Un pret-surpriza

Postat la 21 septembrie 2005 1 afişăre

Desi asteptata, vanzarea Sicomed, anuntata saptamana trecuta, a luat prin surprindere lumea financiara - nu atat prin numele cumparatorului, cat prin valoarea tranzactiei. Nu multi ar fi evaluat compania la 200 de milioane de dolari. De ce a oferit Zentiva un asemenea pret?

Desi asteptata, vanzarea Sicomed, anuntata saptamana trecuta, a luat prin surprindere lumea financiara - nu atat prin numele cumparatorului, cat prin valoarea tranzactiei. Nu multi ar fi evaluat compania la 200 de milioane de dolari. De ce a oferit Zentiva un asemenea pret?

 

In 1991 a venit pentru prima data in Romania. A vizitat doi producatori de medicamente, Antibiotice si Biofarm. "Nu m-am gandit atunci ca peste ani voi ajunge sa conduc o fabrica de medicamente din Romania", spune Klaas Postema.

 

In perioada 1996-1997, a avut un contact mai strans cu piata romaneasca ca director regional pentru România, Bulgaria, Ungaria si statele fostei Iugoslavii al companiei farmaceutice japoneze Yamanouchi. Dar in august 2002, Postema - care era atunci tot regional manager al Yamanouchi, dar pentru Asia si Africa - a fost numit director executiv al fabricii bucurestene.

 

La acea data, Sicomed valora cam 25 de milioane de dolari, isi aminteste Postema. "Ne-am propus ca pana in 2006 sa crestem valoarea companiei de patru ori". Saptamana trecuta, producatorul ceh de medicamente Zentiva a ajuns la un acord cu actionarii majoritari ai Sicomed, prin care vor prelua pachetul de 50,98% pentru 101,96 milioane de dolari. Astfel, Sicomed este evaluata de oferta Zentiva la 200 de milioane de dolari (164 de milioane de euro). Adica de opt ori mai mult decat la venirea lui Postema.

 

"Este o crestere fantastica", spune el. Pentru multi, suma pe care este dispusa sa o plateasca Zentiva a fost o surpriza. Valoarea acordului este cu 25% mai mare decat capitalizarea bursiera din ziua in care s-a anuntat tranzactia si cu 37% mai mare decat media din ultima luna.

"Pretul pe care l-am platit are la baza beneficiile pe care Zentiva se asteapta sa le genereze achizitia Sicomed", a declarat pentru BUSINESS Magazin Vera Kudynova, PR manager al companiei cehe.

 

Din punctul de vedere al beneficiilor financiare, Zentiva asteapta o crestere a profitului pe actiune inca din primul an si o impulsionare a cresterii profiturilor ulterior. "Credem ca vom imbunatati marjele de profit ale Sicomed pana la nivelurile pe care le obtine acum Zentiva in urmatorii trei ani", adauga Kudynova.

 

Potrivit Reuters, Zentiva a anuntat ca oferta sa evalueaza Sicomed la de 9,9 ori EBITDA (Earning Before Interests Taxes Depreciation and Amortization - profit inainte de plata dobanzilor, taxelor, deprecierii si amortizarii).

 

In plus, Zentiva estimeaza sa obtina din combinarea celor doua afaceri economii de costuri in valoare de 6 milioane de dolari anual.

Analistii considera ca pretul mare platit de producatorul de medicamente din Cehia se poate explica si prin prezenta in portofoliul Sicomed a marcii Gerovital.

 

Fabrica bucuresteana este singura companie care detine dreptul de a produce farmaceutice sub aceasta marca, pe care a relansat-o in acest an. Gerovital, dezvoltat in prima jumatate a secolului trecut de catre Ana Aslan, este una din cele mai cunoscute marci de medicamente folosite in tratamentul impotriva imbatranirii, fiind foarte popular pe piete ca Statele Unite sau Japonia.

"Gerovital este un brand puternic, mai ales la export, care are potential inca nedezvoltat", remarca Robert Luke, director general al GED Capital (firma care administreaza Fondul Roman Post Privatizare - FRPP, unul dintre actionarii vehiculului de investitii Venoma Holdings, care detine pachetul majoritar al Sicomed). Totusi, Vera Kudynova de la Zenitva spune ca "marca Gerovital nu a fost un factor esential in decizia de a cumpara Sicomed".

