Stocul modern de spaţii de retail din România atinge 4,7 mil. mp, dar densitatea rămâne printre cele mai scăzute din regiune. Cushman & Wakefield Echinox: Pe termen mediu şi lung, piaţa are potenţial de creştere atât în oraşele principale, cât şi în cele secundare şi terţiare

Autor: Cristina Bellu Postat la 22 mai 2025 24 afişări

Stocul modern de spaţii de retail din România atinge 4,7 mil. mp, dar densitatea rămâne printre cele mai scăzute din regiune. Cushman & Wakefield Echinox: Pe termen mediu şi lung, piaţa are potenţial de creştere atât în oraşele principale, cât şi în cele secundare şi terţiare

Stocul modern de spaţii de retail din România a ajuns la circa 4,7 milioane de metri pătraţi, ceea ce corespunde unei densităţi de 250 mp/1.000 de locuitori, încă una dintre cele mai scăzute atât din Europa, cât şi din regiunea CEE.

Pe de altă parte, dezvoltatorii au anunţat planuri majore de investiţii pentru următorii ani, astfel că ecartul dintre România şi celelalte ţări din regiune va continua să se reducă, în prezent mai mult de 600.000 de metri pătraţi de spaţii de retail urmează să fie livrate până la sfârşitul deceniului, arată datele companiei de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.

„Pe termen mediu şi lung, piaţa de retail din România are potenţial de creştere susţinută, atât în oraşele principale, cât şi în oraşele secundare şi terţiare, densitatea spaţiilor moderne fiind în multe cazuri sub media europeană”, spune Dana Radoveneanu, Head of Retail Agency Cushman & Wakefield Echinox.

Cu toate că în primul trimestru din 2025 nu a fost finalizat niciun proiect nou de retail la nivel naţional, ritmul de livrare a crescut semnificativ în lunile aprilie şi mai, când aproximativ 150.000 metri pătraţi de noi scheme au fost inaugurate, inclusiv centrul comercial super regional – Mall Moldova – deschis în Iaşi luna trecută), suprafaţă care reprezintă 80% din totalul înregistrat în întreg anul trecut.

„Dezvoltatorii îşi concentrează atenţia pe proiecte de mari dimensiuni, cu funcţiuni mixte şi componente de divertisment, care să răspundă noilor comportamente de consum. În paralel, digitalizarea experienţei de cumpărare şi integrarea canalelor online-offline vor deveni factori cheie în diferenţierea ofertelor comerciale. Pe de altă parte, ritmul susţinut de creştere a vânzărilor cu amănuntul, mai ales pe segmentul produselor nealimentare, chiar şi într-un context economic caracterizat de o volatilitate crescută, încurajează realizarea de noi investiţii” adaugă Dana Radoveneanu.

Potrvit analizei realizată de compania de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox, vânzările de retail au crescut în primul trimestru cu 3,5%, datorită avansului vânzărilor de produse nealimentare care au înregistrat un plus de 7,8%, în timp ce produsele alimentare, băuturi şi tutun au consemnat un minus de 2%.

Agenţia de rating Moody’s estimează o creştere medie anuală de 3% a vânzărilor de retail din România până în 2030, în condiţiile în care pentru zona Euro previziunile indică un avans mediu de doar 1%.

“Piaţa de retail rămâne atractivă şi pentru cumpărătorii de active imobiliare, având în vedere că în primul trimestru au fost tranzacţionate proprietăţi de retail în valoare de peste 110 milioane de euro, reprezentând peste 64% din volumul total din perioada analizată. Tranzacţiile au vizat în exclusivitate proprietăţi amplasate în afara Bucureştiului”, spun consultanţii de la Cushman & Wakefield Echinox.

Raportat la chiriile centrelor comerciale şi pentru spaţiile stradale, acestea nu au înregistrat modificări semnificative, menţinându-se la un nivel maxim de 90 de euro/mp/lună, respectiv 60 de euro/mp/lună în Bucureşti, în timp ce în oraşele secundare precum Cluj - Napoca, Timişoara, Iaşi şi Constanţa, acestea ajung la 50-65 euro/mp/lună.

 

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.