnuit, dar cu film, care este mai ieftin decat unul digital. "Pasionatii de fotografie care prefera aparatele cu film sunt implicati in tot procesul de fotografiere, de la alegerea tipului de film si pana la developarea acestuia si imprimarea fotografiilor", spune Nicu Stancescu.

 

"Profesionistii sunt fotografii independenti sau angajati in trusturi media, care aleg aparate foto DSLR (digital single-lens reflex), pentru ca acestea se deosebesc de celelalte tipuri de camere foto prin cateva caracteristici tehnice precum punctul de focalizare, viteza obturatorului, rezolutia maxima, procesorul de imagine, compatibilitatea cu anumite obiective sau anduranta", explica Dana Iorga. "Iar spre deosebire de profesionisti, amatorii sau pasionatii prefera mai mult aparatele compacte, care nu necesita prea multe cunostinte specifice."

 

In ceea ce priveste aparatele digitale, utilizatorii enumera trei elemente de baza, anume rezolutia, zoom-ul optic si marca aparatului. "Exceptie de la aceasta regula fac utilizatoarele, caz in care designul si dimensiunile echipamentului pot ajunge primul criteriu de selectie", sustine Bobby Durbac.

 

La criteriile mentionate mai sus se mai adauga si alte elemente - senzorul de imagine, numarul de programe automate, memoria si capacitatea suportata de un card de memorie compatibil, luate in calcul de clienti in faza a doua de analiza a unui aparat foto. Iar tot mai multi clienti romani cauta echipamente usor de folosit, care au eventual si meniul in limba romana. "Cele mai cautate modele in acest an sunt cele cu o rezolutie de 5-6 megapixeli, cu zoom optic 3x sau mai mare si cu ecrane care au diagonala de 2 sau 2,5 inci. In acest caz, utilizatorii mai iau in calcul si faptul ca pot realiza si clipuri video", explica Durbac.

 

Daca vorbim de marca, concluzia comerciantilor e ca utilizatorii din Romania pun din ce in ce mai mult accent pe brand. "Marcile cu cea mai mare cautare in acest moment pe piata locala sunt Canon si Sony", spune Madalin Durca, director de marketing in cadrul magazinului online PCFun.

 

Cum poate fi definit un aparat foto de calitate? "Prima caracteristica este rezolutia, care este de preferat sa fie peste 7 megapixeli, apoi un zoom optic de cel putin 3x, un ecran tactil (touchscreen) daca se poate, iar meniul trebuie sa fie in limba romana", apreciaza Bobby Durbac de la BenQ Romania. "Trebuie sa aiba un senzor de imagine de ultima generatie, o optica foarte buna si stabilizator optic de imagine, iar producatorul trebuie sa aiba in portofoliu si o gama larga de accesorii dedicate", completeaza Dana Iorga de la IT&S.

 

In general, cele mai cumparate accesorii pentru aparatele foto sunt cardurile de memorie, in special cele de 1 si 2 GB. "Deja devine un obicei de cumparare pentru utilizatori. Fiecare camera foto trebuie sa fie insotita de un accesoriu la cumparare, iar consumatorii romani aleg cel mai frecvent cardurile de memorie", spune Madalin Durca de la PCFun.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Un zambet digital
/actualitate/un-zambet-digital-1009132
1009132
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.