 

O alta explicatie pentru pretul obtinut este si portofoliul imobiliar pe care il detine fabrica din Bucuresti. Sicomed este amplasata la iesirea catre Autostrada Bucuresti-Constanta si detine terenuri insumand 40 de hectare, acoperite partial de foste capacitati de productie dezafectate, ramase in urma procesului de restructurare. Zentiva intentioneaza sa vanda activele imobiliare, conform Reuters.

 

Oficialii companiei din Cehia spun ca decizia de preluare a Sicomed are la baza patru motive esentiale: imbunatatirea accesului la o piata farmaceutica in crestere rapida, faptul ca Sicomed are o retea de distributie care ii va permite sa maximizeze potentialul comercial al produselor din portofoliul Zentiva pentru a se dezvolta pe segmentul asistentei medicale primare. "In plus, achizitia trebuie sa fie pozitiva din perspectiva estimarilor noastre privind profiturile", considera Kudynova. Ambele companii sunt producatoare de generice - medicamente a caror durata de protectie a expirat, dar echivalente cu produsul original.

 

Surse apropiate tranzactiei spun ca Zentiva a inceput discutiile pentru achizitia Sicomed la inceputul lunii august, negocierile desfasurându-se rapid. "Zentiva ne-a abordat", spune Luke, care nu a dorit sa spuna cat au durat discutiile, dar a precizat ca Venoma Holdings (detinut in proportii egale de FRPP si Global Finance) nu a mai negociat cu alti potentiali cumparatori vanzarea Sicomed.

 

"Nu am cerut un pret. Zentiva ne-a pus pe masa o oferta, pe care am apreciat-o ca fiind corecta si ne-am inteles asupra pretului", povesteste managerul GED Capital.

Dar pentru a ajunge la o valoare de 200 de milioane de dolari, Sicomed a parcurs un drum anevoios, presarat cu dispute, probleme financiare si chiar schimbari de management.

Istoria Sicomed a inceput in 1962, cand a fost infiintata Uzina de Medicamente Bucuresti. In 1990, fabrica trece la actuala denumire. Ulterior, a inceput si procesul de privatizare: mai intai programul de privatizare in masa. In 1998, Sicomed este listata la categoria a II-a a Bursei de Valori Bucuresti (BVB), in urma unei oferte publice de vanzare initiata de fostul Fond al Proprietatii de Stat (FPS), care si-a diminuat pachetul de la 40% la 15,17%.

 

O propunere de majorare a capitalului social a agitat apele in acei ani, dat fiind ca unul dintre actionarii de la acea vreme, fondul de investitii Broadhurst - unul dintre cei mai mari investitori straini din Romania - s-a opus. Spre sfarsitul anului 1999, scandalul s-a stins, Broadhurst si-a vandut actiunile, dar si capitalul Sicomed a fost marit.

 

In urma acestor tranzactii, pachetul majoritar a fost preluat de vehiculul de investitii Venoma Holdings, care avea ca actionari mai multe fonduri de investitii. Pentru cele 50,98% din actiuni, Venoma Holdings a platit circa 13 milioane de dolari, spune Robert Luke.  La inceputul acestui an, Venoma si-a diminuat participatia pana la putin sub 51%.

Iar din 1999 a inceput un amplu proces de restructurare, care a presupus investitii importante pentru atingerea standardelor GMP (Good Manufacturing Practice - bune practici de fabricatie), dar si modificarea portofoliului de produse, precum si impulsionarea activitatii de marketing.

Incercarile de eficientizare au dus la un nou scandal, de data aceasta pe tema preturilor.

 

 In vara anului 2001, Sicomed a solicitat Ministerului Sanatatii permisiunea de a majora preturile la o serie de produse injectabile. Dupa ce a fabricat sase luni in pierdere respectivele medicamente, conducerea Sicomed a decis oprirea productiei pana la acceptarea majorarilor. Problema a fost rezolvata in final, dar s-a soldat in anul urmator cu schimbari la nivelul managementului: la solicitarea unei parti a actionarilor, Vassilis Alexakos, directorul general din acea perioada, a fost inlocuit cu un Consiliu Director, in timp ce conducerea Consiliului de Administratie a fost preluata de Robert Luke.

