STUDIU DE CAZ: Bere cu suc de fructe

Postat la 25 septembrie 2007 9 afişări

Nu vorbim de o reteta de bere cu arome, asa cum e cazul unor beri belgiene. United Romanian Breweries Bereprod, imbuteliatorul Tuborg in Romania, a adaugat marcilor de bere din portofoliu si sucuri de fructe. Dupa ce a scos pe piata in 2005 Orangina, URBB a inclus in oferta si sucurile Granini, marca pentru care a preluat importul si distributia din vara anului trecut.

CONTEXTUL:  Fiind singurul berar strain de pe piata romaneasca ce avea sucuri (Orangina) in portofoliu inca din 2005, URBB a identificat o solutie de crestere a vanzarilor prin completarea portofoliului pe segmentul sucurilor naturale si al nectarurilor, segment ce a inregistrat in ultimii 5 ani o medie de crestere de 16% anual, de doua ori mai mare decat al pietei de bauturi racoritoare in general.

 

DECIZIA: In 2006, compania decide sa-si consolideze pozitia pe piata bauturilor racoritoare din Romania, prin includerea in portofoliu a marcii Granini. La momentul lansarii, gama era alcatuita din sapte tipuri de arome de sucuri, carora li s-au adaugat pe parcurs inca patru variante.

 

EFECTELE: Pana la finalul lunii august, vanzarile de Granini au crescut cu 300% in volum fata de aceeasi perioada a anului trecut, marca ajungand sa aiba acum 2% din totalul volumului de vanzari. Compania a inregistrat anul trecut o crestere de 15% in volum a vanzarilor de bere fata de 2005, iar cifra de afaceri a crescut cu 30% fata de 2005, ajungand la aproximativ 100 de milioane de euro.

 

Nu vorbim de o reteta de bere cu arome, asa cum e cazul unor beri belgiene. United Romanian Breweries Bereprod, imbuteliatorul Tuborg in Romania, a adaugat marcilor de bere din portofoliu si sucuri de fructe. Dupa ce a scos pe piata in 2005 Orangina, URBB a inclus in oferta si sucurile Granini, marca pentru care a preluat importul si distributia din vara anului trecut.

 

Ocupand o pozitie stabila pe piata berii - locul al patrulea in randul producatorilor internationali -, United Romanian Breweries Bereprod a identificat o supapa de crestere: piata bauturilor racoritoare. O solutie la indemana, ce promite ritmuri mai rapide de crestere fata de domeniul berii, in care consumul s-a aliniat deja cu media europeana. In plus, piata berii este una dintre cele mai puternic concurentiale, in care companiile se lupta cu toate armele de marketing, distributie si productie pentru fiecare procent din cota de piata.

 

Pe piata bauturilor racoritoare situatia este insa cu totul alta, macar prin prisma unui consum net inferior fata de alte tari, dublat de o predilectie pentru bauturile carbogazoase. "Exista insa o tendinta de schimbare treptata a stilului de viata si de orientare catre o alimentatie cat mai sanatoasa", declara Catalin Ignat, vicepresedinte responsabil de marketing la URBB & Carlsrom. Fenomenul este vizibil in piata bauturilor racoritoare, prin ritmul de crestere a sucurilor naturale si al nectarurilor, ce au avut in ultimii cinci ani o medie de crestere de 16%, de peste trei ori mai mare decat media de crestere, in acelasi interval, a vanzarilor de bauturi racoritoare in general. In ultimii ani, piata bauturilor racoritoare necarbonatate a crescut sustinut, avand acum un volum de doua ori mai mare decat in 2000. Potentialul de crestere pe segmentul de bauturi necarbonatate este considerabil, crede Ignat, care argumenteaza ca acum media anuala de consum se plaseaza la 5 litri per capita, de zece ori mai putin decat in tari ca Austria, Germania, Polonia sau Ungaria.

 

Odata gasita nisa de piata ce promitea cresteri pe termen lung, URBB a avut de ales produsul pe care sa-l adauge in portofoliu. Granini a obtinut votul, explica Ignat, pentru ca este un produs descris ca "100% natural, care nu contine conservanti, coloranti, arome artificiale sau fructe si legume modificate genetic". Din luna august a anului trecut, URBB a preluat importul si distributia marcii de la De Silva Intermed si Kuki Import Export.

 

Schimbarea distribuitorului a intervenit dupa infiintarea unei filiale autohtone a companiei Eckes-Granini International, unul din principalii producatori europeni de sucuri naturale. Divizia romaneasca, infiintata pentru a dezvolta pe piata locala marca Granini, a semnat un parteneriat cu Carlsrom Beverage (parte a URBB), cu bataie lunga. Parteneriatul vizeaza atat activitatile de marketing, vanzari si logistica, cu drepturi de distributie exclusiva a marcii nemtesti, dar se refera si la inceperea activitatilor de productie a Granini in fabrica producatorului de bere. Momentan insa accentul cade pe cresterea notorietatii marcii, pentru anul in curs fiind dedicat 1 milion de euro pentru promovare (la valoare de rate-card).

 

Ca termen de comparatie insa, de la intrarea marcii Orangina pe piata romaneasca, investitiile dedicate capacitatilor de productie si distributie au depasit 12 milioane de dolari (8,5 milioane de euro). In 2006, vanzarile Orangina, prezenta acum la raft in patru variante diferite, au fost cu 70% mai mari in volum fata de anul anterior.

 

Pentru URBB, intrarea Granini in portofoliu echivaleaza cu cresterea vanzarilor cu cateva milioane de euro. Compania a inregistrat anul trecut o crestere cu 15% in volum a vanzarilor de bere fata de 2005, iar cifra de afaceri a crescut cu 30% fata de 2005, pana la aproape 100 de milioane de euro. Previziunile pentru anul in curs se refera la plusuri de 20% pentru vanzari de bere, iar marca Granini a ajuns sa detina 2% in volum din totalul vanzarilor. "Pana la finalul lunii august, volumele de vanzari Granini au inregistrat o crestere de 300% fata de aceeasi perioada a anului trecut", spune Catalin Ignat.

 

In cresterea vanzarilor, un rol-cheie l-a jucat cresterea ofertei, in momentul in care URBB a inclus marca in portofoliu, Granini fiind disponibila in sapte arome, in doua tipuri de ambalaj - sticla de un litru (cinci arome) si sticla de 0,2 litri (sase arome). Gama cuprinde acum 11 variante la sticla de un litru (noua arome) si 0,2 litri (9 arome). Fiecare dintre tipurile de ambalaj se potriveste mai bine sezonului cald si respectiv celui rece. "In timpul perioadei friguroase, in special in timpul sarbatorilor de iarna, cresc vanzarile pentru variantele in ambalaje mai mari - sticla de un litru", spune Ignat. Argumentul, explica el, vine din faptul ca in aceasta perioada consumatorii petrec mai mult timp cu familia, motiv pentru care sunt mai potrivite ambalajele mai mari. Pe perioada verii insa, consumatorii petrec mai mult timp in aer liber - in parcuri, terase, la mare -, sticlele mai mici fiind potrivite pentru aceste ocazii de consum.

 

Fie la sucuri carbonatate sau nu, producatorul Tuborg din Romania mizeaza pe sporirea consumului de bauturi racoritoare. Pentru ca a prins din mers o sansa de crestere a afacerii: cu o logistica gata pusa la punct si spatiu suficient pentru instalarea noilor linii de productie, sucurile merg practic "la pachet" cu vanzarea de bere.

Urmărește Business Magazin

/actualitate/studiu-de-caz-bere-cu-suc-de-fructe-1010446
1010446
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.