Ofensiva Ranbaxy: acum si in Romania

Postat la 17 octombrie 2006 1 afişăre

Cu un turban bleumarin si nelipsita ceasca de ceai care-i tradeaza originile indiene, Malvinder Singh vorbeste cu mandrie despre ambitiile Ranbaxy, companie pe care o conduce de la inceputul acestui an.

Cu un turban bleumarin si nelipsita ceasca de ceai care-i tradeaza originile indiene, Malvinder Singh vorbeste cu mandrie despre ambitiile Ranbaxy, companie pe care o conduce de la inceputul acestui an.

 

Dupa ce a platit o suma record pentru a cumpara Terapia, Ranbaxy a anuntat ca va transforma fabrica de medicamente din Cluj-Napoca intr-un hub european al companiei indiene. Intr-un interviu in exclusivitate pentru BUSINESS Magazin, Malvinder Singh, CEO al Ranbaxy, detaliaza planurile companiei pentru piata romaneasca. De fapt, Singh este artizanul unui plan care a adus Ranbaxy in paginile ziarelor de business din intreaga lume, prin miscarile spectaculoase si obiectivele declarate.

 

Saptamana trecuta, bunaoara, el declara pentru Financial Times ca este "flamand dupa cresteri", semnaland astfel ca valul de preluari pe care Ranbaxy l-a declansat de la inceputul anului nu este nici pe departe incheiat. La mai bine de jumatate de an dupa ce a semnat preluarea Terapia, directorul Ranbaxy este la fel de incantat de achizitia facuta, cea mai mare din istoria companiei. "Vad o potrivire strategica foarte buna", spune, cu un zambet larg pe fata, Malvinder Singh, explicand ca Terapia intareste semnificativ prezenta Ranbaxy in Europa. "Ne da un punct de sprijin puternic si o baza de operatiuni pentru mai multe piete."

 

De fapt, ce reprezinta Romania in strategia Ranbaxy? "Din mai multe motive, am ales Romania pentru a fi hubul operatiunilor noastre pentru Europa si CSI", subliniaza inca o data Singh. Primii pasi in aceasta directie au fost deja anuntati: vor fi restructurate unele din facilitatile de productie ale Ranbaxy, inclusiv mutarea unei parti a activitatii din Irlanda, aflate acum in proces de vanzare, in Romania. Ceea ce va presupune investitii de ordinul zecilor de milioane de euro. "Investitii se fac si acum si vor fi continuate, pe masura ce ne vom extinde si vom creste." Rolul de "hub" ce-i revine Romaniei, conform planurilor lui Singh, transforma piata autohtona intr-o rampa de lansare pentru produsele Ranbaxy. "Vom produce, vom dezvolta produse noi aici, le vom livra pe aceste piete (UE si CSI - n.r.)", spune managerul indian.

 

Trecand peste rolul strategic al Terapia in cadrul Ranbaxy, zambetul lui Singh devine si mai larg cand vine vorba de piata romaneasca, pe care o considera extrem de interesanta. O piata despre care spune ca, in comparatie cu tarile din Europa Centrala si de Est, se evidentiaza clar in privinta ratelor de crestere, semnificativ mai mari decat in restul regiunii. Piata se extinde rapid, iar obiectivul Ranbaxy este obtinerea cat mai rapida a acceptului autoritatilor din UE pentru facilitatile din Romania, astfel ca toate produsele de aici vor putea fi introduse pe pietele UE.

 

Ranbaxy a solicitat recent aprobarea autoritatilor din Statele Unite pentru a introduce pe piata americana nu mai putin de 169 de produse. O parte dintre aprobari le-au primit deja. Singh spune insa ca fabrica din Romania nu va exporta insa peste ocean, desi o parte din brandurile pe care Ranbaxy le va vinde in SUA vor fi produse si la Cluj. "Romania, in acest moment, este «rezervata» pentru Europa si CSI. Cred ca este o piata suficient de mare", spune el. Directorul Ranbaxy nu neaga posibilitatea unei extinderi in viitor, dar apreciaza ca inca nu este momentul. "Cred ca trebuie sa avansam pas cu pas."

 

Dar campania de achizitii declansata de directorul executiv al Ranbaxy nu a aratat tocmai a evolutie pas cu pas, iar anuntarea a nu mai putin de  patru tranzactii intr-o singura saptamana a reprezentat mai degraba "un pas imens". Lucru pe care il recunoaste inclusiv Malvinder Singh. "Da, am facut mai multe lucruri simultan". Cum s-a simtit negociind patru achizitii in acelasi timp? "Este pasionant, provocator, te tine treaz noaptea de mai multe ori pe diferite contracte si termeni. Trebuie sa fii atent sa nu confunzi diferite date despre fiecare companie. Dar a fost distractiv." Atunci, Singh a petrecut 12 zile in Romania, luand parte la procesul de negociere al achizitiei Terapia, in urma careia Ranbaxy Laboratories a platit 324 de milioane de dolari pentru 96,7% din actiunile producatorului clujean de medicamente, detinute de compania americana de investitii Advent International.

