La psiholog în pandemie. Unu din cinci pacienţi din clinicile privateare programare la psiholog. Consultaţiile psihologice au crescut cu până la 40% în rândul primilor trei operatori privaţi de sănătate

Autor: Georgiana Mihalache Postat la 14 martie 2021 73 afişări

Creşterea numărului de consultaţii psihologice acor­date în cadrul primilor trei operatori privaţi de sănătate arată nevoia din piaţă, iar nişa sănătăţii mintale ocupă din ce în ce mai mult teren în serviciile oferite de clinicile şi spitalele private.

La psiholog în pandemie. Unu din cinci pacienţi din clinicile privateare programare la psiholog. Consultaţiile psihologice au crescut cu până la 40% în rândul primilor trei operatori privaţi de sănătate

♦ Principalele probleme ale pacienţilor au fost legate de anxietate şi stres, generate în special de pandemia de COVID-19 ♦ În cazul unor operatori privaţi, procentul de consultaţii psihologice din total a ajuns chiar şi la 20% ♦ Mădălina, o pacientă: „Este important să mergi la psiholog în perioadă pandemică pentru că te ajută să te recalibrezi, să îţi găseşti pasiunile atunci când te blochezi”.

Creşterea numărului de consultaţii psihologice acor­date în cadrul primilor trei operatori privaţi de sănătate arată nevoia din piaţă, iar nişa sănătăţii mintale ocupă din ce în ce mai mult teren în serviciile oferite de clinicile şi spitalele private. Până la 20% din totalul de consultaţii oferite în 2020 în ca­drul MedLife, de exemplu, au fost din sfera patologiilor psihologice sau psihiatrice.

„Profilul de psihopatologie, pentru pacientul din prima jumătate de an 2020, a fost preponderent compus din probleme de anxietate şi stres. În a doua jumătate de an, începând cu septembrie - octombrie 2020, a început să includă persoane cu sechele COVID, fie ele neurologice ori psihiatrice, fie cu tulburări de stres şi anxietate cauzate de boală, de internare, de tratamentele aplicate. Au fost şi persoane care au pierdut membri ai familiei din pricina infecţiei cu noul coro­navirus. În prezent, patologia psihologică şi psihiatrică asociată COVID, pe reperele deja menţionate, surprinde cam 15 - 20% din toată clientela noastră şi este în creştere“, a spus pentru ZF Gabriel Dia­conu, medic specialist psihiatru, coordo­natorul Cen­trului de Psihiatrie şi Psihote­rapie MindCare, MedLife Group.

Evoluţia cererii de consiliere psihologică în cadrul reţelei Regina Maria, primul operator medical privat, s-a văzut într-o creştere de 40% a consultaţiilor evoluţie înregistrată mai ales din luna mai 2020, din datele companiei. Reţeaua Regina Maria nu oferă date privind ponderea nişei de psihologie din totalul de consultaţii, însă precizează că 58% dintre consultaţiile online în 2020 au fost pentru sănătatea mintală.

„Din datele noastre, este evidentă tendinţa românilor de a apela mai des la consiliere psihologică. Putem spune că este o evoluţie firească în contextul ultimului an, iar din punct de vedere al sănătăţii mentale este încurajator că există o deschidere mai mare pentru acest tip de servicii. În mod clar, pacienţii au resimţit puternic impactul pandemiei şi au căutat soluţii pentru a gestiona efectele acesteia asupra sănătăţii lor mentale”, potrivit reprezentanţilor reţelei Regina Maria.

Operatorul privat subliniază şi interesul companiilor pentru zona de sănătate mentală, în special în probleme de management al stresului, calitatea somnului, parenting sau gestionarea conflictelor din familie. „Am derulat zeci de workshopuri online pentru sute de angajaţi, ca parte din programul de wellbeing Corporate Sano. Companii din banking, IT&C, telecom, retail şi asigurări au contractat anul trecut pentru angajaţii lor acest program şi credem că tendinţa se va păstra şi în următorii ani, tocmai pentru că impactul pandemiei asupra psihicului uman şi al organizaţiilor a fost unul puternic şi fără precedent în ultima jumătate de secol”, au mai transmis reprezentanţii reţelei Regina Maria.

