Românii au cheltuit 59 mil. euro la cinema în 2024, cu 5% mai puţin decât în 2023, în timp ce numărul spectatorilor a scăzut cu 14%. Cushman & Wakefiled Echinox: În era digitală, cinematograful tradiţional trebuie să-şi regândească rolul în divertisment
Românii au cheltuit 59 milioane de euro în cinematografe în 2024, o sumă cu 5% mai mică decât cea din 2023, în condiţiile în care preţul biletelor a crescut cu 10% în 2024, iar numărul spectatorilor a fost cu 14% mai mic comparativ cu anul anterior, arată datele Centrului Naţional al Cinematografiei, analizate de firma de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefiled Echinox.
În 2024, cinematografele din România au avut 11,2 milioane spectatori, comparativ cu 13,1 milioane în 2023, an în care piaţa cinematografelor a revenit la nivelurile de dinainte de pandemie.
Din punct de vedere al încasărilor totale, operatorii de cinematografe au raportat o scădere de 5%, respectiv 292,9 milioane de lei (circa 59 milioane de euro), faţă de suma record din 2023 de 308,8 milioane de lei (circa 63 milioane de euro). De menţionat că în perioada analizată preţul mediu al unui bilet a crescut la 26,1 lei în 2024 de la 23,7 de lei în 2023. România avea la finalul anului trecut 108 cinematografe la nivel naţional, faţă de 103 în 2023.
Cifrele includ atât cinematografele cu un singur ecran, cât şi cele cu mai multe ecrane, cele din urmă reprezentând peste 96% din încasări şi 93% din numărul de spectatori.
Frecvenţa vizitelor pe cap de locuitor a scăzut de asemenes în 2024 la 0,59 de la 0,68 în 2023.
” Într-un peisaj dominat de conţinut digital şi experienţe personalizate, cinematograful tradiţional trebuie să-şi regândească rolul în ecosistemul de divertisment. Această tendinţă are implicaţii directe asupra dezvoltării centrelor comerciale, unde cinematografele au fost mult timp ancore esenţiale pentru atragerea traficului. În contextul actual, dezvoltatorii sunt provocaţi să creeze spaţii multifuncţionale, care să combine retailul cu experienţe culturale, sociale şi tehnologice, adaptate noilor aşteptări ale consumatorilor. Dezvoltatorii care investesc în astfel de formate hibride pot deveni lideri în redefinirea modului în care românii interacţionează cu spaţiile comerciale şi de petrecere a timpului liber.”, spune Dana Radoveneanu, Head of Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox.
Cele mai mari pieţe cinematografice din Romȃnia sunt Bucureşti (3.496.225 spectatori în 2024, în scădere cu 13% faţă de 2023), Constanţa (633.300 spectatori, minus 14%) Cluj-Napoca (626.188, minus18%), Timişoara (611.548, minus 19%) şi Braşov (541.478, minus 13%). Aceste pieţe concentrează peste jumătate din cererea naţională, deci impactul este major la nivel de industrie.
Aceste pieţe au înregistrat scăderi de două cifre ale numărului de spectatori, ceea ce indică o posibilă schimbare în comportamentul de consum cultural urban. Totuşi, există şi excepţii, precum judeţele Iaşi şi Prahova care au raportat o creştere a numărului de vizitatori, semnalând o potenţială redistribuire regională a interesului pentru cinematografie.
În ceea ce priveşte oraşele cu cea mai mare frecvenţă a vizitelor raportată la numărul locuitorilor din judeţ în 2024, pe primele locuri se situează Braşov (2,05 vizite per locuitor în 2023), Bucureşti (1,54), Brăila (1,18), Iaşi (1,06). În restul judeţelor acest indicator se situează sub 1. Cel mai ridicat grad de utilizare a infrastructurii cinematografice existente se înregistrează în Iaşi (1,25 spectatori/loc/zi), Vrancea (0,88 spectatori/loc/zi), Ialomiţa (0,84 spectatori/zi), Covasna (0,83 spectatori/zi), urmate de Braşov (0,58 spectatori/loc/zi) şi Alba (0,56 spectatori/loc/zi). În Bucureşti rata de utilizare a cinematografelor a fost de 0,46 spectatori/loc/zi.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