 

Luke spune acum ca schimbarea managerilor a fost provocata de diferentele de viziune. Un manager are o strategie pe termen lung, pe cand fondurile de investitii gandesc pe un termen mai scurt, deoarece trebuie sa-si pregateasca exit-ul, afirma administratorul FRPP. "Procesul de transformare era mai lent decat ne doream".

In aceste conditii, la conducerea Sicomed a ajuns Klaas Postema. Prima impresie despre Sicomed? "E mare si aici trebuie sa se intample multe lucruri".

 

Noul director a trebuit sa rezolve problemele cauzate de subfinantarea sistemului de sanatate, care au creat probleme financiare tuturor producatorilor de medicamente prezenti pe piata romaneasca, dar si pe cele ridicate de concurenta din ce in ce mai puternica.

Cea mai buna decizie a fost, in opinia lui Postema, crearea unei strategii pe termen lung, care lipsea in acel moment companiei. Apoi, schimbarea viziunii. "Cand am preluat conducerea, se investise puternic in tehnologii si tot accentul pica pe activitatea de productie. In primele patru luni, am incercat sa schimb macazul spre marketing si vanzari", spune Postema. Pe de alta parte, directorul executiv al Sicomed spune ca a creat o organizatie si o echipa de management puternica. Acesta este, dupa parerea lui, unul dintre punctele forte ale Sicomed, alaturi de cota de piata, marcile din portofoliu si facilitatile moderne de productie.

 

Sicomed are o cota de aproape 5% ca valoare din piata romaneasca a medicamentelor, insa este numarul 1 in privinta numarului de unitati vandute. Un sfert din produsele farmaceutice comercializate in Romania sunt fabricate in incinta de pe bulevardul Theodor Pallady.

De asemenea, Sicomed detine - pe langa Gerovital - cateva dintre cele mai cunoscute marci de medicamente de pe piata, precum Algocalmin, Antinevralgic, Dicarbocalm, Sicovit sau Distonocalm.

 

Ce urmeaza acum? In primul rand, este nevoie de aprobarea actionarilor Zentiva pentru ca achizitia sa aiba loc. Insa aceasta va fi, probabil, mai mult o formalitate; planurile de viitor sunt deja facute.

Va urma obtinerea acceptului autoritatilor si o oferta de preluare a restului de actiuni, la acelasi pret care va fi platit pentru actiunile Venoma Holdings.

 

Dupa ce tranzactia se va incheia, Zentiva se va concentra pe trei activitati, detaliaza Vera Kudynova: integrarea celor doua companii si "in special, pe crearea uneia dintre cele mai puternice si eficiente forte de vanzari din Romania", inregistrarea unor produse ale companiei cehe in Romania, "care vor fi mototrul cresterii noii entitati", si obtinerea sinergiilor. Unul dintre atuuri este ca portofoliile celor doua companii sunt complementare, existand foarte putine medicamente care sa fie produse de ambele firme.

 

Tinta companiei cehe este de a deveni producatorul numarul unu in Europa Centrala si de Est, iar dupa achizitia Sicomed ar mai putea urma si alte preluari.

De cealalta parte, dupa sase ani in care s-a ocupat de restructurarea Sicomed, Venoma Holdings preda stafeta catre Zentiva. Predarea se face insa cu un profit excelent pentru GED Capital si Global Finance. "Este un pret foarte bun", spune Robert Luke, fara a preciza insa valoarea exacta a randamentului adus de investitia in Sicomed.

 

Pentru Sicomed, epoca fondurilor de investitii - sau a restructurarii - s-a incheiat. La conducere a trecut acum investitorul strategic. Urmeaza etapa consolidarii si integrarii in piata europeana. La capatul acesteia vom vedea daca producatorul roman a meritat pretul platit.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Un pret-surpriza
/actualitate/un-pret-surpriza-1004681
1004681
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.