În cazul Medicover, chiar dacă procentul consultaţiilor psihologice a fost mai mic faţă de competitorii săi, de doar 4%, reprezentanţii companiei precizează că pacienţii au venit la consultaţii în urma problemelor generate de pandemie.

„Creşterea procentuală faţă de anul anterior a fost una uşoară, de circa 1%. În acest moment consultaţiile psihologice au o pondere de 4,2% în totalul serviciilor oferite de Medicover.  Problemele care i-au determinat pe pacienţi să programeze o consul­taţie psihologică au fost specifice acestei perioade. Menţionez, în primul rând, existenţa unor conflicte greu de gestionat în relaţia de cuplu, starea generală de anxietate, dificultăţile de adaptare, depre­siile, diverse somatizări şi o dezorientare sau confuzie pe plan profesional”, au transmis reprezentanţii Medicover.

O consiliere psihologică pentru adulţi în cadrul reţelei Regina Maria costă 175 lei, iar preţurile pentru alte servicii din aceeaşi sferă în cadrul operatorului medical sunt în jurul a 130 - 230 lei, din datele de pe site.

Preţul unei consultaţii la psihologie în cadrul Medicover porneşte de la 200 de lei.

Online sau offline?

Limitarea în timpul stării de urgenţă a investigaţiilor medicale care nu reprezentau o urgenţă a dus la dezvoltarea telemedicinei, iar specialitatea de psihologie a beneficiat cel mai mult de digitalizare, mai ales pentru că pacientul nu are nevoie de un consult fizic.

În cazul reţelei Regina Maria, că la nivelul anului 2020, ponderea consultaţiilor ofline a fost de 65%, iar restul de 35% au fost online. Dintre cele online, majoritatea (58%) au fost pentru consultaţii psihologice.

La MedLife, la începutul pandemiei 75% din consoliere şi psihoterapie a fost online, iar din momentul în care medicii s-au vaccinat, procentul a scăzut până la 30-40%.

În ceea ce priveşte Medicover, majoritatea consultaţiilor psihologice au fost în cabinet.

Trecerea spre mediul online a contribuit la deschiderea operatorilor privaţi şispre alte zone, dincolo de marile oraşe.

„O altă realitate a anului pandemic 2020 este aceea a creşterii cererilor pentru asistenţă de specialitate copiilor şi adolescenţilor. La un an de la începerea pandemiei, vedem din ce în ce mai mulţi copii cu manifestări atipice ale depresiei şi anxietăţii, probleme de comportament în contextul utilizării de tehnologie, dar şi situaţii familiale complexe, generate de pandemia de COVID (separări, divorţuri, litigii etc)”, a mai precizat Gabriel Diaconu, medic specialist psihiatru din cadrul MedLife.

Ce spune o pacientă?

Mădălina, o pacientă din Bucureşti, merge de trei luni la psiholog, iar primele rezultate au apărut deja, pacienta spunând că şi-a regăsit unele pasiuni şi este mai echilibrată.

„Este important să mergi la psiholog în perioadă pandemică pentru că te ajută să te recalibrezi, să îţi găseşti pasiunile atunci când te blochezi. Mergi la psiholog pentru a te regăsi. De când merg la psiholog m-am eliberat de multe lucruri, m-a ajutat să conştientizez ce se întâmplă. Nu am nicio altă problemă, nu sunt depresivă sau anxioasă, doar că pentru mine veştile neaşteptate sunt un şoc. Mergând săptămânal la psiholog din decembrie, am făcut tot felul de terapii care m-au ajutat să înţeleg mai bine cine sunt eu, care sunt atuurile pe care să mă bazez şi cum să îmi regăsesc echilibrul. Mă ajută şi în relaţia de cuplu, şi în relaţiile de familie, e bine ca fiecare dintre noi să meargă, indiferent dacă ai probleme sau nu”.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.