Primenirea de vara la Saatchi&Saatchi

Postat la 13 iunie 2006 2 afişări

Pentru prima oara in cei 16 ani de cand a infiintat Saatchi & Saatchi alaturi de fratii sai, Radu Florescu a luat taurul de coarne si a facut ordine in managementul afacerilor din grup. Nimeni nu a fost inlaturat, nimeni nu a fost adus din exterior, dar a rezultat o garnitura de manageri gata sa atraga mai mult din bugetele companiilor.

Pentru prima oara in cei 16 ani de cand a infiintat Saatchi & Saatchi alaturi de fratii sai, Radu Florescu a luat taurul de coarne si a facut ordine in managementul afacerilor din grup. Nimeni nu a fost inlaturat, nimeni nu a fost adus din exterior, dar a rezultat o garnitura de manageri gata sa atraga mai mult din bugetele companiilor.

 

Mai mult sau mai putin discret, schimbarile la Saatchi & Saatchi - una dintre primele 10 agentii de publicitate din tara, afiliata printr-un contract de franciza la al doilea mare grup de publicitate al lumii, Publicis - au inceput de mai bine de sase luni. A fost numit un nou sef al departamentului de strategie, (Cristina Iordanescu), un nou director de new business development (Alina Damaschin) si un nou director de creatie (Mihaela Pascu). Prin noiembrie 2005 a fost infiintata o noua divizie, Saatchi & Saatchi X, specializata in servicii de BTL (below-the-line, publicitate neconventionala) si shopper marketing.

 

Iar acum circa doua saptamani agentia a anuntat un nou managing director in locul lui Radu Florescu, pe Cristina Oanta, anterior client service director (functie preluata de Paula Hotea). Florescu a devenit CEO al grupului, pozitie din care se va concentra asupra oportunitatilor de new business si asupra noilor strategii de dezvoltare.

 

Toate aceste schimbari - care au avut la baza o decizie locala si asupra careia si-a dat girul biroul din Londra, spune Florescu - au loc intr-o perioada decisiva pentru business-ul grupului. Unul dintre cele doua motoare ale afacerii Saatchi - Zenith Media, divizia de media care in 2004 a avut o cifra de afaceri de doua ori mai mare decat divizia de publicitate, Saatchi & Saatchi - se afla in vizorul Publicis de ceva timp in vederea unei fuziuni cu o alta agentie din retea. E vorba de fuziunea Zenith Media cu Opti Media - aceasta fiind arondata agentiei Publicis Romania - pentru a forma o singura entitate, ZenithOptimedia, denumire sub care functioneaza la nivel mondial una dintre companiile de servicii media ale grupului Publicis.

 

In ipoteza in care fuziunea ar avea loc - si sunt semne clare si chiar declaratii ale partilor implicate ca negocierile cu francezii de la Publicis ar fi in faze avansate pentru aceasta fuziune - noua entitate din care va face parte actuala Zenith Media va suferi modificari la nivel de actionariat, de responsabilitati, implicit de aport la businessul grupului Saatchi (peste 12 mil. euro in 2004, agentia nefurnizand datele pe 2005). Situatie in care actionarii Saatchi & Saatchi (Radu Florescu si cei doi frati ai sai, John si Nicholas Alexander), via offshore-ul Peziona Enterprises, nu puteau sta cu mana in san: se impuneau unele schimbari strategice, pentru a mentine volumul de afaceri al grupului pe de o parte, dar si pentru a cultiva o cota cat mai mare dintr-o piata aflata in crestere, pe de alta parte.

 

Florescu neaga insa ca ar fi vreo legatura intre aceste schimbari si interesul Publicis de a prelua controlul in operatiunile din Romania (interes manifestat si in cazul grupului Leo  Burnett, din aceeasi retea, unde momentan Publicis are o prezenta minoritara in actionariatul companiilor arondate Leo Burnett). "Nu e nici o legatura. Este o evolutie normala a operatiunilor din Romania. Acest fapt imi permite sa ma concentrez asupra deciziilor strategice pentru grup", a declarat Radu Florescu pentru BUSINESS Magazin, care a mai spus ca cele mai multe structuri Saatchi din regiune sunt similare noii structuri din Romania.

 

Atunci de ce aceste schimbari abia acum? "Am simtit ca acum e cel mai bun moment. Conditiile impuse de piata, cumulate cu schimbarile produse incepand cu acest an, ne-au facut sa luam aceasta decizie", a spus Florescu, fara a detalia. De ce schimbari la nivel de management? Florescu explica: unele organizatii isi schimba strategia, altele focus-ul (domeniul), altele oamenii. Saatchi & Saatchi a ales-o pe cea din urma datorita "backround-ului unic pe care il are in aceasta piata si oamenilor prezenti in structura de management".

 

"Cred ca schimbarea in general nu poate sa faca decat bine", a spus Florescu, care se asteapta la o crestere a profitului net cu 15% in acest an, fara a preciza insa valoarea acestuia. "Uitandu-ma in piata de publicitate la cum se castiga, din ce in ce mai putin pentru un efort din ce in ce mai mare, cred ca acest obiectiv financiar va fi o provocare".

 

Noul manager de la Saatchi & Saatchi, Cristina Oanta (43 de ani) nu face nici o previziune financiara. "Acum revizuim estimarile. Lucrurile in publicitate se schimba extrem de rapid", spune Oanta, care lucreaza in agentie de 13 ani, ultimii 4-5 ani pe functia de client service director. Acum, ca managing director, rolul ei este sa restructureze si sa dezvolte in continuare agentia. Un exemplu de restructurare este divizarea agentiei pe specializari, o miscare recenta fiind infiintarea diviziei de BTL, Saatchi & Saatchi X. De  notat ca, in general vorbind, secretul spargerii activitatii unei agentii pe specializari e potentialul de a atrage clienti concurenti, deci business aditional.

 

De pilda, o agentie poate oferi servicii de creatie unei banci, Y sa spunem, iar divizia de BTL poate avea drept client pe banca Z, concurent direct lui Y. Daca serviciile de creatie si BTL ar fi fost integrate, atragerea unui al doilea client bancar ar fi fost putin probabila. De aici, frenezia agentiilor din ultima perioada de a-si transforma departamentele in divizii specializate (PR, BTL, Media etc), desi procesul de lucru, oamenii si interactiunile interdepartamentale sunt in esenta aceleasi.

 

Are in plan Oanta, de exemplu, infiintarea diviziei Saatchi & Saatchi PR, dat fiind ca separarea activitatii de PR este o tendinta / moda evidenta in industrie? "Nu este planificat, dar nici exclus. Toate divizarile in Saatchi s-au facut intr-un moment de business propice", a spus noul manager al agentiei, al carei principal obiectiv declarat este loializarea clientilor existenti si cresterea businessului acestora. Cristina Oanta este de profesie economist. De-a lungul timpului, a lucrat si in industria mobilei, si in turism (ca ghid turistic), dar si in cadrul unei ambasade, isi aminteste ea. In publicitate, Oanta admite ca a ajuns intamplator. Desi recunoaste ca nu a stat niciodata sa analizeze de ce lucreaza in business-ul de publicitate, ea nu ar mai pleca din aceasta industrie acum. Si nici in perspectiva.

Urmărește Business Magazin

/actualitate/primenirea-de-vara-la-saatchi-saatchi-1006146
1006146
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.