 

Saptamana trecuta, Malvinder Singh a venit pentru a treia oara in Romania, pentru a se asigura ca "lucrurile merg bine si ca evolueaza rapid". Cea de-a doua calatorie a avut loc in iunie, cand tranzactia dintre Advent si Ranbaxy s-a finalizat, odata cu acceptul Consiliului Concurentei.

 

Cand va avea loc urmatoarea vizita? "De Craciun! Urmatoarea vizita va avea loc cand el (aratand spre noul director general al Terapia Ranbaxy, Dragos Damian - n.r.) va fi mai aproape de obiectivul de a deveni numarul unu pe piata", promite Singh. Terapia Ranbaxy este acum cel mai mare producator de generice de pe piata romaneasca, afirma oficialii companiei. "Obiectivul nostru e clar: acela de a deveni prima companie din industria farmaceutica romaneasca", sustine directorul grupului Ranbaxy. Estimarile vizeaza locul 4 sau 5 pentru sfarsitul anului.

 

Terapia Ranbaxy are o cota de circa 6% pe piata farmaceutica romaneasca, in timp ce principalul jucator, grupul britanic GlaxoSmithKline are aproximativ 8,5%. Ca urmare, unii analisti apreciaza ca, pentru a-si indeplini obiectivul, Ranbaxy ar trebui sa mai cumpere inca un producator pe piata autohtona. Intrebat daca vor urma alte achizitii, Malvinder Singh prefera un raspuns diplomatic. "Permiteti-mi sa va raspund la intrebare in alt fel, chiar daca ce spun s-ar putea sa nu va raspunda la intrebarea la care ati vrea sa va raspund: Vom face tot ce este necesar pentru a ajunge numarul unu."

 

De altfel, managerul Ranbaxy recunoaste ca pentru a-si atinge obiectivul declarat - cel de a ajunge in primii cinci producatori de generice la nivel mondial pana in 2012 (de pe locul opt in prezent) - va mai trece prin cateva runde de negocieri. "Sunt deschis pentru alte achizitii, in prezent evaluam cateva", spune Malvinder Singh, insistand insa ca nu si pe piata romaneasca. "Momentan, ne concentram asupra procesului de integrare si incercam sa profitam cat mai mult de ce am cumparat si sa ne indeplinim planurile pe care ni le-am facut", spune el, adaugand ca exista o strategie foarte clara pentru Terapia Ranbaxy, la implementarea si executia careia trebuie sa fie foarte atenti.

 

Pe de alta parte, Singh insista asupra faptului ca se poate baza si pe cresterea organica pentru a ajunge numarul unu pe piata. "Sigur ca putem ajunge si fara achizitii", spune directorul Ranbaxy, sustinand ca fluxul de produse pe care il are in pregatire, atat de la Ranbaxy spre aceasta piata, cat si de la Terapia, "este atat de puternic, incat este de departe mai bun decat al oricarui competitor".

 

Acum, piata romaneasca este "adulmecata" de mai multe companii straine, inclusiv din India. Acestea nu au inca o prezenta solida - dupa cum nici Ranbaxy nu avea in urma cu un an -, dar incearca sa-si creasca pozitiile pe piata, inclusiv prin achizitii.

 

In ultimele luni, dupa cumpararea fabricii din Cluj si integrarea operatiunilor Terapia cu ale Ranbaxy, forta de distributie a companiei si acoperirea clientilor au crescut semnificativ. Iar oficialii Terapia Ranbaxy nu se tem ca si competitia ar putea sa le calce pe urme. "Suntem pozitionati, cu cele 40 de produse pe care planuim sa le lansam in urmatoarele 15 luni, in categoriile cu cea mai mare crestere", apreciaza Dragos Damian, recent numit director general al Terapia Ranbaxy.

 

Damian are acum de indeplinit un obiectiv greu - cel de a detrona Faringoseptul din topul preferintelor sefului sau. Dintre toate marcile Terapia, Faringosept este favorita lui Malvinder Singh. "Iubesc reclama cu girafa. Am un desen in biroul meu", spune el. Care va fi urmatoarea marca favorita? "Am multe marci preferate, pentru ca toate vor fi numarul unu pe segmentele lor de piata." O promisiune? "Este ceea ce i-am cerut lui sa faca", spune Singh, aratand din nou spre Dragos Damian.

Urmărește Business Magazin

/actualitate/ofensiva-ranbaxy-acum-si-in-romania-1007158
1007158
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.